...

Dolle rit voor VW

29 oktober 2008, 22:44 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Porsche wil de macht over de groot­ste Europese auto­bouw­er VW en zal deze wellicht spoedig ver­w­er­ven. Inmid­dels is het aan­deel van VW aan een dolle rit begonnen. Of is het meer een rodeo op een wilde sti­er?

Dolle rit voor VW


In een tijd van ineen­stor­tende beursko­ersen schi­et een rustig voortk­abbe­lend aan­deel opeens uit zijn slof­fen, neemt een aan­loop­je, zet een stap­je terug en knalt in enkele dagen tijd 350% hoger. De dag erop neemt het aan­deel heel wat gas terug (wie zou niet vlug zijn stukken verkopen na zulke mon­ster­winst?) en valt 45% terug. 

Ver­baz­ing alom. De DAX moest het gewicht van VW in de index aan­passen om niet nog langer meegesleurd te wor­den in deze dolle rodeo.

Dit overk­wam Volk­swa­gen. Gis­teren 28 okto­ber 2008 was het bedri­jf ca 300 mil­jard euro waard gewor­den. Dit is het dubbele van de beur­swaarde van een reus zoals Exxon Mobil en bij­na zo veel als de Ams­ter­damse beurs (ca 330 mil­jard euro) !

Velen, zow­el bin­nen als buiten het bedri­jf uit Wolfs­burg, zullen met ogen hebben geknip­perd bij het bek­ijken van de toch wel buiten­sporige sti­jging van het aan­deel. Het duurde niet lang of de aap kwam uit de mouw. De naam van deze spreek­wo­ordelijke aap: Porsche. Deze sport­wa­gen­fab­rikant uit Stuttgart werd ges­ticht in 1931 door de heer Fer­di­nand Porsche, die lat­er (in 1938) medeo­prichter was van de Volkswagenfabriek. 

Wat was er aan hand? Om welke reden rees de waarde van het aan­deel de pan uit? Nieuwe mod­ellen, een andere mark­t­strate­gie? Niets van dit alles. Enkele dagen gele­den, op maandag 27 okto­ber om juist te zijn, maak­te Porsche bek­end eige­naar te zijn van exact 74,1% van het kap­i­taal van VW. Die 74,1% bestaat uit 42,6% aan­de­len en 31,5% opties. Dit bericht zaaide pure paniek bij de short­ers. Deze laat­sten wis­ten wel dat er iets ging gebeuren van de kant van Porsche. Ze raam­den het belang van Porsche op iets meer dan 50%. Indi­en Porsche VW zouden gaan con­trol­eren, rede­neer­den ze, zou het VW-aan­deel ineen­za­kken en dat gaf mooie short-per­spec­tieven. Iets voor en vooral op 20 okto­ber 2008 plaat­sten ze mas­saal short-orders. Ze verkocht­en eigen­lijk dus aan­de­len die ze nog niet in bez­it had­den, in de hoop ze na de verwachte ineen­stort­ing van de koers te kun­nen terugkopen aan een veel lagere koers. Kas­sa kas­sa, dus. Enfin, dat hoopten die short­ers. Hun actie resul­teerde op een dal­ing van 23% van het aan­deel VW op 20 okto­ber 2008. Want de short-posi­ties beliepen 13% van het totaal van alle VW-aan­de­len, een enorme hap, nog nooit meege­maakt in Frankfurt. 

Toen die short­ers de med­edel­ing van Porsche op dins­dag 28 okto­ber 2008 ver­na­men, schrokken ze zich een hoed­je. Een korte bereken­ing leerde hen, dat min­der dan 6% van het kap­i­taal van VW op de markt beschik­baar was. Want ze wis­ten allang dat de deel­staat Nieder­sach­sen 20,1% van VW con­troleerde. En de 74,1% van Porsche plus die 20,1% van de deel­staat maakt 94,2% en dus was exact 5,8% VW-aan­de­len in de markt waren. 

Daarom repten de short­ers en ook andere spec­u­lanten zich naar hun make­laars met het bek­ende effect op het aan­deel. Par­al­lel hier­mee leden de short­ers enorme ver­liezen, want ze kon­den de meeste aan­de­len die ze had­den ontleend om short te kun­nen gaan, niet bezor­gen aan de banken of verzek­er­ings­maatschap­pi­jen waar ze de effecten waren gaan ontlenen.

Porsche ligt intussen niet wakker van de gebeurtenis­sen. In de wan­del­gan­gen werd geho­ord, dat het doel van dit bedri­jf is, het huidi­ge pakket aan­de­len VW te ver­groten van 42,6 naar 50%. Er moet dus 7,4% VW-aan­de­len ergens’ gevon­den wor­den. Eens het zover is, zal Porsche zich eige­naar kun­nen noe­men van VW en recht hebben op alle winsten. 

Bij VW doet men opti­mistisch over deze te verwacht­en sit­u­atie. Fer­di­nand Piech, voorzit­ter van de raad van bestu­ur van VW heeft het over kansen op een voort­gezet suc­ces’ maar voegt eraan toe, dat het afhanke­lijk wor­den van Porsche niet af te wen­den is’.

De meer dan 360.000 werkne­mers van VW zijn alles­be­halve gelukkig met de hele situatie.
Ze hebben de machtsstri­jd die blijk­baar al maan­den achter de coulis­sen woedt met lede ogen aangezien en hun vertrouwen in het man­age­ment van Porsche is nihil. 

Het laat­ste woord is over deze buitenge­wone deal nog niet gezegd. Nog dit jaar wil Porsche zijn 50% VW-aan­de­len bezit­ten. David Porsche heeft Goliath VW bij­na geheel in zijn macht. Zoi­ets is nog ooit gebeurd in de geschiede­nis van de Duitse economie. 

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.