...

Ondanks crisis: top-10 duurste auto’s

24 juli 2009, 17:30 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

De cri­sis is over­al en ze is nog alti­jd niet voor­bij. Maar in autoland zijn er toch nog alti­jd gegadig­den voor dure, en daarmee bedoe­len we heel dure wagens.

Ondanks cri­sis: top-10 duurste auto’s


Het is al sinds 2006 gele­den dat we u een overzicht gaven van de duurste auto’s ter wereld.

Daarom lijkt het ons tijd voor een update. Lijst­jesspe­cial­ist Forbes heeft sinds 2006 nog geen nieuw overzicht over dit onder­w­erp gepub­liceerd, maar we von­den wel een andere bron waarop we hopen te kun­nen voortgaan. 

Er is in die 3 jaar wel een en ander ver­schoven in het wereld­je van de glim­mende car­rosserieën. Alleen de kop­posi­tie komt onveran­derd toe aan Bugat­ti Vey­ron.
Deze ultra­snelle, maar niet meer de snel­ste seriewa­gen ter wereld is in dol­lars 43% duur­der gewor­den. De pri­js in euro, en dat geldt voor de ganse tabel, is louter indi­catief omdat we onze gegevens in USD hebben bekomen. 

Plaat­sen 2, 3 en 4 wor­den ingenomen door nieuwkomers in ons overzicht, nl. Lam­borgh­i­ni Reven­ton, McLaren F1 en Fer­rari Enzo. De Lam­borgh­i­ni steekt de Bugat­ti naar de kroon met zijn 1,6 miljoen USD, ter­wi­jl de McLaren en de Fer­rari resp. amper 970.000 en 670.000 USD kosten, waar­door ze resp. 19 en 43% goed­kop­er’ zijn dan grote broer of zus Bugatti. 

Voor­noemd trio heeft de num­mers 2, 3 en 5 van de lijst in 2006 wegge­drukt naar de plaat­sen 5, 6 en 7. Tussen haak­jes, het num­mer 4 van 2006, de Zwit­serse Leblanc Mirabeau, behoort niet meer tot de top-10 duurste auto’s van 2009.

Hier­bij stellen we vast, dat pri­jzen 20092006 van de Pagani Zon­da en de SSC Ulti­mate Aero in dol­lars onveran­derd zijn.

De Saleen S7 Twin Tur­bo, in 2005 met iets meer dan 670.000 USD nog de duurste auto ter wereld, is verder weggeza­kt van de 5de naar de 7de plaats met een pri­js, die in drie jaar tijd 13% gedaald is. Hoewel we 555.000 dol­lar toch nog geen koop­je dur­ven noemen.

De drie laat­ste plaat­sen komen toe aan resp. Zweedse Koenigsegg, na drie jaar exact even duur gebleven, de Duitse Mer­cedes Benz SLR, 9% duur­der gewor­den en de eve­neens Duitse Porsche Car­rera GT die ook qua pri­js niet is veranderd. 

Hier een foto­ga­ler­i­jt­je om uw appeti­jt aan te scherpen:


Qua karak­ter­istieken klopt de Bugat­ti bij­na alle records: de groot­ste motor­in­houd, de meeste cilin­ders en het groot­ste accel­er­atiev­er­mo­gen. Alleen op het gebied van ver­mo­gen en top­snel­heid moet deze wagen de duimen leggen voor de SSC Ulti­mate Aero.
Bij­na alles aan de Bugat­ti Vey­ron is onge­woon, zo moest een Franse ban­den­fab­rikant (Miche­lin) een spe­ciale band ontwikke­len die het geweld van 1001 pk aankan. Als de Bugat­ti Vey­ron op top­snel­heid rijdt, houdt deze band het trouwens maar een kwartiert­je uit. Maar waar en wan­neer kan/​mag je aan meer dan 400 km/​uur bij­na vliegen? Op deze top­snel­heid is de ben­zine­tank met een inhoud van 100 liter op amper 12 minuten leeg. In de stad bij veel optrekken en relatief traag rij­den, slikt de motor een slordi­ge 40 liter/​100 km en op het plat­te­land is de Bugat­ti het zuinigst met slechts 22 liter/​100 km. Met dank aan Wikipedia voor deze gegevens. 

De hier­boven al geciteerde SSC Ulti­mate Aero heeft als ambitie om ooit de Bugat­ti Vey­ron te ont­tro­nen op het vlak van de verkoop. Of dit zal lukken is een open vraag en wie zegt, dat bin­nenko­rt een andere bolide opduikt die gaat lopen met de pluimen van dit con­cur­rerende tweetal? 

U merkt het: er zijn en bli­jven blijk­baar nog alti­jd klanten die ettelijke miljoe­nen over hebben voor glim­mende roofdieren van de weg met grom­mende motoren. 

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.