...

Dell pc: een start om niet te vergeten

5 november 2005, 12:48 | US Markets Redactie | leestijd: 10 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Dit artikel is het ver­haal van het in gebruik nemen door onder­getek­ende van een nieuwe pc van Dell, nu ongeveer een jaar gele­den. Het heeft twee maan­den stress en frus­tratie gekost vooraleer de machine deed wat wat ze moet doen… 

Dell pc: een start om niet te vergeten
Aanstaande don­derdag 10 novem­ber maakt de groot­ste pc-fab­rikant ter wereld zijn kwartaal­ci­jfers bek­end. Maar zoals u hebt kun­nen lezen in Guy Boscarts nieuws­bericht Waarschuwing Dell Nabeurs
mogen we ons aan geen hoera-cijfers verwacht­en. De winst per aan­deel van Dell (Nas­daq: DELL) met zetel in Round Rock, Texas en 55.200 medew­erk­ers zal ver­moedelijk stran­den rond 25 dol­lar­ce­nt, ofwel ca 33% min­der dan het vorige kwartaal. Twee fac­toren liggen hier­aan ten grondslag: 
a) Dell heeft niet inge­speeld op de wereld­wi­jd sterk geste­gen vraag naar goed­kope desktops,
b) Dell moet een extra kost boeken van 450 miljoen dol­lar ( euro) voor de reor­gan­isatie van de con­sumente­nafdel­ing in de VS (ca 150 miljoen $) en het ver­van­gen van een groot aan­tal moeder­bor­den, die Dell afneemt van derden.
De aan­deel­houd­ers zijn alvast niet zo gelukkig met de gang van zak­en, zoals u uit boven­staande chart kunt opmaken.
In dit artikel willen we het eens hebben over Dell vanu­it de inval­shoek van de gebruik­er van een prod­uct van deze fir­ma. Het onder­staande ver­haal is de per­soon­lijke ervar­ing van onder­getek­ende. We doen ons relaas in chro­nol­o­gis­che volgorde.
14 decem­ber 2004 
Instal­latie van een Dell Dimen­sion 4600 door een pc-expert van een gespe­cialiseerde Bel­gis­che fir­ma.
Opmerk­ing: Dell-machines kun­nen enkel recht­streeks bij Dell wor­den gekocht. Ook alle garantie-ser­vice e.d. wordt uit­gevo­erd door Dell. 
14 – 30 decem­ber 2004
Al vanaf de eerste dag duiken prob­le­men op in de vorm van aller­lei fout­meldin­gen, waar­van u hieron­der een voor­beeld ziet. Boven­di­en werkt de Dimen­sion 4600 niet zo snel als men zou verwacht­en van zulke machine.
Wat erg­er is: heel dik­wi­jls gaat nog niet opges­la­gen werk ver­loren wan­neer de fout­meld­ing wordt gedeletet.
31 decem­ber 2004
Tweede bezoek van de pc-expert. Deze opent het toes­tel en meldt, dat vol­gens hem één van bei­de DIMMs (dual in-line mem­o­ry mod­ule, geheugenkaart) stuk is. 
Onder­getek­ende kri­jgt via Dell Bel­gië het tele­foon­num­mer van Benelux Tech­ni­cal Sup­port Dell, geves­tigd ergens in Ned­er­land (waar, werd nooit pri­js­gegeven). Het advies luid­de, dat een bepaalde Ser­vice Pack Update moet geïnstalleerd wor­den om het prob­leem op te lossen. Op de meld­ing over een mogelijk defecte DIMM wordt niet gereageerd.
De pc-expert her­stelt een hele reeks fouten (reg­is­ter, stu­ursys­teem e.d.) en her­haalt dat wegens de kapotte DIMM kapot de prob­le­men zullen weerk­eren. Geeft het advies Dell te wijzen op de garantie. 
De twee inter­ven­ties hebben onder­getek­ende inmid­dels ca 100 euro gekost. 
4 jan­u­ari 2005
De afgelopen dagen daagt een nieuw en nog veron­trusten­der fenomeen op: een ‘blauw scher­m’, dat hier­na nog heel fre­quent als een boze geest zal opduiken en het werk verstoren.
