...

Nissan bestrijdt hagel met een kanon

7 september 2005, 12:59 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

De Japanse auto­con­struc­teur Nis­san heeft zijn fab­riek in de VS uit­gerust met een orig­i­neel mid­del om te ver­mi­j­den dat het hagelt op hun fonkel­nieuwe auto’s, nl. het gelu­id van kanon­schoten. Het schi­jnt dat het helpt, maar niet iedereen is ermee opge­to­gen…
Nis­san bestri­jdt hagel met een kanon 
In augus­tus vorig jaar opende auto­con­struc­teur Nis­san een fab­riek in het plaat­sje Can­ton in de staat Mis­sis­sip­pi. Deze fab­riek werd op gemengde gevoe­lens onthaald. De plaat­selijke hore­ca, immobiliënkantoren en han­del­sza­k­en waren opge­to­gen met de bru­uske sti­jging van het aan­tal afne­mers. Zij die graag in Can­ton woon­den omwille van de rust hebben de fab­riek, een mastodont die zich over meer dan 1,6 kilo­me­ter in de lengte uit­strekt, met lede ogen zien komen. Druk­te, veel ver­keer en noem maar op.
Tot op heden heeft het stads­bestu­ur van Can­ton zich op de vlak­te gehouden omdat de vroede vaderen in stilte blij waren met de fors toen­e­mende inkom­sten van belastin­gen en de spec­tac­u­lair sti­j­gende werkgele­gen­heid in de streek. Maar nu zal er van de zijde van dit stads­bestu­ur toch iets onder­nomen moeten worden.
Want onlangs wer­den rond de fab­riek een soort kanon­nen geïnstalleerd, die bij­na voort­durend om de zoveel sec­on­den een knal van 50 deci­bel pro­duc­eren. Ter info: 50 deci­bel is wat je hoort als je op de pech­strook van een drukke autosnel­weg staat. 
Waarom die kanon­nen? Wel, bij Nis­san zijn ze zeer erg begaan met de lak van hun pas gepro­duceerde auto’s, die op het par­keert­er­rein staan te wacht­en op trans­port naar de verdel­ers. En in Mis­sis­sip­pi wil het wel eens hage­len (en ook komt er nu en dan een Kat­ri­na langs, maar dat was ver van Can­ton). Die hagel­bollen slaan als steen­t­jes in op de glanzende carrosserieën en ver­plicht­en de fab­rikant tot her­spuiten, want wie geeft nu zijn dol­lars aan een wagen met een geschon­den verflaag?
Vol­gens Nis­san is het effect van de kanon­schoten, dat water­drup­pels die zich in de wolken aan het samen­voe­gen zijn tot hagel, uit elka­ar ges­la­gen wor­den en neer­vallen als malse regen. En onder­zoek, gedaan door Nis­san, heeft aange­toond dat het boven hun fab­riek niet meer heeft gehageld sinds de kanon­nen hun werk doen, en dit ter­wi­jl dat de stad en de omgev­ing bestookt werd met dansende witte bolletjes. 
Nu zult u denken: moeten die kanon­nen nu dag en nacht knallen? Neen, natu­urlijk niet. Er is een detec­tiesys­teem opgesteld, dat ervoor zou moeten zor­gen, dat de kanon­nen geac­tiveerd wor­den zodra de weer­som­standighe­den op kans op hagel wijzen. En daar kni­jpt het mete­o­rol­o­gis­che schoen­t­je. Hagel is zo goed als onvoor­spel­baar en waarschi­jn­lijk hebben de ver­ant­wo­ordelijken bij Nis­san op veilig gespeeld en de afstelling van hun detec­tiesys­teem zeer scherp geregeld. 
Van­daar het onophoudelijke gek­nal, dat tot ver in de omtrek te horen is, mens en dier opschrikt en uit zijn slaap houdt.
Het stads­bestu­ur van Can­ton heeft een paar dagen gele­den gepraat met de direc­tie van Nis­san en er zou beter­schap zijn beloofd…
Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.