Voor wie zulk een bedrag kan neertellen voor een cocktail bestaat de kredietcrisis niet, evenmin als de uit de pan swingende energieprijzen. Als je dit schandalig dure drankje bestelt, val je wel op…
Drankje van 44.000 euro – prosit!
Enkele jaren geleden, op 8 december 2004 om juist te zijn, hadden we het in het artikel Doe mij maar een Martini – als jij betaalt over het New Yorkse Algonquin Hotel waar je een Martini kon/kan bestellen aan de leuke prijs van 10.000 USD. Dat was in 2004 nog
7.460 euro, nu nog maar 6.324 euro. Als verrassinkje, dat vanzelfsprekend de prijs rechtvaardigde, vond je op de bodem van je leeggedronken glas een geslepen diamant.
Blijkbaar heeft deze Amerikaanse stunt tot inspiratie gezorgd bij het management van de Londense Movida nachtclub. Alleen werpen zij het daar over een – nogal heel wat – duurdere boeg. Sinds vorige Kerstmis kan je daar een ‘Flawless’ bestellen. In de diamantwereld staat het woord ‘flawless’ (onberispelijk) voor zeer heldere steentjes met geen of amper merkbare insluitingen. Duur dus. Als je in Movida de ober wenkt en het woord ‘flawless’ mompelt, grijpt de barman niet alleen naar zijn shaker en zijn flessen, maar belt hij ook discreet naar de manager. Vanaf dit ogenblik wordt alles minder discreet. Want vanuit het niets duiken twee veiligheidsmensen op, die jouw drankje zullen volgen vanaf het maken tot het opdrinken.
De ingrediënten voor de ‘Flawless’ zijn Louis XII cognac, Cristal Rose Brut champagne,
wat Angostura kruidenmix , een blaadje 24-karaats goud en een snuifje bruine suiker.
En o ja, voor we het vergeten: een gouden ring met een 11-karaats witte diamant.
Onder streng toezicht mixt de barman het drankje, plonst de ring erin en geeft het aan de ober, die geflankeerd door de twee gorilla’s naar jouw tafeltje stevent.
Natuurlijk is het kostelijke vocht niet voor jezelf bestemd, maar voor je gezel(lin) die er dan zuinig van nipt.
Na een hele tijd zuinig nippen glijdt de ring met een melodieus tikje tot tegen de tanden van je gezel(lin), die hem dan nat en wel aan haar/zijn vinger rijgt. En dan moet die ring nog passen, natuurlijk. Maar we nemen aan, dat er wat voorbereiding aan vooraf is gegaan, waarbij de vingermaat bekend is gemaakt aan de juwelier in kwestie. Want de cocktail die zonet leeggedronken werd, zal je het leuke bedrag van 35.000 Britse pond kosten, ofwel
44.219 euro. En dan is jouw (Brits, tot de rand gevuld en smaak- en kraagloos) biertje er niet bij gerekend.
Alle gekheid op een stokje. Sinds Kerstmis 2007 zijn er al meerdere ‘Flawless’-cocktails besteld in de Movida. Als verjaardagsgeschenk aan een vriendin bijvoorbeeld. Zoals een van de eerste klanten van deze cocktail zegde: ‘Ik wilde haar eens verrassen met iets dat ze absoluut nog niet had.’
Leuk toch? Een verrassinkje van 44.000 euro, waarom niet? Er zijn mensen die voor zo één cocktail jaren zouden moeten sparen en zijn er nog meer, die in heel hun leven dit bedrag niet opzij kunnen leggen. Naar onze mening leunt al dat gedoe sterk aan bij echte decadentie. Of is het een vorm van gewetenloosheid?
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikels over uiteenlopende onderwerpen.