...

Gulfgate voor CEO BP?

3 mei 2010, 17:54 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Het recente ongeluk in de Golf van Mex­i­co met een olieplat­form, uit­ge­baat voor reken­ing van BP, zal ook zijn effect niet mis­sen op het lot van de CEO van dit bedrijf.




Het zijn span­nende tij­den voor Tony Hay­ward, de CEO van BP. Het komt erop neer, dat de afloop van het dra­ma met het ont­plofte en gezonken boor­plat­form Speed­wa­ter Hori­zon beslis­send dreigt te zijn over het verdere ver­loop van zijn carrière.


alt
Bron: Wikipedia

De nu 53-jarige Tony Hay­ward (foto) ging in 1982 aan het werk bij BP als inge­nieur, gespe­cialiseerd in oliewin­ning. BP was zijn eerste werkgev­er en zijn eerste job was meteen suc­cesvol, want de ploeg waar­van hij deel uit­maak­te ont­dek­te op Ker­stdag een nieuwe oliebron voor de Schotse kust. Lat­er zou hij zeggen dat die vondst zijn mooiste ker­st­geschenk was. En met reden wellicht, want van toen af ging het bergop met de ent­hou­si­aste inge­nieur, tot­dat hij in 2007, amper 50 jaar oud, CEO werd van de BP Group.

En nu, na 3 jaar en enkele maan­den aan het hoofd te hebben ges­taan van BP, kan het gezonken boor­plat­form voor hem zijn Gulf­gate’ wor­den. Er gin­gen
11 mensen­levens ver­loren en een groot deel van de zuid- en oost­kust van de VS wordt bedreigd door een ongeziene natu­ur­ramp. Het plat­form werd gehu­urd door BP en dus is deze fir­ma de wet­telijke exploitant ervan.

Welke ver­ant­wo­ordelijkheid heeft BP’s CEO hier­bij? Indi­en aan het licht zou komen, dat slordighe­den van­wege BP de reden voor de ramp zijn, bij voor­beeld. In het verleden heeft BP zich al schuldig gemaakt aan fouten op het vlak van goed beheer van haar instal­laties. De dood in 2005 van 15 mensen bij de explosie van een
BP-raf­fi­nader­ij en de natu­ur­ramp in 2006 door weglekkende olie uit een stukgeroeste BP-pij­pli­jn in Alas­ka zijn toegeschreven aan onvol­doende nauwgezetheid van­wege de fir­ma. Toe Hay­ward ingelicht werd over de gebeurte­nis op 20 april 2010 in de Golf van Mex­i­co was zijn com­men­taar waarmee hebben we dit verdiend?’

Toen hij in 2007 de algemene lei­d­ing over BP kreeg maak­te hij sterk dat van nu af aan zulke ongevallen tot het verleden behoren’. Over gans de fir­ma moest het cre­do safe­ty first’ klinken.

Toch heeft Tony Hay­ward alles mee om geloofwaardig te zijn. Hij is van tech­niek­er opgek­lom­men tot CEO en intussen heeft hij de struc­tu­ur gestroom­li­jnd en een reeks vol­gens hem over­bod­i­ge hiërar­chis­che tussen­niveaus afgeschaft. Zijn medew­erk­ers hebben de indruk, dat hij hun werk kent en één van hen is. Dit in con­trast met de vorige CEO van BP, Lord John Browne. Deze laat­ste had een auto­cratis­che sti­jl van man­age­ment en werd daarom de zon­nekon­ing’ genoemd. Hij had een voor­liefde voor dure sigaren en exclusieve wij­nen en was thuis in de Lon­dense high soci­ety. Tony Hay­ward daar­ente­gen drinkt lief­st bier en kan zich het beste ontspan­nen tij­dens een voetbalmatch.

Onder zijn CEO-schap slaagde BP erin, aart­sri­vaal Shell voor­bij te steken op het vlak van pro­duc­tiviteit én een onberispelijk pal­mares voor te kun­nen leggen wat vei­ligheid betre­ft. Tot die nood­lot­tige 20ste april 2010.

Tony Hay­ward dat hij zal ge- en miss­chien ook vero­ordeeld wor­den op de afloop van het­geen aan­vanke­lijk afgedaan werd als een inci­dent, maar is ontaard in een olievlek, grot­er dan Bel­gië, die kan aans­poe­len van Louisiana tot Alaba­ma en van Flori­da tot Penn­syl­va­nia. Vier stat­en (Alaba­ma, Flori­da, Louisiana en Mis­sis­sip­pi) hebben de nood­toe­s­tand al uitgeroepen.

Pres­i­dent Oba­ma, die zich ter plaatse (Louisiana) is gaan vergewis­sen van de omvang van de olier­amp, heeft zijn stand­punt her­haald dat BP ver­ant­wo­ordelijk is en dat BP de reken­ing moet betalen.

alt

Het aan­deel van BP heeft sinds die nood­lot­tige 20 april een ferme tik gekre­gen. Van de afloop van het oliedra­ma zal afhangen hoe snel het aan­deel zich kan her­stellen. Op dit ogen­blik zite het er in alle geval niet rooskleurig uit.

Zelfs als Tony Hay­ward als CEO deze gebeurte­nis over­leeft, zal hij toch naar onze mening toch iets moeten inlev­eren van zijn jaarsalaris van £998.000 (€757.000) en kan zijn vol­gende bonus heel wat klein­er zijn dan deze van 2008, nl. £1.496.000 (€1.135.000).

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.