...

De top-10 allerduurste jachten

24 februari 2011, 21:10 | US Markets Redactie | leestijd: 10 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Duur, duur­der, duurst is het sleutel­wo­ord voor deze meer dan peper­dure boten. De ontwer­pers gaan wel heel ver, want zou een dri­jvend eiland nog wel een boot genoemd kun­nen worden?


Wie zich de eige­naar mag noe­men van een zeil- of motor­jacht met een lengte van pak­weg 15 tot 20 meter waant zich al lid van de elite. Hoe zou de eige­naar van een jacht van om en rond 100 meter of meer zich dan wel voelen?

Wij bli­jven benieuwd naar extrav­a­gante facetten van het menselijke gedrag en zo zijn we even gaan kijken hoe de tot varen aangetrokken mil­jar­dair aan zijn trekken komt.

alt

Boven­staande tabel geeft een overzicht­je van de top-10 duurste jacht­en van dit ogen­blik (feb­ru­ari 2011). Volledighei­d­shalve moeten we erbij ver­melden, dat het aller­du­urste jacht nog in ontwerp is, maar we willen u dit echt extreme con­cept toch niet onthouden.

U zult merken, dat de pri­js van 146 miljoen euro (200 miljoen dol­lar) dik­wi­jls voorkomt. Waarschi­jn­lijk kijken de eige­naars niet op enkele miljoe­nen dol­lar en ron­den ze de pri­js wat af. De vol­go­rde van de 4 jacht­en van 146 miljoen’ in de tabel is dan ook volkomen willekeurig.

We zullen de top-10 nu wat nad­er bek­ijken, in de figu­urlijke zin dan, want elk van die boten beschikt over gesofisticeerde sys­te­men om nieuws­gieri­gen op afs­tand te houden en wee dus wie zich zon­der toe­lat­ing aan boord zou dur­ven wagen.

alt

Op de 10de plaats tre­f­fen we de door de Ital­i­aanse scheeps­bouw­er Peri­ni Navi gecon­strueerde Mal­tese Fal­con aan, een kloeke driemas­ter die van 2006 tot het najaar van 2009 toe­be­ho­orde aan de dur­fkap­i­tal­ist Tom Perkins. Behalve drie mas­ten van 58 meter, die elk vijf zeilen tors­en, beschikt de boot ook over twee diesel­mo­tors van 1.800 pk elk, die zor­gen voor de top­snel­heid van 20 knopen, aangegeven in de tabel. Sinds okto­ber 2009 heeft de Mal­tese Fal­con een eigenares, de Griekse beheer­ster van hef­boom­fond­sen Ele­na Ambrosi­adou, die de boot ver­wierf voor 120 miljoen dol­lar (88 miljoen euro). Laat ons hopen dat Perkins in die ongeveer 9 jaar toch voor 33 miljoen euro plezi­er heeft beleefd aan zijn jachtje.

Een paar meter klein­er maar 5 knopen sneller dan de Mal­tese Fal­con is de door het Ned­er­landse bedri­jf Roy­al van Lent gebouwde Ecstasea, het scheep­je dat de Rus­sis­che mil­jar­dair Roman Abramovich in 2004 liet bouwen en in juni 2009 voor 100 miljoen dol­lar verkocht aan de off­shore fir­ma Marsh­dale SA. Dit betekent, dat Abramovich de helft van zijn invester­ing kwi­jt was, maar daar­van zal hij niet wakker hebben gele­gen.

Om te kun­nen varen aan die genoemde 25 knopen, beschikt de Ecstasea over 4 diesel­mo­toren van 3.154 pk elk. Wat Marsh­dale exact van plan is met het jacht, is niet bekend.

