File van 16.000 kilometer
Neen, gelukkig bestaat ze (nog) niet echt, de mega-monsterfile van 16.000 kilometer, alhoewel er dagelijks pogingen gedaan worden tussen Utrecht en Amsterdam, tussen Breda en Rotterdam en op de ringen rond Antwerpen en Brusssel.
Het blad Business Week publiceerde een paar weken geleden een artikel van Gary Lapidus, analist bij Goldman Sachs. Thema van het artikel was de enorme voorraad wagens die op de parkings van de Amerikaanse autobouwers stof staan te verzamelen.
Liever dan fabrieken te sluiten blijven de autoconstructeurs hun producten bijmaken. Als ze fabrieken zouden sluiten, dan vergroot enkel maar de sociale last en dus het kostenplaatje. Daarom tref je in de States nu klassewagens aan tegen dumpingprijzen.
Toch loopt de verkoop niet naar wens. De stocks groeien aan en de heer Lapidus raamt dat de huidige voorraad een waarde van ca 80 miljard dollar (63 miljard euro) vertegenwoordigt.
Liever dan fabrieken te sluiten blijven de autoconstructeurs hun producten bijmaken. Als ze fabrieken zouden sluiten, dan vergroot enkel maar de sociale last en dus het kostenplaatje. Daarom tref je in de States nu klassewagens aan tegen dumpingprijzen.
Toch loopt de verkoop niet naar wens. De stocks groeien aan en de heer Lapidus raamt dat de huidige voorraad een waarde van ca 80 miljard dollar (63 miljard euro) vertegenwoordigt.
Als we voor de gemiddelde breedte van de VS ca 4.000 kilometer rekenen en als we al deze auto’s bumper aan bumper plaatsen, dan krijgen we een rij van 16.000 kilometer, dat is 4 maal over en weer de States.
Hallucinant.
Jan Van Besauw
US Markets