België en Nederland behoren tot de top‑5 landen waar een Big Mac het duurste is. We rekenen deze prijzen om naar koopkracht in USD en de conclusie is merkwaardig.
Het is nu alweer van augustus 2007 geleden, dat de reuzenhamburger Big Mac 40 kaarsjes uitblies. Gebaseerd op de prijs van dit product van de restaurantketen McDonald’s Corp. (NYSE: MCD), lanceerde in het jaar 1986 het Britse tijdschrift The Economist een nieuwe index. De bedoeling was om op een gemakkelijk toegankelijke manier de koopkracht van de dollar te vergelijken met de valuta van verschillende landen.
En de prijs van eenzelfde Big Mac kan nogal sterk variëren van land tot land. Bovenstaande grafiek toont aan, dat tussen het duurste (Noorwegen) en het goedkoopste (China) land op dat vlak de prijs een factor 3,84 of 284% verschilt.
Bij de landen met duurdere Big Macs dan in de States treffen we er een tweetal aan, waarvan men dat zou verwachten. Op plaats 7 en 8 nl. Hongarije en Turkije met als prijzen 3,86 en 3.83 USD. Dat is nog altijd duurder dan het VK, waar een Big Mac 3,67 USD kost.
De goedkoopste Big Macs koop je in China, Maleisië en Thailand.
België en Nederland bevinden zich in de top‑5 duurste Big Mac landen met prijzen die resp. 40 en 26% hoger zijn dan in de VS. In Noorwegen en in Zwitserland swingt de situatie helemaal de pan uit.
De Big Mac Index gaat ervan uit, dat een Big Mac in dollars eigenlijk overal dezelfde prijs zou moeten hebben. Als we dat voor België en Nederland van naderbij bekijken, dan komen we tot de conclusie, dat de ‘wisselkoers’ van de Big Mac verschilt van de officiële wisselkoers.
Op 25 februari 2010 was een USD 0,7405 EUR waard. De Big Mac pariteit voor België en Nederland is 3,58 (referentieprijs VS) gedeeld door de lokale prijzen, resp. 5,00 en 4,52 met als resultaat 0,7160 en 0,7920. Tegenover de koers EUR/USD is de prijs voor een Big Mac in België 3,31% ondergewaardeerd en in Nederland 6,95% overgewaardeerd.
Merkwaardig, toch?
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikels over uiteenlopende onderwerpen.