Op 20 april 2010 explodeerde en zonk een boorplatform in de Golf van Mexico. Elf personen kwamen daarbij om, 115 konden gered worden. Uit drie lekken in het gezonken platform stromen ieder uur tienduizenden liters ruwe olie in zee en bedreigen grote delen van de zuidoostkust van de VS. Wij geven achtergrondinformatie en commentaar bij dit voorval.
Alles draait rond het boorplatform Deepwater Horizon, waarvan u hierboven een foto ziet uit betere tijden. Deze kolos werd in 2001 gebouwd door het Zuid-Koreaanse Hyundai Heavy Industries tegen een kostprijs van 350 miljoen dollar (265 miljoen euro). Het mat 121 op 78 meter en de bovenbouw stak 41 meter uit boven het dek. Het kon opereren in water met een diepte van 2.400 meter en het kon tot 9.000 meter diep in de oceaanbodem boren. Het was geschikt voor ruwe weersomstandigheden.
De Deepwater Horizon was eigendom van het Zwitserse Transocean Ltd (NYSE: RIG) en werd verhuurd aan de Britse oliereus BP. Dit huurcontract liep tot 2013. Het platform presteerde probleemloos en mocht in 2009 zelfs het record van de diepste boring naar olie ooit op zijn palmares schrijven.
Op dinsdag 20 april 2010 lag het platform op ca 65 kilometer uit de kust van Louisiana. Die dag brak er brand uit voor redenen die we nog niet volledig kennen. Even later volgde een explosie en de constructie was reddeloos verloren. Onmiddellijk kwamen helikopters om het personeel te evacuëren, maar 11 van de 126 waren vermist. Er is nog geen spoor van hen teruggevonden en ze worden beschouwd als overleden. Twee dagen later, op donderdag 22 april, zonk het wrak en begon de olie-ellende.
Aanvankelijk was er sprake van 160.000 liter (ca 1.000 vaten) olie die per dag in zee terechtkwamen, maar later bleek dat ging om een vijfvoud van deze hoeveelheid, dus 800.000 liter (ca 5.000 vaten) per dag. Deze olie was aanvankelijk afkomstig van de voorraad die het platform gestockeerd had, nl. ca 2,6 miljoen liter ofwel iets meer dan een olympisch zwembad. Maar er zal nog meer olie lekken. Het is namelijk zo, dat de boorschacht afgeknapt is toen het platform kapseisde (zie foto) en zonk. Theoretisch wordt dan het gat naar de onderzeese oliebron automatisch gesloten, maar foto’s gemaakt door een robot tonen aan dat dit niet zo is.
Er kan dus nog heel wat meer smurrie zich naar boven wurmen.
Hierboven ziet u waar het boorplatform zich bevond en tevens hoever de olievlek zich vermoedelijk zal hebben verspreid op 1 mei 2010. De kust van Louisiana krijgt de eerste olie te verwerken, maar ook Florida en Alabama bereiden zich voor op het ergste. Overal langs deze kusten bestaan delicate en beschermde ecosystemen en belangrijke kwekerijen van vis en schaaldieren.
Al dan niet onder druk van de overheid in de VS doet BP al het mogelijke om de catastrofe in te dijken. Aanvankelijke pogingen om robots de lekken te doen dichten zijn mislukt. De olievlek in brand steken had ook nog maar weinig succes. Een ander boorplatform is op weg naar de plaats van de ramp en zal daar de gezonken structuur bedekken met een mengsel van cement en modder, zeg maar onderzees betonneren. Intussen heeft BP gespecialiseerde boten en vliegtuigen gecharterd, die door middel van chemicaliën de olie moeten ‘oplossen’, zodat de kleverigheid ervan verloren gaat en de schade aan het milieu aanzienlijk vermindert.
BP ziet het spook van de tanker Exxon Valdez opdoemen, de olieramp van 1989 voor de kust van Alaska. Toen vloeide uit deze lekgeslagen tanker meer dan 41 miljoen liter (260.000 vaten) olie in zee. En eveneens in Alaska was in 200 BP rechtstreeks betrokken bij een milieuramp, toen een van haar pijplijnen openscheurde midden in een natuurgebied.
Wie ook wakker zal liggen van de gebeurtenis in de Golf van Mexico is president Obama. Want einde maart 2010 maakte hij bekend dat het zoeken naar nieuwe olievoorraden doorgedreven moet worden en dat hij hiervoor de noordelijke kust van Alaska, delen van westkust van de Atlantische Oceaan en de Golf van Mexico wil vrijgeven voor prospectie. De milieugroeperingen die zich van meet af aan tegen deze plannen verzetten, vinden door het voorval met de Deepwater Horizon argumenten om hun standpunt kracht bij te zetten.
Toen bekend werd, dat een olieplatform in de Golf van Mexico in brand stond, maakten de media gewag van een incident. Maar dit incident blijkt nu enorm uit de hand aan het lopen te zijn. Laten we hopen dat het niet ontaardt in een grootschalige milieucatastrofe.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikels over uiteenlopende onderwerpen.