Ondanks crisis: top-10 duurste auto’s
Het is al sinds 2006 geleden dat we u een overzicht gaven van de duurste auto’s ter wereld.
Daarom lijkt het ons tijd voor een update. Lijstjesspecialist Forbes heeft sinds 2006 nog geen nieuw overzicht over dit onderwerp gepubliceerd, maar we vonden wel een andere bron waarop we hopen te kunnen voortgaan.
Er is in die 3 jaar wel een en ander verschoven in het wereldje van de glimmende carrosserieën. Alleen de koppositie komt onveranderd toe aan Bugatti Veyron.
Deze ultrasnelle, maar niet meer de snelste seriewagen ter wereld is in dollars 43% duurder geworden. De prijs in euro, en dat geldt voor de ganse tabel, is louter indicatief omdat we onze gegevens in USD hebben bekomen.
Plaatsen 2, 3 en 4 worden ingenomen door nieuwkomers in ons overzicht, nl. Lamborghini Reventon, McLaren F1 en Ferrari Enzo. De Lamborghini steekt de Bugatti naar de kroon met zijn 1,6 miljoen USD, terwijl de McLaren en de Ferrari resp. amper 970.000 en 670.000 USD kosten, waardoor ze resp. 19 en 43% ‘goedkoper’ zijn dan grote broer of zus Bugatti.
Voornoemd trio heeft de nummers 2, 3 en 5 van de lijst in 2006 weggedrukt naar de plaatsen 5, 6 en 7. Tussen haakjes, het nummer 4 van 2006, de Zwitserse Leblanc Mirabeau, behoort niet meer tot de top-10 duurste auto’s van 2009.
Hierbij stellen we vast, dat prijzen 2009⁄2006 van de Pagani Zonda en de SSC Ultimate Aero in dollars onveranderd zijn.
De Saleen S7 Twin Turbo, in 2005 met iets meer dan 670.000 USD nog de duurste auto ter wereld, is verder weggezakt van de 5de naar de 7de plaats met een prijs, die in drie jaar tijd 13% gedaald is. Hoewel we 555.000 dollar toch nog geen koopje durven noemen.
De drie laatste plaatsen komen toe aan resp. Zweedse Koenigsegg, na drie jaar exact even duur gebleven, de Duitse Mercedes Benz SLR, 9% duurder geworden en de eveneens Duitse Porsche Carrera GT die ook qua prijs niet is veranderd.
Hier een fotogalerijtje om uw appetijt aan te scherpen:
Qua karakteristieken klopt de Bugatti bijna alle records: de grootste motorinhoud, de meeste cilinders en het grootste acceleratievermogen. Alleen op het gebied van vermogen en topsnelheid moet deze wagen de duimen leggen voor de SSC Ultimate Aero.
Bijna alles aan de Bugatti Veyron is ongewoon, zo moest een Franse bandenfabrikant (Michelin) een speciale band ontwikkelen die het geweld van 1001 pk aankan. Als de Bugatti Veyron op topsnelheid rijdt, houdt deze band het trouwens maar een kwartiertje uit. Maar waar en wanneer kan/mag je aan meer dan 400 km/uur bijna vliegen? Op deze topsnelheid is de benzinetank met een inhoud van 100 liter op amper 12 minuten leeg. In de stad bij veel optrekken en relatief traag rijden, slikt de motor een slordige 40 liter/100 km en op het platteland is de Bugatti het zuinigst met slechts 22 liter/100 km. Met dank aan Wikipedia voor deze gegevens.
De hierboven al geciteerde SSC Ultimate Aero heeft als ambitie om ooit de Bugatti Veyron te onttronen op het vlak van de verkoop. Of dit zal lukken is een open vraag en wie zegt, dat binnenkort een andere bolide opduikt die gaat lopen met de pluimen van dit concurrerende tweetal?
U merkt het: er zijn en blijven blijkbaar nog altijd klanten die ettelijke miljoenen over hebben voor glimmende roofdieren van de weg met grommende motoren.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikels over uiteenlopende onderwerpen.