...

De gadgets top-5 van 2010

22 november 2010, 21:11 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Welke gad­gets, de dag van van­daag uit­slui­tend elek­tro­n­is­che hebbe­dinget­jes, spe­len in onze omgev­ing een steeds maar grot­er wor­dende rol?


Hoewel het woord gad­get’ niet alle ency­clo­pe­dieën wordt ver­meld, behoort het tot ons dagelijks taal­ge­bruik. Is het dan een mod­ernisme of een moe­wo­ord? Eerlijk gezegd, echt mod­ern is deze term niet, want het woord duikt al op in tek­sten en woor­den­boeken in het mid­den van de Vic­to­ri­aanse 19de eeuw.

alt

Hier­boven ziet u de beteke­nis van het woord vol­gens Van Dale, die zich beperkt tot een ver­wi­jz­ing naar het Engels en verder geen uit­leg geeft over de herkomst ervan. En gelijk hebben ze bij Van Dale, want eigen­lijk weet nie­mand pre­cies waar gad­get’ van­daan komt. De menin­gen lopen uiteen en gaan van Franse woor­den zoals gâchette (trekker van een geweer) of gagée (klein werk­tu­ig) tot de naam Gaget, Gau­thi­er & Com­pag­nie van de fir­ma die het Vri­jhei­ds­beeld maak­te en er een verkleind repli­ca van maakte.

Intussen is het eerste decen­ni­um van de 21ste eeuw bij­na voor­bij en stellen we vast, dat gad­gets een wezen­lijk deel uit­mak­en van ons dagelijks bestaan, wat vanzelf­sprek­end gepaard gaat met busi­ness, zeg maar big business.

Tijd dus voor een lijst­je met de meest opmerke­lijke en meestal best verkopende gad­gets van 2010. Grote namen op gad­get­ge­bied zijn o.a. Apple, Cis­co, Google en Microsoft. De vol­go­rde van ons overzicht is willekeurig. Pri­jzen zijn opgegeven in USD en kun­nen ver­schillen met deze in Europa.

Cis­co Flip Ultra / Mino HD 

alt

Voor een richt­pri­js van 150 (110 EUR) voor de Ultra of 180 USD (132 EUR) voor de Mino ben je gelukkige bezit(s)ter van een com­pacte video­cam­era die filmt aan een respectabele 60 beelden per sec­on­den. In 2009 ver­wierf Cis­co de onderne­m­ing Flip, bedenker van dit kleinood voor 590 miljoen USD (434 miljoen EUR) en voerde een aan­tal ver­be­terin­gen door, zoals het opdri­jven van het aan­tal beelden per sec­onde van 30 naar 60.

Typ­isch voor deze toestellen is dat je ze kunt voorzien van een per­soon­lijk omhulsel, dat je al dan niet online kiest op het moment van de aankoop. De verkoop loopt als een trein en Cis­co heeft het over meer dan 5 miljoen een­heden die de weg naar de con­sument hebben gevonden.

Google TV

alt

Een samen­werk­ing van Google, Apple, Sony en Log­itech heeft geleid tot het mogelijk mak­en dat alle aan het inter­net gelink­te oper­aties via je tv-toes­tel kun­nen ver­lopen. Log­itech heeft gezorgd voor remote key­board con­t­role, Sony is doende om bepaalde types tv’s stan­daard te voorzien van de nodi­ge hard- en soft­ware, Apple zorgt voor aangepaste afstandsbedieningen.

De bedoel­ing is dat je tv-toes­tel alle func­ties van je pc overneemt en je de mogelijkheid biedt, alles wat je kunt down­load­en van het net op je tv te zien.

Alleen is er nog niet zo heel veel te down­load­en en is het tot op heden enkel Ama­zon die een en ander in de aan­bied­ing heeft.

Een start­pakket kost min­i­mum 300 USD (220 EUR) en als je een aangepast tv-toes­tel wilt (14 inch Sony Google TV) dan moet je min­stens 1.400 USD (1.030 EUR) ophoesten.

Over verkoop­ci­jfers is nog niets bek­end maar de belang­stelling zou groot zijn.

Ama­zon Kindle

alt

Toen Apple in april 2010 zijn iPad lanceerde gin­gen velen ervan uit, dat andere zg. e‑readers geen kans meer zouden hebben en dat het rijk van Ama­zons Kin­dle, op de markt sinds begin 2008, uit was. Eerder het omge­keerde is waar gebleken. Ama­zon paste zijn pri­jzen aan en de verkoop boomde.

De twee meest suc­cesvolle mod­ellen zijn WiFi (139 USD of 102 EUR) en 3G (189 USD of 139 EUR).

Vol­gens waarne­mers zou Ama­zon in 2010 ca 4,8 miljoen Kin­dles verkopen, goed voor een omzet van 2,8 mil­jard USD (2,05 mil­jard EUR).

Microsoft Win­dows Phone 7

alt

Heel voorzichtig waagt Microsoft zijn eerste schre­den in de wereld van de mobilo­fonie. Dit is nodig, want al drie jaar op rij ziet Bill Gates’ geeste­skind zijn omzet teruglopen. De 7’ in de naam van deze gad­get staat voor Win­dows 7 Oper­at­ing Sys­tem dat het geheel aanstuurt.

Hoewel Microsoft zijn verwachtin­gen hoog waren, is de eerste verkoopdag op maandag 15 novem­ber nogal teleurstel­lend ver­lopen met 40.000 verkochte een­heden in de VS. Maar het bedri­jf ver­li­est zijn hoop niet en dat is bewezen door het reclame­bud­get van 100 miljoen dol­lar (73,5 miljoen euro) dat enkel en alleen naar de Phone 7 gaat. Dit is een gigan­tisch bedrag, zek­er als je bedenkt dat een Phone 7 ongeveer 200 USD (147 EUR) kost en dat dus de bru­to waarde van ½ miljoen van deze gad­gets overeen­stemt met de waarde van dit budget.

Tijd brengt raad zullen ze bij Microsoft denken en ze gaan er blijk­baar van uit, dat Rome ook niet in één dag gebouwd is.

Apple iPad

alt

Een heel andere lancer­ing dan bij Microsoft had­den ze bij Apple, dat twee maan­den na de intro­duc­tie in april 2010 al 2 miljoen van deze appa­rat­en aan de man of vrouw bracht. Eind augus­tus 2010 was dit aan­tal opgelopen tot 7,5 miljoen een­heden en dit aan pri­jzen van 500 tot 830 dol­lar (367 tot 610 euro) en meer. Apple maakt zich sterk om in 2010 10 miljoen iPads te zullen verkopen.

Zo ziet u maar: deze (en nog andere) ver­nuftige appa­raat­jes, meestal met beperk­te gebruik­swaarde’ zoals Van Dale gad­gets omschri­jft kun­nen wel een enorme impact hebben op ons lev­en en lei­den tot forse omzet- en winstcijfers.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Markets

________________________________________

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.