Het Duitse Lürssen bracht in 1999 Al Salamah in de vaart. De naam maakt duidelijk, dat we ons in het gezelschap bevin­den van een Saoedis­che prins, namelijk Sul­tan bin Addul Aziz die met de glim­lach 200 miljoen dol­lar (of daaromtrent) neertelde voor zijn varende droom. De 96 beman­ningsle­den staan in voor de pas­sagiers, die
82 kamers en zalen, verdeeld over 8 dekken, ter beschikking hebben. Een zwem­bad ont­breekt natu­urlijk niet, maar het is wel een heel spe­ci­aal met glazen dak, kwest­ie van niet te ver­bran­den als de zon al te fel schi­jnt. Voor donkere dagen of wan­neer die zon toch te veel wordt, is er aan boord een bib­lio­theek, een bioscoopza­al en een zak­en­cen­trum. Als iemand zich wat ziek­jes voelt, wat aan haar of zijn lijn wil werken of opgek­napt wil wor­den vin­dt soe­laas bij een com­pleet hos­pi­taal, een gym­nas­tiekza­al, een fit­ness­cen­trum en een team van schoonheidsspecialistes.

alt

De meeste oprichters van Microsoft, Bill Gates op kop, boeren goed. Gates’ vriend en medeo­prichter van dit bedri­jf Paul Allen had als kleine jon­gen al een zwak voor boten en zee en zijn droom werd realiteit toen hij in 2003 voor het eerst aan boord ging van zijn nagel­nieuwe Octo­pus.
Toen was dit het groot­ste jacht ter wereld, van­daag moet Allen tevre­den zijn met de 11de plaats qua lengte van zijn boot. Allen vond dat aan een zwem­bad, een restau­rant, fit­ness­fa­ciliteit­en enzovoort toch nog wat toeters en bellen moesten wor­den toegevoegd. Daarom heeft de Octo­pus twee (!) land­ingsplat­forms voor helikopters, twee (!!) duik­boten en ettelijke jetski’s aan boord. Het is een real­isatie van twee Duitse bedri­jven, Lürssen uit Bre­men en HDW uit Kiel.

Het hier­boven genoemde Duitse Lürssen bouwde in 2005 de Ris­ing Sun, die nu nog alti­jd twee eige­naars heeft, nl. de CEO van Ora­cle Lar­ry Elli­son en film- en the­ater­pro­duc­er David Gef­fen. Het is het snel­ste jacht van de top-10 met zijn 28 knopen, waar­voor 4 diesel­mo­toren met een geza­men­lijk ver­mo­gen van 50.000 pk instaan. Er zijn 82 kajuiten (zeg maar suites) verdeeld over 5 verdiepin­gen. Een jacuzzi, een well­ness­cen­trum, een bioscoopza­al kun­nen niet ont­breken. Omdat de eige­naars en (willen of niet) hun gas­ten bas­ket­bal­liefheb­bers zijn, is er op het boven­ste dek een bas­ket­balplein, dat in een han­dom­draai veran­derd kan wor­den in een land­ingsplek voor een helikopter. De keukens wor­den gerund door pro­fes­sionele chefs en de som­me­li­er kan u wij­nen serveren uit de rijke­lijk voorziene kelder.

Bij num­mer 6 in onze top-10 belanden we weer in het Mid­den-Oost­en, weer in Saoe­di-Ara­bië, even­wel niet bij een prins maar bij Nass­er al-Rashid, een engi­neer­ing­mag­naat die goed bevriend is met de konin­klijke fam­i­lie aldaar. Lady Moura werd in 1990 opgeleverd door het Duitse bedri­jf Blohm + Voss voor de pri­js van 210 miljoen dol­lar (154 miljoen euro).
De twee motoren van ieder 6.868 pk zor­gen voor de top­snel­heid van 20 knopen. Uiter­lijk is niets te zien van alles wat dit 105 meter lange jacht aan boord heeft en dat is heel veel, helikopter inbe­grepen. Maar een inge­nieus sys­teem van schot­ten en afdek­plat­en ont­trekt alles aan het oog, wat de eige­naar ones­thetisch vindt.

alt

We bli­jven in de Ara­bis­che wereld, want de eige­naar van de Al Mirqab komt ook uit die regio, meer bepaald Qatar. Hij is de eerste min­is­ter van dat olieland en hij heeft een naam waar­voor een paspoort met bijlage nodig is, oordeel zelf: Hamad bin Jas­sim bin Jaber Al Thani. De Duitse scheep­swerf Peters Schiff­bau Wewels­fleth leverde het schip af in 2008.
Er is veel ruimte aan boord voor de eige­naar en max­i­mum 10 gas­ten, die allen beschikken over lux­ueuze suites. Er is 60 man per­son­eel aan boord, die het moeten stellen met (piep)kleine kajuiten. Er zijn jacuzzi’s, zon­neter­rassen, bars (met enkel alco­holvri­je dranken?) en natu­urlijk kan het helikopter­plat­form niet ontbreken.

