Duur, duurder, duurst is het sleutelwoord voor deze meer dan peperdure boten. De ontwerpers gaan wel heel ver, want zou een drijvend eiland nog wel een boot genoemd kunnen worden?
Wie zich de eigenaar mag noemen van een zeil- of motorjacht met een lengte van pakweg 15 tot 20 meter waant zich al lid van de elite. Hoe zou de eigenaar van een jacht van om en rond 100 meter of meer zich dan wel voelen?
Wij blijven benieuwd naar extravagante facetten van het menselijke gedrag en zo zijn we even gaan kijken hoe de tot varen aangetrokken miljardair aan zijn trekken komt.
Bovenstaande tabel geeft een overzichtje van de top-10 duurste jachten van dit ogenblik (februari 2011). Volledigheidshalve moeten we erbij vermelden, dat het allerduurste jacht nog in ontwerp is, maar we willen u dit echt extreme concept toch niet onthouden.
U zult merken, dat de prijs van 146 miljoen euro (200 miljoen dollar) dikwijls voorkomt. Waarschijnlijk kijken de eigenaars niet op enkele miljoenen dollar en ronden ze de prijs wat af. De volgorde van de 4 ‘jachten van 146 miljoen’ in de tabel is dan ook volkomen willekeurig.
We zullen de top-10 nu wat nader bekijken, in de figuurlijke zin dan, want elk van die boten beschikt over gesofisticeerde systemen om nieuwsgierigen op afstand te houden en wee dus wie zich zonder toelating aan boord zou durven wagen.
Op de 10de plaats treffen we de door de Italiaanse scheepsbouwer Perini Navi geconstrueerde Maltese Falcon aan, een kloeke driemaster die van 2006 tot het najaar van 2009 toebehoorde aan de durfkapitalist Tom Perkins. Behalve drie masten van 58 meter, die elk vijf zeilen torsen, beschikt de boot ook over twee dieselmotors van 1.800 pk elk, die zorgen voor de topsnelheid van 20 knopen, aangegeven in de tabel. Sinds oktober 2009 heeft de Maltese Falcon een eigenares, de Griekse beheerster van hefboomfondsen Elena Ambrosiadou, die de boot verwierf voor 120 miljoen dollar (88 miljoen euro). Laat ons hopen dat Perkins in die ongeveer 9 jaar toch voor 33 miljoen euro plezier heeft beleefd aan zijn jachtje.
Een paar meter kleiner maar 5 knopen sneller dan de Maltese Falcon is de door het Nederlandse bedrijf Royal van Lent gebouwde Ecstasea, het scheepje dat de Russische miljardair Roman Abramovich in 2004 liet bouwen en in juni 2009 voor 100 miljoen dollar verkocht aan de offshore firma Marshdale SA. Dit betekent, dat Abramovich de helft van zijn investering kwijt was, maar daarvan zal hij niet wakker hebben gelegen.
Om te kunnen varen aan die genoemde 25 knopen, beschikt de Ecstasea over 4 dieselmotoren van 3.154 pk elk. Wat Marshdale exact van plan is met het jacht, is niet bekend.
Het Duitse Lürssen bracht in 1999 Al Salamah in de vaart. De naam maakt duidelijk, dat we ons in het gezelschap bevinden van een Saoedische prins, namelijk Sultan bin Addul Aziz die met de glimlach 200 miljoen dollar (of daaromtrent) neertelde voor zijn varende droom. De 96 bemanningsleden staan in voor de passagiers, die
82 kamers en zalen, verdeeld over 8 dekken, ter beschikking hebben. Een zwembad ontbreekt natuurlijk niet, maar het is wel een heel speciaal met glazen dak, kwestie van niet te verbranden als de zon al te fel schijnt. Voor donkere dagen of wanneer die zon toch te veel wordt, is er aan boord een bibliotheek, een bioscoopzaal en een zakencentrum. Als iemand zich wat ziekjes voelt, wat aan haar of zijn lijn wil werken of opgeknapt wil worden vindt soelaas bij een compleet hospitaal, een gymnastiekzaal, een fitnesscentrum en een team van schoonheidsspecialistes.
De meeste oprichters van Microsoft, Bill Gates op kop, boeren goed. Gates’ vriend en medeoprichter van dit bedrijf Paul Allen had als kleine jongen al een zwak voor boten en zee en zijn droom werd realiteit toen hij in 2003 voor het eerst aan boord ging van zijn nagelnieuwe Octopus.
Toen was dit het grootste jacht ter wereld, vandaag moet Allen tevreden zijn met de 11de plaats qua lengte van zijn boot. Allen vond dat aan een zwembad, een restaurant, fitnessfaciliteiten enzovoort toch nog wat toeters en bellen moesten worden toegevoegd. Daarom heeft de Octopus twee (!) landingsplatforms voor helikopters, twee (!!) duikboten en ettelijke jetski’s aan boord. Het is een realisatie van twee Duitse bedrijven, Lürssen uit Bremen en HDW uit Kiel.
Het hierboven genoemde Duitse Lürssen bouwde in 2005 de Rising Sun, die nu nog altijd twee eigenaars heeft, nl. de CEO van Oracle Larry Ellison en film- en theaterproducer David Geffen. Het is het snelste jacht van de top-10 met zijn 28 knopen, waarvoor 4 dieselmotoren met een gezamenlijk vermogen van 50.000 pk instaan. Er zijn 82 kajuiten (zeg maar suites) verdeeld over 5 verdiepingen. Een jacuzzi, een wellnesscentrum, een bioscoopzaal kunnen niet ontbreken. Omdat de eigenaars en (willen of niet) hun gasten basketballiefhebbers zijn, is er op het bovenste dek een basketbalplein, dat in een handomdraai veranderd kan worden in een landingsplek voor een helikopter. De keukens worden gerund door professionele chefs en de sommelier kan u wijnen serveren uit de rijkelijk voorziene kelder.
