![](/images/legacy-images/images/081029--jvb-+-logo-VW.gif)
Dolle rit voor VW
In een tijd van ineenstortende beurskoersen schiet een rustig voortkabbelend aandeel opeens uit zijn sloffen, neemt een aanloopje, zet een stapje terug en knalt in enkele dagen tijd 350% hoger. De dag erop neemt het aandeel heel wat gas terug (wie zou niet vlug zijn stukken verkopen na zulke monsterwinst?) en valt 45% terug.
Verbazing alom. De DAX moest het gewicht van VW in de index aanpassen om niet nog langer meegesleurd te worden in deze dolle rodeo.
Dit overkwam Volkswagen. Gisteren 28 oktober 2008 was het bedrijf ca 300 miljard euro waard geworden. Dit is het dubbele van de beurswaarde van een reus zoals Exxon Mobil en bijna zo veel als de Amsterdamse beurs (ca 330 miljard euro) !
Velen, zowel binnen als buiten het bedrijf uit Wolfsburg, zullen met ogen hebben geknipperd bij het bekijken van de toch wel buitensporige stijging van het aandeel. Het duurde niet lang of de aap kwam uit de mouw. De naam van deze spreekwoordelijke aap: Porsche. Deze sportwagenfabrikant uit Stuttgart werd gesticht in 1931 door de heer Ferdinand Porsche, die later (in 1938) medeoprichter was van de Volkswagenfabriek.
Wat was er aan hand? Om welke reden rees de waarde van het aandeel de pan uit? Nieuwe modellen, een andere marktstrategie? Niets van dit alles. Enkele dagen geleden, op maandag 27 oktober om juist te zijn, maakte Porsche bekend eigenaar te zijn van exact 74,1% van het kapitaal van VW. Die 74,1% bestaat uit 42,6% aandelen en 31,5% opties. Dit bericht zaaide pure paniek bij de shorters. Deze laatsten wisten wel dat er iets ging gebeuren van de kant van Porsche. Ze raamden het belang van Porsche op iets meer dan 50%. Indien Porsche VW zouden gaan controleren, redeneerden ze, zou het VW-aandeel ineenzakken en dat gaf mooie short-perspectieven. Iets voor en vooral op 20 oktober 2008 plaatsten ze massaal short-orders. Ze verkochten eigenlijk dus aandelen die ze nog niet in bezit hadden, in de hoop ze na de verwachte ineenstorting van de koers te kunnen terugkopen aan een veel lagere koers. Kassa kassa, dus. Enfin, dat hoopten die shorters. Hun actie resulteerde op een daling van 23% van het aandeel VW op 20 oktober 2008. Want de short-posities beliepen 13% van het totaal van alle VW-aandelen, een enorme hap, nog nooit meegemaakt in Frankfurt.
Toen die shorters de mededeling van Porsche op dinsdag 28 oktober 2008 vernamen, schrokken ze zich een hoedje. Een korte berekening leerde hen, dat minder dan 6% van het kapitaal van VW op de markt beschikbaar was. Want ze wisten allang dat de deelstaat Niedersachsen 20,1% van VW controleerde. En de 74,1% van Porsche plus die 20,1% van de deelstaat maakt 94,2% en dus was exact 5,8% VW-aandelen in de markt waren.
Daarom repten de shorters en ook andere speculanten zich naar hun makelaars met het bekende effect op het aandeel. Parallel hiermee leden de shorters enorme verliezen, want ze konden de meeste aandelen die ze hadden ontleend om short te kunnen gaan, niet bezorgen aan de banken of verzekeringsmaatschappijen waar ze de effecten waren gaan ontlenen.
Porsche ligt intussen niet wakker van de gebeurtenissen. In de wandelgangen werd gehoord, dat het doel van dit bedrijf is, het huidige pakket aandelen VW te vergroten van 42,6 naar 50%. Er moet dus 7,4% VW-aandelen ‘ergens’ gevonden worden. Eens het zover is, zal Porsche zich eigenaar kunnen noemen van VW en recht hebben op alle winsten.
Bij VW doet men optimistisch over deze te verwachten situatie. Ferdinand Piech, voorzitter van de raad van bestuur van VW heeft het over ‘kansen op een voortgezet succes’ maar voegt eraan toe, dat het afhankelijk worden van Porsche ‘niet af te wenden is’.
De meer dan 360.000 werknemers van VW zijn allesbehalve gelukkig met de hele situatie.
Ze hebben de machtsstrijd die blijkbaar al maanden achter de coulissen woedt met lede ogen aangezien en hun vertrouwen in het management van Porsche is nihil.
Het laatste woord is over deze buitengewone deal nog niet gezegd. Nog dit jaar wil Porsche zijn 50% VW-aandelen bezitten. David Porsche heeft Goliath VW bijna geheel in zijn macht. Zoiets is nog ooit gebeurd in de geschiedenis van de Duitse economie.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.