...

De duurste auto's: verschuivingen

24 augustus 2006, 16:07 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Ranglijstenspecialist Forbes heeft op het einde van de eerste trimester van dit jaar zijn overzicht van de duurste auto’s ter wereld geüpdatet. Aan de top is niets veranderd, maar verderop in het klassement zijn er wel merkwaardige herschikkingen. Ook de dominante rol van Europa valt op…


De duurste auto’s: verschuivingen


Vorig jaar op 8 november verscheen op deze website het artikel De 10 duurste auto's ter wereld . Deze reeks van 10 werd aangevoerd door de Amerikaanse sportwagen Saleen 7. Nog geen twee maanden later, op 20 december 2005, kwam er een update: Bugatti Veyron 16.4 onttroont Saleen S7.

In maart van dit jaar publiceerde Forbes de laatste stand van zaken. Onderstaande tabel vat de situatie samen:

Wat blijkt? Ten eerste is er de dominantie van Europese wagens. Slechts 2 van de 10 komen van de States.
En bij de 8 Europeanen zijn er 4 Duitsers en verder een Fransman, een Italiaan, een Zwitser en een Zweed. Aan de kop blijft het tweetal van vorige december, nl. Bugatti en Pagani. De Bugatti kost af fabriek net geen miljoen euro. Nummer twee volgt op 559.569 euro en is dus ca 44% ‘goedkoper’.

De derde en de vierde plaatsen komen toe aan een nieuwkomer in deze tabel, nl. SSC Ultimate Aero en Leblanc Mirabeau. Wat meer uitleg hierover leest u verderop.

Nummer 5 is de vorige nummer 1 (november 2005) of nummer 2 (december 2005). Ook de Zweedse Koenigsegg CCR verloor van zijn kostbare pluimen, want deze wagen tuimelde van de derde naar de zesde plaats.

Mercedes-Benz McLaren handhaafde zijn 7de positie maar zijn landgenoot Maybach 62 moest twee plaatsen zakken van 6 naar 8.

Porsche Carrera GT zag zich ook wegglijden van 5 naar 9. De lijst wordt afgesloten door een nieuwere Maybach-versie, de 57 S. Ook hierover enkele toelichtingen verderop.

Vier wagens zijn uit dit elitaire 10-tal gewipt: Koenigsegg CC8S, Rolls-Royce Phantom, Spyker C8 Double 12S en Maybach 57. Wat niet wil zeggen dat je voor een prikje kunt kopen.

Hieronder volgen de foto’s van de top 10. Voor de wagens die vermeld zijn in onze vorige artikels verwijzen we naar de links die u bovenaan vindt.


Bugatti Veyron 16/4 Pagani Zonda Roadster


SSC Ultimate Aero Leblanc Mirabeau

De constructeur van de SSC Ultimate Aero is Shelby Super Cars, staat Washington. De bedeoeling van het lanceren van deze bolide is de Saleen S7 te onttronen. Qua prijs is het al gelukt en qua prestaties lijkt het ook te lukken. Een topsnelheid van 436 km/u is al iets, maar je moet het ook kunnen volhouden en in dit verband hebben tests bewezen, dat deze machine 335 km/u kan aanhouden. Dat is bijna 3x sneller dan de wettelijke autostradesnelheid in o.m. België en Nederland. De kneep om tot die snelheden te komen is vrij simpel: je plaatst een monsterachtig sterke motor in een wagen die zoveel weegt als een VW New Beetle. Toch maar opletten om nergens tegenaan te knallen…
Om uit de kosten te komen moeten 25 stuks wereldwijd worden verkocht. Dit getal zegt niet veel, want de constructeur zegde er niet bij of dit per week, maand of jaar is.

De thuisbasis van de Leblanc Mirabeau is in het Zwitserse Wetzikon, waar Leblanc Cars gevestigd is onder de vleugels van Wysstec GmbH. Onder de motorkap steekt een Koenigsegg V8 motor, dezelfde die we aantreffen in de CCR. Verder is het recept van de SSC toegepast, door ervoor te zorgen dat het wagentje niet meer weegt dan 812 kilo.


Saleen S7 Twin Turbo Koenigsegg CCR


Mercedes SLR McLaren Maybach 62


Porsche Carrera GT Maybach 57S

De Maybach 57S is de ‘verbeterde’ versie van de 57 en bedoeld als ‘Porsche-killer’. Het is goed mogelijk, dat het hier gaat om een laatste stuiptrekking van een merk in financiële moeilijkheden. Want om rendabel te zijn, zouden jaarlijks 1500 Maybachs de deur uit moeten gaan. De vorige jaren waren dat er 500 à 600 en dit jaar zijn de eerste 6 maanden slechts 118 (!) Maybachs verkocht.

We willen erop wijzen, dat we het in dit overzicht hebben over auto’s die bedoeld zijn om op gewone wegen rond te toeren. Dat geldt voor alle bovenstaande modellen, zelfs de excentriek ogende Leblanc. Op deze wijze hebben we het niet over wagens zoals de Mercedes CLK-GTR, die 2 miljoen euro kost, maar enkel bedoeld is voor race-circuits.

Hoe dan ook, al deze auto’s zijn knappe staaltjes techniek waarvan we hopen, dat de ontwikkeling heeft geleid of nog zal leiden tot verbeteringen aan de alledaagse vehikels waarmee de modale burger zijn boodschappen doet of naar zijn werk of met vakantie gaat.


Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
24 augustus 2006.
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets columns en andere artikelen en tevens financiële berichten.
[email protected]



Reacties kunt u sturen naar:

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.