Het is jaren stil geweest rond de dobberende paleizen, maar daar is nu verandering in gekomen. Buiten factoren zoals status en rivaliteit tussen de eigenaren speelt ook de moderne technologie zeker een rol. Via satellieten kan je overal ter wereld telefoneren, faxen, je e‑mails en ontvangen enzovoort. Een jacht wordt meer en meer beschouwd als een drijvend (luxe)hotel waar je enkel diegenen ziet, je écht wilt zien. Hoe dan ook, vandaag de dag klieven meer dan 6.000 jachten van 25 meter en langer door de golven en dat is ruim het dubbele van pakweg 10 jaar geleden.
In dit overzichtje zullen we het hebben over 4 jachten en hun eigenaars. Het kwartet is typerend voor de bezitters van drijvende paleizen. De twee grootste boten zijn het resultaat van de rivaliteit van hun eigenaars die in het dagelijkse leven felle concurrenten zijn. De twee andere boten behoren resp. toe aan een Russische oliemagnaat en een gevestigde waarde in de financiële wereld.
![](/images/legacy-userimages/userimages/060619-85-RisingSun+Octopus.jpg)
Rising Sun Bron: CNNMoney Octopus Bron: CNNMoney
We beginnen met het grootste jacht ter wereld, de Rising Sun met als trotse bezitter Larry Ellison, de stichter van Oracle (ORCL). Er is ca 8.000 m² bewoonbare ruimte, inbegrepen 82 kajuiten, verdeeld over 5 verdiepingen. Naast luxueuze salons en een cinemazaal, is er het onmisbare zwembad en diverse sportfaciliteiten, zoals een basketbalterrein. Er is een landingsplatform voor helicopters, en ga zo maar door. De lengte van de Rising Sun is 138 meter. Het verhaal gaat dat tijdens de bouw van dit jacht, dat oorspronkelijk 120 meter lang zou zijn, Ellison te weten kwam dat rivaal Allen ook een eigen schip liet bouwen, dat iets langer zou worden dan het zijne. Binnen de kortste keren werden er 18 extra meters toegevoegd aan de bouwplannen.
Wat zo’n scheepje kost? Juiste gegevens hebben we niet, maar voor minder dan 200 miljoen dollar (159 miljoen euro) heb je geen Rising Sun…
De Octopus heeft zowat alles om te passen in het kader van een spionagethriller. De speciale vorm van de boeg maakt het schip geschikt om te varen door de zwaarste stormen en het voelt zich zelfs thuis in ijszeeën. Er zijn twee onderzeeërs aan boord, een onbemande uitgerust met o.m. camera’s en sonar en één geschikt voor 12 personen. Verder heeft de Octopus een terreinwagen bij om uitstapjes op land in alle omstandigheden toe te laten. Er zijn liefst 2 helicopterplatforms, waarschijnlijk een voor de baas en een voor de gasten. De baas, dat is Paul Allen, medestichter van Microsoft (MSFT). We hadden het eerder al onder meer over hem in ons artikel
Forbes’ top 10: hun auto’s en woningen. De gasten van de heer Allen kunnen stoeien in het luxezwembad of een match basketbal spelen. Maar ook waterskiën of duiken zijn mogelijk, of een filmpje meepikken in de cinemazaal. Om maar niet te spreken van de rijkvoorziene bar of de exclusieve keuken.
Paul Allen moet wel een echte scheepsfan zijn, want naast de Octopus heeft hij nog de Tatoosh (920 meter) en de Medusa (60 meter) ronddobberen. Dat zijn Octopus ‘slechts’ 127 meter lang is, 11 meter minder dan de Rising Sun, zal hem waarschijnlijk een zorg zijn. Of misschien niet? Dan zal Paul Allen toch moeten rekening houden met de kroonprins van Dubai, die momenteel een sloepje van 160 meter op de werf heeft liggen…
Le Grand Bleu Bron: CNNMoney Ultima III Bron: CNNMoney
Als de Russische oliemagnaat Roman Abromavich zich maar even vrij kan maken, vinden we hem op zijn Le Grand Bleu, een schuit van 108 meter. Het kan evenwel ook zijn, dat de heer Abromavich aan boord is van een van zijn twee andere superjachten. Le Grand Bleu is een soort moederschip, dat op de achtersteven twee kleinere boten, elk 12 meter lang, meedraagt. Het gaat om een zeilschip en een speedboat, die je op bovenstaande foto resp. links en ziet liggen aangemeerd.
De succesvolle belegger Ron Perelman is bekend voor zijn (relatieve) bescheidenheid. Dat vermeldden we al in ons artikel
Biografie: Ronald Perelman. Dat merken we in zekere mate ook aan zijn jacht. De Ultima
III valt met zijn
57 meter in het niet tegen de drie andere boten die we hier bespreken. Niettemin is en blijft het een jacht dat schittert van de luxe en waarover iedereen, die het privilegie had aan boord te mogen gaan, vol lof is. In de Ultima
III zijn ongetwijfeld al vele belangrijke gesprekken gevoerd en deals gesloten.
Boten zoals de vier hierboven liggen het grootste deel van het jaar stil, want hun eigenaars hebben het druk, hoe kunnen ze anders al die miljarden dollars bijeen harken? De bemanningen zijn wel het ganse jaar aan boord en bezig met het onderhoud, het updaten van de machines en de elektronica en zo meer. Hiervoor worden ze goed tot zeer goed betaald. Om u een idee te geven: het salaris van de kapitein van zo’n jacht ligt tussen de 150.000 en 200.000 dollar per jaar.
Tenslotte nog dit. Of dit het geval is met de vier jachten van dit artikel weten we niet, maar het is wel een feit dat vele bezitters van dergelijke vaartuigen ze nu en dan eens verhuren, kwestie van wat te recupereren op de vaste kosten, waarschijnlijk. De huurprijzen situeren zich zo tussen de 50.000 en 350.000 dollar per week. Waar wacht u nog op?
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
19 juni 2006.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets columns en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten .