![](/images/legacy-userimages/userimages/060724-jvb-+-big-mac.gif)
Inspirerende Big Mac-index?
Onder de titel Big Mac: een index om in te bijten presenteerden we u een index, opgemaakt door The Economist, die daarmee startte in 1986. De prijzen van Big Macs in verschillende McDonalds-restaurants van de meeste landen van de wereld worden vergeleken met die in de VS. Hieruit kan je conclusies trekken over bij voorbeeld de koopkracht van de dollar.
Wij vulden onze tabel van januari ll. aan met recente gegevens en voegden er een evaluatie t.o.v. de prijs in de VS aan toe. We hebben ons overzicht beperkt tot enkele uitersten (Zwitserland, China), enkele grote landen (Japan, Rusland), de Eurozone en Nederland en België. Laatstgenoemde landen worden niet behandeld door The Economist en daarom deden we zelf navraag bij enkele lokale McDonalds.
De volgorde in prijs van januari blijft ook in juni nog bestaan, maar bijna overal is de Big Mac duurder geworden, tussen een +2% in de Eurozone tot +7,8% in België. In de ganse Eurozone is de prijs bijna 2,9% gezakt. Ook daalden de prijzen in China (-2,3%) en in Rusland (-7,5%). De dollarpariteit hierbij een grote rol.
Dat is één aspect. Ook leuk om weten is hoe de prijzen van een Big Mac in diverse landen zich verhouden tot die van de standaard, in dit geval de VS. Zo zie je dat de ‘koers’ in Zwitserland 65% hoger is dan in de VS en die in China 58% lager. Tussen Zwitserland en China is de kloof zo maar eventjes 123%! Met andere woorden: als je zou beschikken over een privéjet met de nodige bewaarinstallaties, zou je een voorraadje Big Macs kunnen inslaan in Beijing, ermee naar Bern vliegen om ze daar met een behoorlijke winst aan de man of de vrouw te brengen. Dit alles dankzij de pariteit tegenover de USD van de Zwitserse frank en de Chinese yuan.
Allemaal theorie, natuurlijk. Niemand zal het in zijn hoofd halen zelfs maar te proberen ganse ladingen Big Macs over te vliegen. Maar dichter bij huis ziet u dat er tussen Nederland en België toch ook een behoorlijk verschil is. Voor exact dezelfde hamburger betaal je in België 15% meer. Is dit niet de moeite om met een bestelwagentje wat tripjes over en weer te maken?
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
24 juli 2006.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets columns en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten .
Reacties kunt u sturen naar: jan@usmarkets.nl