Bij nummer 6 in onze top-10 belanden we weer in het Midden-Oosten, weer in Saoedi-Arabië, evenwel niet bij een prins maar bij Nasser al-Rashid, een engineeringmagnaat die goed bevriend is met de koninklijke familie aldaar. Lady Moura werd in 1990 opgeleverd door het Duitse bedrijf Blohm + Voss voor de prijs van 210 miljoen dollar (154 miljoen euro).
De twee motoren van ieder 6.868 pk zorgen voor de topsnelheid van 20 knopen. Uiterlijk is niets te zien van alles wat dit 105 meter lange jacht aan boord heeft en dat is heel veel, helikopter inbegrepen. Maar een ingenieus systeem van schotten en afdekplaten onttrekt alles aan het oog, wat de eigenaar onesthetisch vindt.
We blijven in de Arabische wereld, want de eigenaar van de Al Mirqab komt ook uit die regio, meer bepaald Qatar. Hij is de eerste minister van dat olieland en hij heeft een naam waarvoor een paspoort met bijlage nodig is, oordeel zelf: Hamad bin Jassim bin Jaber Al Thani. De Duitse scheepswerf Peters Schiffbau Wewelsfleth leverde het schip af in 2008.
Er is veel ruimte aan boord voor de eigenaar en maximum 10 gasten, die allen beschikken over luxueuze suites. Er is 60 man personeel aan boord, die het moeten stellen met (piep)kleine kajuiten. Er zijn jacuzzi’s, zonneterrassen, bars (met enkel alcoholvrije dranken?) en natuurlijk kan het helikopterplatform niet ontbreken.
Het tweede grootste jacht in onze tabel is The Dubai, waarvan de eigenaar weer te zoeken is in het Midden-Oosten, want Mohammed bin Rashid Al Maktoum is de emir van Dubai en tevens eerste minister van de Verenigde Arabische Emiraten. Zijn jacht is gebouwd door de reeds eerder genoemd Duitse firma’s Blohm + Voss en Lürssen, die het opleverden in 2006.
Vier motoren zorgen voor totaal 33.800 pk aandrijfkracht en een snelheid van 26 knopen. De eigenaar heeft zijn eigen dek en verder zijn er vele VIP- en gastensuites. Het interieur is opgebouwd rond een centrale glazen trap, maar voor wie niet gaarne trappen doet, zijn er drie liften voorzien. Er zijn verschillende restaurants, jacuzzi’s, zonneterrassen en faciliteiten voor watersporten. Een helicopterplatform mag niet ontbreken en ook aan een duikboot is gedacht.
Met zijn 163 meter is de Eclipse de grootste van onze 10. Eigenaar is de Rus Roman Abramovich, dezelfde die zijn Ecstasea in 2009 met een flink verlies verkocht. Het Duitse Blohm + Voss liet het schip te water in 2009 maar het duurde nog tot december 2010 voordat Abramovich de sleutel (of wat dan ook) officieel overhandigd kreeg. De Eclipse heeft twee landingsplaatsen voor helikopters, twee zwembaden en een discotheek. Er zijn 24 gastencabines en een staf van 70 personen staat dag en nacht klaar.
We zegden al eerder, dat de eigenaars van deze luxejachten staan op hun privacy en dus geen pottenkijkers kunnen uitstaan. De Eclipse is daarom voorzien van een high tech detectiesysteem voor digitale camera’s. Als zulke camera (met erachter meestal een paparazzi) aangetroffen wordt, volgt onmiddellijk een laserflash die de opname uitwist. Bovendien zijn alle ramen kogelvrij en is de romp gepantserd.
Voor wie het mocht interesseren: de Eclipse is ter beschikking voor gecharterde cruises.
Met The Streets of Monaco zijn we gearriveerd bij een concept dat naar onze mening alles slaat wat betreft extravagantie. Stelt u zich voor, een soort drijvend eiland dat niet meer op een jacht lijkt, eerder op een minivliegdekschip, maar dan zonder start- en landingsbanen. Alles wat in Monaco te vinden is, bevindt zich aan boord: het casino, het Hotel de Paris, winkelstraten, Grand Prix circuit, noem maar op. Dit alles in verkleinde vorm, natuurlijk, zodat u daar een Grand Prix kun rijden in gocarts. Leuk, toch?
Hierboven ziet u een deel van het Atrium, dat de bovenste met de onderste leefruimtes met elkaar verbindt. Er zal plaats zijn voor 16 gasten, die vertroeteld worden door een staf van 70. De toekomstige eigenaar zal beschikken over een appartement met drie verdiepingen en met de oppervlakte van een flinke woning.
De Britse firma Yacht Island Design is bezig met de plannen uit te werken en is tevens op zoek naar een miljardair die minstens 805 miljoen euro tevoorschijn kan toveren. Minstens, want er kan natuurlijk wat bijkomen in de loop van de ontwikkeling van een complex project zoals dit. Maar de firma heeft er een goed oog in en heeft in haar achterhoofd nog andere ideetjes, zoals een drijvend Stille Oceaaneiland.
Zo gek kan je ’t niet bedenken, of ergens is iemand ermee bezig.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikels over uiteenlopende onderwerpen.