Onlangs deed het aandeel van General Motors een fameuze uitschuiver als gevolg van een winstwaarschuwing. … We gingen kijken wat er aan de hand is en vroegen ons af hoe de firma de problemen kan verhelpen. Is er nog hoop voor de automobielgigant? .…
General Motors: roetsjbaan of rebounce?
Met in het achterhoofd de wetenschap dat, samen met de bouwsector, de autoproductie zowat de barometer is van de economie bekeken we onlangs de charts van enkele groten op dit gebied. Wat ons trof als een plensbui gedurende een barbecue was de grafiek van General Motors (NYSE: GM):
We konden onze ogen niet geloven. Op 17 maart jl. maakte het aandeel een uitschuiver van 14% en sindsdien probeert de koers wat terug te komen met vallen en opstaan.
Wie had zoiets verwacht van GM? General Motors heeft zich verstrengeld met het leven van miljoenen. Samen met Ford en DaimlerChrysler maakt GM 76% uit van de omzet in 2004 van alle soorten auto’s. GM zelf is marktleider met 26,7% van de omzet.
En nu zou die reus wankelen, de fabrikant van legendarische voertuigen, zoals de GMC-truck die samen met de Spitfire, de DC3 ‘Dakota’, het Liberty-schip, de Sherman-tank en de Willy’s Overland ‘Jeep’ voor altijd verbonden is met de komst van de Geallieerden in 1944 toen die eindelijk een halt kwamen toeroepen aan de nazi-waanzin.
Buick LeSabre
En vanaf de 50-er jaren keken we onze ogen uit op reusachtige machines met exotische namen, zoals Pontiac, Cadillac, Oldmobile, Buick die deel uitmaakten van de Chevrolet-familie, waaraan zich later Saturn, SAAB, Holden, Vauxhall en Hummer aansloten.
Cadillac
Wat is er dan toch aan de hand met GM? Speelt het ‘geen sant in eigen land’-fenomeen mee?
In alle geval zag de directie van GM zich verplicht om op 17 maart ll. een winstwaarschuwing te laten horen. Voor het eerste kwartaal 2005 werd tot dan een bescheiden winst vooropgesteld. Deze werd 180° gedraaid naar een verlies van 1,5 USD/aandeel.
En alsof dit nog niet erg genoeg is, werd medegedeeld dat voor gans 2005 de winstprognose wordt teruggeschroefd van 4 Ã 5 naar 1 Ã 2 USD/aandeel. Het effect van dit nieuws ziet u in bovenstaande chart.
De factoren die in het nadeel van GM speelden en nog spelen zijn:
- de concurrentie van de Japanners. Hoewel de kopers (in de VS) minder korting krijgen, verkiezen ze toch deze wagens omwille van de betere kwaliteit en betrouwbaarheid;
- het overwicht van financieringsactiviteiten. GM financiert niet alleen de aankoop van wagens maar verleent ook hypothecair krediet. De financiële divisie GMAC was vorig jaar goed voor 80% van de winst van de groep! Allemaal heel mooi nu de rente lag is, zullen de potentiële klanten denken, maar wat gebeurt er met de prijs van de GM-voertuigen als de rente terug stijgt? Moeten wij dan meer betalen voor onze auto omdat GMAC geen klanten mag/wil verliezen?
- de schulden van het bedrijf zijn enorm. De kosten op financieel gebied evenals voor gezondheidszorg belopen 300 miljard dollar (ca 230 miljard euro), dat is 10x het eigen vermogen van GM! Vroeger kwamen daar nog de pensioenfondsen bij, maar dit tekort is intussen weggewerkt en vandaag is er een bonus van 3 miljard USD. Maar de gezondheidszorg is dé struikelblok. Het is op het ogenblik zo, dat elke medewerker van GM de gezondheidszorg van 2,3 gepensioneerden financiert!
De directie van GM blijft niet bij de pakken zitten. Zoals ze de problematiek van de pensioenen heeft opgelost, wil ze voor de gezondheidszorg een oplossing vinden. Er wordt gedacht in de richting van samenwerking met United Auto Workers, een machtige vakbond.
Wat er ook nog moet komen, is de pijnlijkste van alle maatregelen: verder afbouwen van het personeelsbestand. In de VS zou dat betekenen dat 30% van de jobs moeten sneuvelen!
Ook wil de directie het hypothecaire luik van GMAC afkoppelen en onafhankelijk laten optreden. GM zou dan aandeelhouder worden van de nieuwe entiteit en dit zou ca 1 miljard dollar in het laatje brengen.
En last but not least wil GM haar aanbod van wagens grondig moderniseren. Het bedrijf wil zich bevrijden van een wat oubollig imago. Paradepaardje is in dit verband een nieuwe volumewagen:
De Pontiac Torrent, hierboven afgebeeld, zou een van de sterkere troeven moeten worden die de omzet wezenlijk moeten opkrikken.
Verder rekent GM op een verdere groei in Azië en Latijns Amerika.
Het aandeel is op dit ogenblik zeer goedkoop. Of het een koopje is, daarover durven we ons niet uitspreken. Wie het (goede) voorbeeld wil geven, is de CEO van GM, met de toepasselijke naam Rick Wagoner. Hij heeft 1,5 miljoen dollar uit zijn brandkast gehaald en er aandelen van de firma mee gekocht.
GM hoopt dat beleggers massaal Wagoners voorbeeld zullen volgen. Bevindt het aandeel zich op een roetsjbaan of mogn we een rebounce verwachten?
Ons lijkt het best toch maar even af te wachten wat Guy Boscart hierover te vertellen heeft.
Jan Van Besauw
© US Markets