Welke gadgets, de dag van vandaag uitsluitend elektronische hebbedingetjes, spelen in onze omgeving een steeds maar groter wordende rol?
Hoewel het woord ‘gadget’ niet alle encyclopedieën wordt vermeld, behoort het tot ons dagelijks taalgebruik. Is het dan een modernisme of een moewoord? Eerlijk gezegd, echt modern is deze term niet, want het woord duikt al op in teksten en woordenboeken in het midden van de Victoriaanse 19de eeuw.
Hierboven ziet u de betekenis van het woord volgens Van Dale, die zich beperkt tot een verwijzing naar het Engels en verder geen uitleg geeft over de herkomst ervan. En gelijk hebben ze bij Van Dale, want eigenlijk weet niemand precies waar ‘gadget’ vandaan komt. De meningen lopen uiteen en gaan van Franse woorden zoals gâchette (trekker van een geweer) of gagée (klein werktuig) tot de naam Gaget, Gauthier & Compagnie van de firma die het Vrijheidsbeeld maakte en er een verkleind replica van maakte.
Intussen is het eerste decennium van de 21ste eeuw bijna voorbij en stellen we vast, dat gadgets een wezenlijk deel uitmaken van ons dagelijks bestaan, wat vanzelfsprekend gepaard gaat met business, zeg maar big business.
Tijd dus voor een lijstje met de meest opmerkelijke en meestal best verkopende gadgets van 2010. Grote namen op gadgetgebied zijn o.a. Apple, Cisco, Google en Microsoft. De volgorde van ons overzicht is willekeurig. Prijzen zijn opgegeven in USD en kunnen verschillen met deze in Europa.
Cisco Flip Ultra / Mino HD
Voor een richtprijs van 150 (110 EUR) voor de Ultra of 180 USD (132 EUR) voor de Mino ben je gelukkige bezit(s)ter van een compacte videocamera die filmt aan een respectabele 60 beelden per seconden. In 2009 verwierf Cisco de onderneming Flip, bedenker van dit kleinood voor 590 miljoen USD (434 miljoen EUR) en voerde een aantal verbeteringen door, zoals het opdrijven van het aantal beelden per seconde van 30 naar 60.
Typisch voor deze toestellen is dat je ze kunt voorzien van een persoonlijk omhulsel, dat je al dan niet online kiest op het moment van de aankoop. De verkoop loopt als een trein en Cisco heeft het over meer dan 5 miljoen eenheden die de weg naar de consument hebben gevonden.
Google TV
Een samenwerking van Google, Apple, Sony en Logitech heeft geleid tot het mogelijk maken dat alle aan het internet gelinkte operaties via je tv-toestel kunnen verlopen. Logitech heeft gezorgd voor remote keyboard controle, Sony is doende om bepaalde types tv’s standaard te voorzien van de nodige hard- en software, Apple zorgt voor aangepaste afstandsbedieningen.
De bedoeling is dat je tv-toestel alle functies van je pc overneemt en je de mogelijkheid biedt, alles wat je kunt downloaden van het net op je tv te zien.
Alleen is er nog niet zo heel veel te downloaden en is het tot op heden enkel Amazon die een en ander in de aanbieding heeft.
Een startpakket kost minimum 300 USD (220 EUR) en als je een aangepast tv-toestel wilt (14 inch Sony Google TV) dan moet je minstens 1.400 USD (1.030 EUR) ophoesten.
Over verkoopcijfers is nog niets bekend maar de belangstelling zou groot zijn.
Amazon Kindle
Toen Apple in april 2010 zijn iPad lanceerde gingen velen ervan uit, dat andere zg. e‑readers geen kans meer zouden hebben en dat het rijk van Amazons Kindle, op de markt sinds begin 2008, uit was. Eerder het omgekeerde is waar gebleken. Amazon paste zijn prijzen aan en de verkoop boomde.
De twee meest succesvolle modellen zijn WiFi (139 USD of 102 EUR) en 3G (189 USD of 139 EUR).
Volgens waarnemers zou Amazon in 2010 ca 4,8 miljoen Kindles verkopen, goed voor een omzet van 2,8 miljard USD (2,05 miljard EUR).
Microsoft Windows Phone 7
Heel voorzichtig waagt Microsoft zijn eerste schreden in de wereld van de mobilofonie. Dit is nodig, want al drie jaar op rij ziet Bill Gates’ geesteskind zijn omzet teruglopen. De ‘7’ in de naam van deze gadget staat voor Windows 7 Operating System dat het geheel aanstuurt.
Hoewel Microsoft zijn verwachtingen hoog waren, is de eerste verkoopdag op maandag 15 november nogal teleurstellend verlopen met 40.000 verkochte eenheden in de VS. Maar het bedrijf verliest zijn hoop niet en dat is bewezen door het reclamebudget van 100 miljoen dollar (73,5 miljoen euro) dat enkel en alleen naar de Phone 7 gaat. Dit is een gigantisch bedrag, zeker als je bedenkt dat een Phone 7 ongeveer 200 USD (147 EUR) kost en dat dus de bruto waarde van ½ miljoen van deze gadgets overeenstemt met de waarde van dit budget.
Tijd brengt raad zullen ze bij Microsoft denken en ze gaan er blijkbaar van uit, dat Rome ook niet in één dag gebouwd is.
Apple iPad
Een heel andere lancering dan bij Microsoft hadden ze bij Apple, dat twee maanden na de introductie in april 2010 al 2 miljoen van deze apparaten aan de man of vrouw bracht. Eind augustus 2010 was dit aantal opgelopen tot 7,5 miljoen eenheden en dit aan prijzen van 500 tot 830 dollar (367 tot 610 euro) en meer. Apple maakt zich sterk om in 2010 10 miljoen iPads te zullen verkopen.
Zo ziet u maar: deze (en nog andere) ‘vernuftige apparaatjes, meestal met beperkte gebruikswaarde’ zoals Van Dale gadgets omschrijft kunnen wel een enorme impact hebben op ons leven en leiden tot forse omzet- en winstcijfers.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikelen over diverse onderwerpen. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken bedrijven of beleggingsinstrumenten.