Het tweede groot­ste jacht in onze tabel is The Dubai, waar­van de eige­naar weer te zoeken is in het Mid­den-Oost­en, want Mohammed bin Rashid Al Mak­toum is de emir van Dubai en tevens eerste min­is­ter van de Verenigde Ara­bis­che Emi­rat­en. Zijn jacht is gebouwd door de reeds eerder genoemd Duitse firma’s Blohm + Voss en Lürssen, die het oplever­den in 2006.
Vier motoren zor­gen voor totaal 33.800 pk aan­dri­jfkracht en een snel­heid van 26 knopen. De eige­naar heeft zijn eigen dek en verder zijn er vele VIP- en gas­ten­suites. Het interieur is opge­bouwd rond een cen­trale glazen trap, maar voor wie niet gaarne trap­pen doet, zijn er drie liften voorzien. Er zijn ver­schil­lende restau­rants, jacuzzi’s, zon­neter­rassen en faciliteit­en voor water­sporten. Een heli­copter­plat­form mag niet ont­breken en ook aan een duik­boot is gedacht.

Met zijn 163 meter is de Eclipse de groot­ste van onze 10. Eige­naar is de Rus Roman Abramovich, dezelfde die zijn Ecstasea in 2009 met een flink ver­lies verkocht. Het Duitse Blohm + Voss liet het schip te water in 2009 maar het duurde nog tot decem­ber 2010 voor­dat Abramovich de sleu­tel (of wat dan ook) offi­cieel over­handigd kreeg. De Eclipse heeft twee land­ingsplaat­sen voor helikopters, twee zwem­baden en een dis­cotheek. Er zijn 24 gas­ten­cab­ines en een staf van 70 per­so­n­en staat dag en nacht klaar.
We zeg­den al eerder, dat de eige­naars van deze lux­e­jacht­en staan op hun pri­va­cy en dus geen pot­tenkijk­ers kun­nen uit­staan. De Eclipse is daarom voorzien van een high tech detec­tiesys­teem voor dig­i­tale camera’s. Als zulke cam­era (met erachter meestal een paparazzi) aangetrof­fen wordt, vol­gt onmid­del­lijk een laser­flash die de opname uitwist. Boven­di­en zijn alle ramen kogelvrij en is de romp gepantserd.
Voor wie het mocht inter­esseren: de Eclipse is ter beschikking voor gechar­ter­de cruises.

alt

Met The Streets of Mona­co zijn we gear­riveerd bij een con­cept dat naar onze mening alles slaat wat betre­ft extrav­a­gantie. Stelt u zich voor, een soort dri­jvend eiland dat niet meer op een jacht lijkt, eerder op een minivliegdekschip, maar dan zon­der start- en land­ings­ba­nen. Alles wat in Mona­co te vin­den is, bevin­dt zich aan boord: het casi­no, het Hotel de Paris, winkel­strat­en, Grand Prix cir­cuit, noem maar op. Dit alles in verkleinde vorm, natu­urlijk, zodat u daar een Grand Prix kun rij­den in gocarts. Leuk, toch?

alt

Hier­boven ziet u een deel van het Atri­um, dat de boven­ste met de onder­ste leefruimtes met elka­ar verbindt. Er zal plaats zijn voor 16 gas­ten, die vertroeteld wor­den door een staf van 70. De toekom­stige eige­naar zal beschikken over een apparte­ment met drie verdiepin­gen en met de opper­vlak­te van een flinke won­ing.
De Britse fir­ma Yacht Island Design is bezig met de plan­nen uit te werken en is tevens op zoek naar een mil­jar­dair die min­stens 805 miljoen euro tevoorschi­jn kan tov­eren. Min­stens, want er kan natu­urlijk wat bijkomen in de loop van de ontwik­kel­ing van een com­plex project zoals dit. Maar de fir­ma heeft er een goed oog in en heeft in haar achter­hoofd nog andere ideet­jes, zoals een dri­jvend Stille Oceaaneiland.

Zo gek kan je t niet bedenken, of ergens is iemand ermee bezig.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.