Om dit scherm weg te kri­j­gen, moet de pc gere­set wor­den, m.a.w. alle werk dat aan de gang is, gaat ver­loren. Sur­fen en e‑mailen gaat gelei­delijk aan min­der snel. Het komt zelfs voor, dat het com­man­do om werk op te slaan, beant­wo­ord wordt door het blauwe scherm…
Hoger aange­haalde pc-expert beves­tigt, dat alles voortkomt van de kapotte DIMM en dat op den duur de ganse pc eron­der lijdt Geeft de raad de slechte DIMM van het moeder­bord te verwijderen. 
Bij Dell Benelux Tech­ni­cal Sup­port geeft men de raad, de DIMM voor­lop­ig te lat­en zit­ten, omdat men daar via diag­nose op afs­tand geen storin­gen op dat vlak kan vaststellen. 
8 jan­u­ari 2005
Een nieuwe fout­meld­ing maakt haar entrée:
Wan­neer dit scherm ver­schi­jnt, is alles waar je mee bezig bent onher­roe­pelijk naar de bliksem. 
Onder­getek­ende stu­urt hierover een e‑mail naar Bij Dell Benelux Tech­ni­cal Support.
9 jan­u­ari 2005
Als antwo­ord (?) op de e‑mail van 8 jan­u­ari ont­vangt onder­getek­ende een e‑mail met in bijlage een tevre­den­hei­d­sen­quête. Was dat een grap of om te huilen?
16 jan­u­ari 2005
De prob­le­men slepen aan, tele­foons halen niets uit. Onder­getek­ende stu­urt nog­maals een
e‑mail waarin hij de sit­u­atie probeert uiteen te zetten, zie onder­staand fragment:
Geachte Dell-medew­erk­er,
hier­bij ver­wi­js ik naar een prob­leem met mijn Dell Dimen­sion 4600, ser­vice tag H29BC1J.
Op 31 decem­ber 2004 en 4 jan­u­ari 2005 heb ik tele­fonisch een prob­leem gemeld met de nieuwe pc. 
Zoals afge­spro­ken con­tacteer ik u zodra het prob­leem zich voor­doet, wat van­daag het geval was. De scher­mmeld­ing ziet u in bijlage 1 (DCSF0087). Dit gebeurt plots, tij­dens gewoon werken met het toes­tel. Om het blauwe scherm weg te kri­j­gen moest ik reset­ten, met als resul­taat dat al het werk waarmee ik bezig was, ver­loren ging.
Tij­den het herop­starten kwam de meld­ing die u ziet in bijlage 2 (DSCF0088). Nadat ik deed wat gevraagd werd (installeren update Ser­vice Pack 2) kwam DSCF0089.
Vol­gens een check van de pc, uit­gevo­erd door een tech­niek­er op 31 decem­ber 2004, is één van 2 DIMMs niet in orde, zoals ik uw dienst op 31 decem­ber meldde.
De fout in kwest­ie is zeer storend, het vertrouwen in het toes­tel gaat zoek. Het appa­raat is nog in garantie. Wat stelt u voor te doen?
20 jan­u­ari 2005
Dell e‑mailt dat het een hard- of een soft­wareprob­leem kan zijn. Er zou ook iets kun­nen mis zijn met het moeder­bord, wordt voorzichtig geop­perd. Voorgesteld wordt, de com­plete Dell-Diag­nose uit te voeren. 
Dit gebeurt, het is een uren­lange pro­ce­dure waar­bij alle com­po­nen­ten van de pc getest wor­den, gedeel­telijk door de Dell Tech­ni­cal Sup­port (via de tele­foon­li­jn) en gedeel­telijk door onder­getek­ende ter plekke.
Opmerk­ing: voor alle tele­fonis­che inter­ven­ties zijn de tele­foonkosten (tussen Bel­gië en Ned­er­land) voor reken­ing van ondergetekende. 
20 – 26 jan­u­ari 2005
De ‘blauwe scher­men’ e.d. keren geregeld terug, de pc is zo goed als onbruik­baar. Plots komt er een meld­ing dat een stuk van de Graph­ics Con­troller kwi­jt is. Wordt ge-e-maild aan Dell.
27 jan­u­ari 2005
Dell antwo­ordt op de e‑mail van 26 jan­u­ari met een nogal cryp­tis­che boodschap:
Inte­grat­ed VideoThe Dimen­sion 4600 — Wil­son sys­tems will have
inte­grat­ed video on the sys­tem board. If the cus­tomer wish­es
to upgrade the video, a 8X AGP video slot is avail­able on the
sys­tem board.


