...

Fris pintje van 270 euro

12 augustus 2009, 17:07 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

t Is nog alti­jd zomer en dan wil een koel biert­je er alti­jd in. Maar als de kel­ner je zijn reken­ing pre­sen­teert en je moet 270 euro betal­en voor een weliswaar ste­vig glas bier, dan is het wel even slikken, denken we.


Fris pin­t­je van 270 euro


Records zijn er om gebro­ken te wor­den, maar of het record van het duurste bier ter wereld vlug zal sneu­ve­len, daaraan dur­ven we twijfelen. 

De Deense brouw­er­i­j­groep Carls­berg, meer dan 160 jaar oude en met ves­tigin­gen in een 50-tal lan­den, voert in haar assor­ti­ment meer dan 20 merken met als bek­end­ste Carls­berg zelf, Kro­nen­bourg en Tuborg. 

Het is Carls­berg die momenteel met het aller­du­urste bier op de markt komt. Nou ja, markt is veel gezegd, zoals u zult merken.



Het flesje met een inhoud van iets min­der dan een halve liter dat u op de foto hier­boven ziet, kost 2009 Deense kro­nen ofwel 270 euro. Die pri­js van 2009 DKK is een lucratief hand­ighei­d­je, want hij ver­wi­jst naar het jaar wan­neer het te koop is aange­bo­den. Zo was er vorig jaar voor het eerst zulk een superdeluxe biert­je, Vin­tage N° 1 en dat kostte slechts 2008 DKK. Zo ken­nen we meteen de pri­js van Vin­tage N° 3

Het woord Jacob­sen’ ver­wi­jst naar de stichter van de brouw­er­ij, Jacob Chris­t­ian Jacob­sen (18111887) die zijn bedri­jf noemde naar zijn zoon Carl. Het Vin­tage­bier onder­gaat trouwens een rijping­spro­ces van 100 dagen in nieuwe eiken vat­en in de crypte-achtige kelders waar Jacob­sen in 1847 zijn eerste bier brouwde. 

Vol­gens info van de brouw­er­ij zelf heeft het bier een diepzwarte kleur en lijkt het schuim op expres­so. De geur ver­wi­jst naar vanille, cacao en mok­ka. Dus die expres­sok­leur heeft het van geen vreem­den. Het aro­ma doet wat aan whisky denken, omdat er Schotse, met turf gerook­te mout aan te pas is gekomen. Het bier is ideaal bij oesters, schelpdieren, parma­ham en kaas maar gaat ook bij choco­lade of crème brûlée. 

Net zoals bij som­mige dure wij­nen wordt het etiket ont­wor­pen door een kun­ste­naar. Voor de Vin­tage N0 2 kwam die eer toe aan de Ital­i­aan Mar­co Evarist­ti die 4 etiket­ten ontwierp en in beperk­te oplage lithogafieerde. 

Een beperkt oplage, zek­er, want van de Vin­tage N° 2 bestaan er slechts 600 flessen, dus nog geen 300 liter. Haast u even­wel niet naar de bier­han­del of de super­markt om de hoek voor jouw krat­je Vin­tage, want enkel een vijf­tal Kopen­haagse restau­rants kan het op hun kaart zetten.

Moest je toch een flesje kun­nen bemachti­gen, dan heb je alle tijd om het (zorgza­am) uit te drinken, want vol­gens Carls­berg bewaart het zek­er 50 jaar. 


Niet het duurste, wel het sterk­ste bier ter wereld komt van de Amerikaanse brouw­er­ij Samuel Adams. Een flesje Utopias heb je al voor 100 USD ofwel ca 71 euro. Maar het alco­hol­ge­halte van 27% en het feit dat het geen koolzu­ur bevat en dus ook niet schuimt, maakt het naar onze mening niet tot een echt bier maar eerder fam­i­lie van portwi­jn of sher­ry. Afi­jn, als we de brouw­er aan het woord lat­en, dan hebben we te mak­en met een drank die een warme, zoete smaak biedt, gekop­peld aan toet­sen van vanille (zoals de Vin­tage van Carls­berg), eik (van de vat­en?) en karamel (kan eraan toegevoegd zijn zoals aan som­mige whisky’s). De brouw­er beveelt zijn Utopias aan om te drinken als digestief en lief­st op kamertem­per­atu­ur, wat ons stand­punt dat het geen echt bier is onder­s­te­unt. Hoe lang het goed bli­jft weten we niet maar het flesje lijkt ons in alle geval een collector’s item.



Een collector’s item is zek­er het flesje en vooral dan de ver­pakking van Tutankhamun Ale, naar de farao met de beroemd­ste sar­co­faag ooit. Het werd in een kleine hoeveel­heid gebrouwen in een lab­o­ra­to­ri­um van de uni­ver­siteit van Cam­bridge, van­daar dat ale’ in de naam natu­urlijk. Het recept voor dit bier werd afgeleid uit vond­sten in de zon­netem­pel, niet die van Kuif­je in Peru maar die van de Egyp­tis­che koningin Nefer­ti­ti, stief­moed­er van Toetan­cha­mon (13411323 vC). 

Het aller­oud­ste recept van bier is dit wellicht niet, want arche­olo­gen hebben aange­toond, dat in het Chi­na van 7.000 vC, dus negen­duizend jaar gele­den, al een soort bier gebrouwen werd. Het recept hier­van is nog niet gevon­den, maar dat van Nefer­ti­ti dus wel en als je er vlug bij bent of was kan je Tutankhamun Ale kopen aan de pri­js van ca 50 euro per flesje. Maar zoals we al zeg­den, veel is er nooit van gemaakt en daarom bieden liefheb­bers tij­dens open­bare verkopen tot het tien­dubbele voor zo’n flesje antiek Egyp­tisch gerstenat. 

Hoe kan je nu zo’n oer­oud recept te pakken kri­j­gen? De arche­olo­gen von­den in de keukens van Nefer­ti­ti achterge­lat­en gra­nen en zaden en kon­den de resten van kruiken analy­seren. Verder waren er hiëro­glyfen die het ook had­den over bier en de berei­d­ing ervan. Een studiegroep boog zich over het prob­leem en kon­den een 1000-tal flesjes produceren.

Naar wij kon­den verne­men heeft het bier een goudachtige kleur en een aro­ma en een smaak die doen denken aan tof­fees en fruit. 


Stel­la Artois Nobilis
Bron: lux​ist​.com

Over bier prat­en zon­der het bier­land bij uit­stek te ver­melden is eigen­lijk niet mogelijk en dat blijkt ook uit dit overzicht­je. De Bel­gis­che brouw­er­ij Artois, lid van de Inbev­groep, brengt al enkele jaren een bier in cham­pag­neachtige flessen. Het heeft een alco­hol­ge­halte van 7,2% en het kost ca 7 euro voor een fles van ¾ liter. Tot daar niets spe­ci­aals. Maar vorig jaar werd een spe­ciale edi­tie ervan gepro­duceerd. U ziet ze op boven­staande foto: 6 mag­nums, elk voorzien van de orig­inele handteken­ing van een film­ster. In het kad­er van een onder­s­te­un­ing­spro­ject voor Wildaid kocht AOL Cana­da zulke reeks van 6 (glazen hopelijk inbe­grepen) voor de zachte pri­js van 15.000 CAD, ofwel bij­na 9.700 EUR. A rato van 1615 euro per fles of 2.155 euro per liter kan dat tellen. 

Proost!

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.