...

General Motors: roetsjbaan of rebounce?

12 april 2005, 11:41 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Onlangs deed het aan­deel van Gen­er­al Motors een fameuze uitschuiver als gevolg van een winst­waarschuwing. … We gin­gen kijken wat er aan de hand is en vroe­gen ons af hoe de fir­ma de prob­le­men kan ver­helpen. Is er nog hoop voor de automobielgigant? .…


Gen­er­al Motors: roet­sjbaan of rebounce?
Met in het achter­hoofd de weten­schap dat, samen met de bouw­sec­tor, de auto­pro­duc­tie zowat de barom­e­ter is van de economie bekeken we onlangs de charts van enkele groten op dit gebied. Wat ons trof als een plens­bui gedurende een bar­be­cue was de grafiek van Gen­er­al Motors (NYSEGM):

We kon­den onze ogen niet geloven. Op 17 maart jl. maak­te het aan­deel een uitschuiver van 14% en sinds­di­en probeert de koers wat terug te komen met vallen en opstaan.
Wie had zoi­ets verwacht van GM? Gen­er­al Motors heeft zich ver­stren­geld met het lev­en van miljoe­nen. Samen met Ford en Daim­ler­Chrysler maakt GM 76% uit van de omzet in 2004 van alle soorten auto’s. GM zelf is mark­tlei­der met 26,7% van de omzet. 

En nu zou die reus wanke­len, de fab­rikant van leg­en­darische voer­tu­igen, zoals de GMC-truck die samen met de Spit­fire, de DC3 ‘Dakota’, het Lib­er­ty-schip, de Sher­man-tank en de Willy’s Over­land ‘Jeep’ voor alti­jd ver­bon­den is met de komst van de Geal­lieer­den in 1944 toen die ein­delijk een halt kwa­men toeroepen aan de nazi-waanzin.

Buick LeSabre
En vanaf de 50-er jaren keken we onze ogen uit op reusachtige machines met exo­tis­che namen, zoals Pon­ti­ac, Cadil­lac, Old­mo­bile, Buick die deel uit­maak­ten van de Chevro­let-fam­i­lie, waaraan zich lat­er Sat­urn, SAAB, Hold­en, Vaux­hall en Hum­mer aansloten.

Cadil­lac
Wat is er dan toch aan de hand met GM? Speelt het ‘geen sant in eigen land’-fenomeen mee?
In alle geval zag de direc­tie van GM zich ver­plicht om op 17 maart ll. een winst­waarschuwing te lat­en horen. Voor het eerste kwartaal 2005 werd tot dan een beschei­den winst vooropgesteld. Deze werd 180° gedraaid naar een ver­lies van 1,5 USD/​aandeel.
En alsof dit nog niet erg genoeg is, werd medegedeeld dat voor gans 2005 de win­st­prog­nose wordt teruggeschroefd van 4 Ã 5 naar 1 Ã 2 USD/​aandeel. Het effect van dit nieuws ziet u in boven­staande chart. 
De fac­toren die in het nadeel van GM speelden en nog spe­len zijn:
- de con­cur­ren­tie van de Japan­ners. Hoewel de kop­ers (in de VS) min­der kort­ing kri­j­gen, verkiezen ze toch deze wagens omwille van de betere kwaliteit en betrouwbaarheid;
- het over­wicht van financier­ings­ac­tiviteit­en. GM financiert niet alleen de aankoop van wagens maar ver­leent ook hypothe­cair kredi­et. De financiële divisie GMAC was vorig jaar goed voor 80% van de winst van de groep! Alle­maal heel mooi nu de rente lag is, zullen de potentiële klanten denken, maar wat gebeurt er met de pri­js van de GM-voer­tu­igen als de rente terug sti­jgt? Moeten wij dan meer betal­en voor onze auto omdat GMAC geen klanten mag/​wil verliezen?
- de schulden van het bedri­jf zijn enorm. De kosten op finan­cieel gebied eve­nals voor gezond­hei­d­szorg belopen 300 mil­jard dol­lar (ca 230 mil­jard euro), dat is 10x het eigen ver­mo­gen van GM! Vroeger kwa­men daar nog de pen­sioen­fond­sen bij, maar dit teko­rt is intussen weggew­erkt en van­daag is er een bonus van 3 mil­jard USD. Maar de gezond­hei­d­szorg is dé stru­ikel­blok. Het is op het ogen­blik zo, dat elke medew­erk­er van GM de gezond­hei­d­szorg van 2,3 gepen­sioneer­den financiert!
De direc­tie van GM bli­jft niet bij de pakken zit­ten. Zoals ze de prob­lematiek van de pen­sioe­nen heeft opgelost, wil ze voor de gezond­hei­d­szorg een oploss­ing vin­den. Er wordt gedacht in de richt­ing van samen­werk­ing met Unit­ed Auto Work­ers, een machtige vakbond.
Wat er ook nog moet komen, is de pijn­lijk­ste van alle maa­trege­len: verder afbouwen van het per­son­eels­be­stand. In de VS zou dat beteke­nen dat 30% van de jobs moeten sneuvelen!
Ook wil de direc­tie het hypothe­caire luik van GMAC afkop­pe­len en onafhanke­lijk lat­en optre­den. GM zou dan aan­deel­houd­er wor­den van de nieuwe entiteit en dit zou ca 1 mil­jard dol­lar in het laat­je brengen.
En last but not least wil GM haar aan­bod van wagens grondig mod­erniseren. Het bedri­jf wil zich bevri­j­den van een wat oubol­lig ima­go. Parade­paard­je is in dit ver­band een nieuwe volumewagen:

De Pon­ti­ac Tor­rent, hier­boven afge­beeld, zou een van de sterkere troeven moeten wor­den die de omzet wezen­lijk moeten opkrikken. 
Verder rekent GM op een verdere groei in Azië en Lati­jns Amerika.
Het aan­deel is op dit ogen­blik zeer goed­koop. Of het een koop­je is, daarover dur­ven we ons niet uit­spreken. Wie het (goede) voor­beeld wil geven, is de CEO van GM, met de toepas­selijke naam Rick Wag­oner. Hij heeft 1,5 miljoen dol­lar uit zijn brand­kast gehaald en er aan­de­len van de fir­ma mee gekocht. 
GM hoopt dat beleg­gers mas­saal Wag­oners voor­beeld zullen vol­gen. Bevin­dt het aan­deel zich op een roet­sjbaan of mogn we een rebounce verwachten? 
Ons lijkt het best toch maar even af te wacht­en wat Guy Boscart hierover te vertellen heeft.
Jan Van Besauw
© US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.