...

Olie-incident loopt uit de hand

29 april 2010, 16:16 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)


Op 20 april 2010 explodeerde en zonk een boor­plat­form in de Golf van Mex­i­co. Elf per­so­n­en kwa­men daar­bij om, 115 kon­den gered wor­den. Uit drie lekken in het gezonken plat­form stromen ieder uur tien­duizen­den liters ruwe olie in zee en bedreigen grote delen van de zuidoost­kust van de VS. Wij geven achter­grond­in­for­matie en com­men­taar bij dit voorval.


alt

Alles draait rond het boor­plat­form Deep­wa­ter Hori­zon, waar­van u hier­boven een foto ziet uit betere tij­den. Deze kolos werd in 2001 gebouwd door het Zuid-Kore­aanse Hyundai Heavy Indus­tries tegen een kost­pri­js van 350 miljoen dol­lar (265 miljoen euro). Het mat 121 op 78 meter en de boven­bouw stak 41 meter uit boven het dek. Het kon oper­eren in water met een diepte van 2.400 meter en het kon tot 9.000 meter diep in de oceaan­bo­dem boren. Het was geschikt voor ruwe weersomstandigheden.

De Deep­wa­ter Hori­zon was eigen­dom van het Zwit­serse Transocean Ltd (NYSE: RIG) en werd ver­hu­urd aan de Britse oliereus BP. Dit huur­con­tract liep tot 2013. Het plat­form presteerde prob­leem­loos en mocht in 2009 zelfs het record van de diep­ste bor­ing naar olie ooit op zijn pal­mares schrijven. 

alt

Op dins­dag 20 april 2010 lag het plat­form op ca 65 kilo­me­ter uit de kust van Louisiana. Die dag brak er brand uit voor rede­nen die we nog niet volledig ken­nen. Even lat­er vol­gde een explosie en de con­struc­tie was red­de­loos ver­loren. Onmid­del­lijk kwa­men helikopters om het per­son­eel te evac­uëren, maar 11 van de 126 waren ver­mist. Er is nog geen spoor van hen teruggevon­den en ze wor­den beschouwd als overleden. Twee dagen lat­er, op don­derdag 22 april, zonk het wrak en begon de olie-ellende.

Aan­vanke­lijk was er sprake van 160.000 liter (ca 1.000 vat­en) olie die per dag in zee terechtk­wa­men, maar lat­er bleek dat ging om een vijfvoud van deze hoeveel­heid, dus 800.000 liter (ca 5.000 vat­en) per dag. Deze olie was aan­vanke­lijk afkom­stig van de voor­raad die het plat­form gestoc­k­eerd had, nl. ca 2,6 miljoen liter ofwel iets meer dan een olymp­isch zwem­bad. Maar er zal nog meer olie lekken. Het is namelijk zo, dat de boorschacht afgek­napt is toen het plat­form kap­seis­de (zie foto) en zonk. The­o­retisch wordt dan het gat naar de onderzeese oliebron automa­tisch ges­loten, maar foto’s gemaakt door een robot tonen aan dat dit niet zo is.
Er kan dus nog heel wat meer smur­rie zich naar boven wurmen.

alt

Hier­boven ziet u waar het boor­plat­form zich bevond en tevens hoev­er de olievlek zich ver­moedelijk zal hebben ver­spreid op 1 mei 2010. De kust van Louisiana kri­jgt de eerste olie te ver­w­erken, maar ook Flori­da en Alaba­ma berei­den zich voor op het erg­ste. Over­al langs deze kusten bestaan del­i­cate en bescher­mde ecosys­te­men en belan­grijke kwek­er­i­jen van vis en schaaldieren.

Al dan niet onder druk van de over­heid in de VS doet BP al het mogelijke om de cat­a­strofe in te dijken. Aan­vanke­lijke pogin­gen om robots de lekken te doen dicht­en zijn mis­lukt. De olievlek in brand steken had ook nog maar weinig suc­ces. Een ander boor­plat­form is op weg naar de plaats van de ramp en zal daar de gezonken struc­tu­ur bedekken met een mengsel van cement en mod­der, zeg maar onderzees beton­neren. Intussen heeft BP gespe­cialiseerde boten en vlieg­tu­igen gechar­terd, die door mid­del van chem­i­cal­iën de olie moeten oplossen’, zodat de klev­erigheid ervan ver­loren gaat en de schade aan het milieu aanzien­lijk vermindert. 

BP ziet het spook van de tanker Exxon Valdez opdoe­men, de olier­amp van 1989 voor de kust van Alas­ka. Toen vloei­de uit deze lekges­la­gen tanker meer dan 41 miljoen liter (260.000 vat­en) olie in zee. En eve­neens in Alas­ka was in 200 BP recht­streeks betrokken bij een milieu­ramp, toen een van haar pij­pli­j­nen open­scheurde mid­den in een natuurgebied.

Wie ook wakker zal liggen van de gebeurte­nis in de Golf van Mex­i­co is pres­i­dent Oba­ma. Want einde maart 2010 maak­te hij bek­end dat het zoeken naar nieuwe olievoor­raden doorge­dreven moet wor­den en dat hij hier­voor de noordelijke kust van Alas­ka, delen van west­kust van de Atlantis­che Oceaan en de Golf van Mex­i­co wil vri­jgeven voor prospec­tie. De milieu­groeperin­gen die zich van meet af aan tegen deze plan­nen verzetten, vin­den door het voor­val met de Deep­wa­ter Hori­zon argu­menten om hun stand­punt kracht bij te zetten. 

Toen bek­end werd, dat een olieplat­form in de Golf van Mex­i­co in brand stond, maak­ten de media gewag van een inci­dent. Maar dit inci­dent blijkt nu enorm uit de hand aan het lopen te zijn. Lat­en we hopen dat het niet ontaardt in een grootschalige milieucatastrofe.


Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onder­w­er­pen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.