...

Miljardairsjachten

20 juni 2006, 07:37 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Nu de zomer eigen­lijk te voorschi­jn durft te komen zullen de water­sportliefheb­bers onder ons begin­nen te dromen over tocht­jes met een zeil- of motor­boot. Ook de mil­jar­dairs gaan kijken of hun noten­dop­jes klaar zijn om het ruime sop te kiezen. We stellen u 4 van deze scheep­jes voor…


Mil­jar­dairs­jacht­en
Het is jaren stil geweest rond de dob­berende paleizen, maar daar is nu veran­der­ing in gekomen. Buiten fac­toren zoals sta­tus en rivaliteit tussen de eigenaren speelt ook de mod­erne tech­nolo­gie zek­er een rol. Via satel­li­eten kan je over­al ter wereld tele­foneren, fax­en, je e‑mails en ont­van­gen enzovoort. Een jacht wordt meer en meer beschouwd als een dri­jvend (luxe)hotel waar je enkel diege­nen ziet, je écht wilt zien. Hoe dan ook, van­daag de dag klieven meer dan 6.000 jacht­en van 25 meter en langer door de gol­ven en dat is ruim het dubbele van pak­weg 10 jaar geleden. 
In dit overzicht­je zullen we het hebben over 4 jacht­en en hun eige­naars. Het kwartet is type­r­end voor de bezit­ters van dri­jvende paleizen. De twee groot­ste boten zijn het resul­taat van de rivaliteit van hun eige­naars die in het dagelijkse lev­en felle con­cur­renten zijn. De twee andere boten behoren resp. toe aan een Rus­sis­che olie­mag­naat en een geves­tigde waarde in de finan­ciële wereld.


Ris­ing Sun Bron: CNN­Money Octo­pus Bron: CNN­Money

We begin­nen met het groot­ste jacht ter wereld, de Ris­ing Sun met als trotse bezit­ter Lar­ry Elli­son, de stichter van Ora­cle (ORCL). Er is ca 8.000 m² bewoon­bare ruimte, inbe­grepen 82 kajuiten, verdeeld over 5 verdiepin­gen. Naast lux­ueuze salons en een cin­e­maza­al, is er het onmis­bare zwem­bad en diverse sport­fa­ciliteit­en, zoals een bas­ket­bal­ter­rein. Er is een land­ingsplat­form voor heli­copters, en ga zo maar door. De lengte van de Ris­ing Sun is 138 meter. Het ver­haal gaat dat tij­dens de bouw van dit jacht, dat oor­spronke­lijk 120 meter lang zou zijn, Elli­son te weten kwam dat rivaal Allen ook een eigen schip liet bouwen, dat iets langer zou wor­den dan het zijne. Bin­nen de kort­ste keren wer­den er 18 extra meters toegevoegd aan de bouwplannen.

Wat zo’n scheep­je kost? Juiste gegevens hebben we niet, maar voor min­der dan 200 miljoen dol­lar (159 miljoen euro) heb je geen Ris­ing Sun…
De Octo­pus heeft zowat alles om te passen in het kad­er van een spi­onageth­riller. De spe­ciale vorm van de boeg maakt het schip geschikt om te varen door de zwaarste stor­men en het voelt zich zelfs thuis in ijszeeën. Er zijn twee onderzeeërs aan boord, een onbe­mande uit­gerust met o.m. camera’s en sonar en één geschikt voor 12 per­so­n­en. Verder heeft de Octo­pus een ter­rein­wa­gen bij om uit­stap­jes op land in alle omstandighe­den toe te lat­en. Er zijn lief­st 2 heli­copter­plat­forms, waarschi­jn­lijk een voor de baas en een voor de gas­ten. De baas, dat is Paul Allen, medes­tichter van Microsoft (MSFT). We had­den het eerder al onder meer over hem in ons artikel 
Forbes’ top 10: hun auto’s en wonin­gen. De gas­ten van de heer Allen kun­nen stoeien in het lux­ezwem­bad of een match bas­ket­bal spe­len. Maar ook water­skiën of duiken zijn mogelijk, of een film­p­je meepikken in de cin­e­maza­al. Om maar niet te spreken van de rijkvoorziene bar of de exclusieve keuken. 

Paul Allen moet wel een echte scheeps­fan zijn, want naast de Octo­pus heeft hij nog de Tatoosh (920 meter) en de Medusa (60 meter) rond­dob­beren. Dat zijn Octo­pus slechts’ 127 meter lang is, 11 meter min­der dan de Ris­ing Sun, zal hem waarschi­jn­lijk een zorg zijn. Of miss­chien niet? Dan zal Paul Allen toch moeten reken­ing houden met de kroon­prins van Dubai, die momenteel een sloep­je van 160 meter op de werf heeft liggen… 

Le Grand Bleu Bron: CNN­Money Ulti­ma III Bron: CNN­Money
Als de Rus­sis­che olie­mag­naat Roman Abro­mavich zich maar even vrij kan mak­en, vin­den we hem op zijn Le Grand Bleu, een schuit van 108 meter. Het kan even­wel ook zijn, dat de heer Abro­mavich aan boord is van een van zijn twee andere super­jacht­en. Le Grand Bleu is een soort moed­er­schip, dat op de achter­steven twee kleinere boten, elk 12 meter lang, mee­draagt. Het gaat om een zeilschip en een speed­boat, die je op boven­staande foto resp. links en ziet liggen aangemeerd.
De suc­cesvolle beleg­ger Ron Perel­man is bek­end voor zijn (relatieve) beschei­den­heid. Dat ver­meld­den we al in ons artikel Biografie: Ronald Perel­man. Dat merken we in zekere mate ook aan zijn jacht. De Ulti­ma III valt met zijn 57 meter in het niet tegen de drie andere boten die we hier bespreken. Niet­temin is en bli­jft het een jacht dat schit­tert van de luxe en waarover iedereen, die het priv­i­legie had aan boord te mogen gaan, vol lof is. In de Ulti­ma III zijn ongetwi­jfeld al vele belan­grijke gesprekken gevo­erd en deals gesloten.
Boten zoals de vier hier­boven liggen het groot­ste deel van het jaar stil, want hun eige­naars hebben het druk, hoe kun­nen ze anders al die mil­jar­den dol­lars bijeen harken? De beman­nin­gen zijn wel het ganse jaar aan boord en bezig met het onder­houd, het updat­en van de machines en de elek­tron­i­ca en zo meer. Hier­voor wor­den ze goed tot zeer goed betaald. Om u een idee te geven: het salaris van de kapitein van zo’n jacht ligt tussen de 150.000 en 200.000 dol­lar per jaar. 
Tenslotte nog dit. Of dit het geval is met de vier jacht­en van dit artikel weten we niet, maar het is wel een feit dat vele bezit­ters van dergelijke vaar­tu­igen ze nu en dan eens ver­huren, kwest­ie van wat te recu­per­eren op de vaste kosten, waarschi­jn­lijk. De huur­pri­jzen situeren zich zo tussen de 50.000 en 350.000 dol­lar per week. Waar wacht u nog op?
Jan Van Besauw 
Colum­nist voor US Markets

19 juni 2006.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets columns en finan­ciële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten .

Reac­ties kunt u sturen naar:jan@​usmarkets.​nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.