
Dure olie treft Sinterklaas
Jaar na jaar is hij trouw op post, de Turkse heilige die erin slaagt uit Spanje naar onze contreien te komen. Dat doet hij bij voorkeur met een stoomboot, maar ook per trein, auto, helikopter of welk ander voertuig ook. Voor zijn cadeautjestocht verplaatst hij zich op een wit paard, maar ook op een ezel afhankelijk van waar hij zijn werk moet doen.
De speelgoedindustrie leeft voor een groot deel van het sinterklaasgebeuren en natuurlijk ook van de Kerstman, trouwens op vele plaatsen Santa Claus genoemd.
In de tabel hierboven vindt u de top‑5 van de speelgoedindustrie, die vorig jaar bijna 57.000 mensen tewerkstelden en goed waren voor een omzet van ca 11,6 miljard euro. De ganse speelgoedindustrie betekende vorig jaar een omzet van 35 miljard euro.
Een overzicht geven van het assortiment van deze top‑5 is onbegonnen werk. Maar of het nu gaat over Mattels Barbiepop, Namco’s motortjes, de miniatuurdieren en –helden van Hasbro, popjes van MGA of LEGO-blokjes, al deze zaken hebben één ding gemeen: ze bestaan voor 90% of meer uit grondstoffen, afkomstig van aardolie. En aardolie is sinds januari van dit jaar in prijs al meer dan verdubbeld.
Dat heeft zijn weerslag niet gemist op de productiekosten en daarmee ook aan de prijzen aan eindverbruiker.
En of dit nog niet genoeg is, komt daar bovenop dat in de Chinese provincie Gangdong de lonen dit jaar met 20% zijn gestegen. Deze provincie met een oppervlakte van 25.000 km² en ca 420.000 inwoners is zowat het atelier van Sinterklaas en de Kerstman. Ze eisten hun aandeel op in de bloeiende markt van 50 miljard euro.
Hoe lang deze bloei nog zal duren is de vraag, gezien de olieprijzen.
Uit de aandelenkoersen van bij voorbeeld Mattel en Hasbro blijkt dat ook de beleggersvertrouwen het heeft laten afweten in de loop van dit jaar.
Misschien dat Sinterklaas en de Kerstman tegen volgend jaar creatief moeten worden en meer zaken uit hout, touw, katoen, rubber en blik moeten laten vervaardigen. Hoewel ook de prijzen van deze grondstoffen, althans voor een deel, gerelateerd zijn met olie…
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
2 december 2007.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.
Reacties kunt u sturen naar: jan@usmarkets.nl