WARN­ING: When a Wil­son is con­fig­ured with an add-on video card, the on-board video con­nec­tor is cov­ered with a plas­tic cap to pre­vent the on-board video con­nec­tor from being used. If for some rea­son, the cus­tomer acci­dent­ly con­nects the mon­i­tor to the on-board video con­nec­tor, the mon­i­tor will not dis­play video (the cor­rect con­nec­tion is to con­nect mon­i­tor to the add-on video card as con­fig­ured). When trou­bleshoot­ing video issues always ver­i­fy the connections.

Some caus­es may be:

Cus­tomer may remove the cap.
The cap may fall from its posi­tion, or may not have been installed
in the fac­to­ry.
Cus­tomer did not read the place­mat.
For sys­tems with TV tuner card, cus­tomer may ignore the don­gle,
and remove the cap, con­nect the VGA cable con­nec­tor (blue col­or)
to on-board video con­nec­tor (also blue color).
Onder­getek­ende belt Dell op en zegt dat hij er geen bal van snapt. Dell raadt aan om hun befaamde diag­nose nog maar eens uit te voeren. Dit gebeurt en duurt de hele dag. Om de tele­foonkosten te drukken wordt de com­mu­ni­catie nu en dan onder­bro­ken voor tests die onder­getek­ende alleen kan doen.
Na afloop is de sit­u­atie nog erg­er gewor­den. Het sur­fen is nog alti­jd onbe­trouw­baar en traag, boven­di­en komen er aller­lei error­codes, de audio valt uit, de cd- en dvd-spel­ers werken niet meer en tij­dens het uitvo­eren van een viruss­can loopt het hele sys­teem vast en is reset de enige remedie. 
28 – 31 jan­u­ari 2005
De prob­le­men slepen aan, het over en weer sturen van e‑mails tussen onder­getek­ende en Dell gaat door, zon­der dat er een oploss­ing komt. 
Onder­getek­ende doet tests met en zon­der de ver­dachte DIMM. De sit­u­atie wordt er niet beter op. De pc-expert legt uit, dat de defecte DIMM de tijd heeft gehad om storin­gen in de pc te veroorza­k­en, die bli­jven ook nadat de slechte DIMM eruit is. 
Uitein­delijk stu­urt onder­getek­ende aan Dell een foto van bei­de DIMM’s met de expli­ci­ete vraag welke er vol­gens hen defect is:
Prompt komt het antwo­ord, dat het de linkse DIMM is, wat klopt met het oordeel van de pc-expert. 
Onder­getek­ende dringt aan op een oploss­ing en sug­gereert nog­maals tev­ergeefs om het Dell-kan­toor op te zoeken om daar de pc te lat­en nakijken. Dell belooft een nieuwe DIMM te bezorgen. 
1 feb­ru­ari 2005
De ver­vang­ings-DIMM wordt per koerier bezorgd. 
2 — 18 feb­ru­ari 2005
Omdat ook na het plaat­sen van de nieuwe DIMM er nog alti­jd prob­le­men bli­jven opduiken, laat onder­getek­ende de pc-expert nog­maals komen. Deze neemt de pc mee en doet een com­plete herinstallatie. 
Ook deze reparatiekosten zijn voor reken­ing van onder­getek­ende. Argu­ment van Dell: de garantie geldt enkel voor hard­ware-prob­le­men en daaraan is voldaan door het gratis lev­eren van de nieuwe DIMM.
21 feb­ru­ari 2005
De pc is ein­delijk in orde. Sinds­di­en werkt de machine naar behoren. 
Besluit.
Het in gebruik nemen van een nieuwe pc Dell Dimen­sion 4600 heeft gedu­urd van 14 decem­ber 2004 tot
21 feb­ru­ari 2005, exact 69 dagen. Heel die tijd heeft onder­getek­ende zijn werk niet naar behoren kun­nen doen, veel tijd ver­loren en frus­traties opgelopen. Boven­di­en wer­den er veel kosten gemaakt die eigen­lijk niet hoef­den, moest Dell beschikken over een con­tact­punt, waar de gebruik­er terecht kan met zijn con­fig­u­ratie. Op her­haalde vra­gen van onder­getek­ende, of er ergens een Dell-ate­lier bestaat waar de par­ti­c­uli­er het prob­leem kan komen tonen, werd steeds negatief geantwoord.
Het kan pri­js­matig wellicht inter­es­sant zijn, recht­streeks aan te kopen bij de fab­rikant. Zon­der tast­bare ser­vice-infra­struc­tu­ur gaat o.i. het eventuele pri­jsvo­ordeel snel verloren. 
Wel moet wor­den onder­li­jnd, dat alle Dell-medew­erk­ers van Benelux Tech­ni­cal Sup­port heel veel goede wil en hulp­vaardigheid hebben betoond tij­dens deze 69 ellendi­ge dagen. Hen tre­ft geen enkel verwijt.
Voor iedereen die een Dell-pc gebruikt of de aankoop ervan over­weegt, hopen we dat zij of hij ges­paard bli­jft van wat onder­getek­ende heeft meegemaakt…
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

Onder­getek­ende is gepen­sioneerd mar­ket­ing man­ag­er beeldvormingsystemen.
Hij heeft in geen enkel van de eventueel geciteerde aan­de­len of gelijk welk andere vorm van beleg­gingsin­stru­menten een eigen positie.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.