Als we kunnen voortgaan op het resultaat van een enquête van een marketingbureau in de VS, dan zullen dit jaar vooral technologiegerelateerde merken het doen … We geven u een overzichtje en u zult zien, dat het begrip ‘merken’ nogal breed geïnterpreteerd kan worden …
De commerciële toppers voor 2006
Op geregelde tijdstippen doen de marketing firma’s Landor Associates en Penn, Schoen & Berland (PSB) enquêtes waarbij de consumenten in de VS worden ondervraagd over ‘brands’. Hiermee worden niet alleen klassieke handelsmerken bedoeld, maar ook firma’s, radio- of tv-zenders en dito personaliteiten enz. Samengevat: alles wat commerciële imapct heeft.
Het gemeenschappelijke rapport van Landor en PSB vermeldt ook wie of wat het volgens de ondervraagden niet goed heeft gedaan de afgelopen periode. Voor 2005 waren dat o.m. zangeres/fotomodel Britney Spears, luchtvaartmaatschappij United Airlines, de terreinwagen Hummer en reality-tv-programma’s zoals Survivor en The Apprentice, waardoor Donald Trump, die we u in oktober 2005 voorstelden, een veeg uit de pan krijgt.
Voor het nog prille jaar 2006 gaat de voorkeur uit naar internet- of technologiegerelateerde items. Op gebied van tv wint drama het tegen realisme en hybride auto’s krijgen de voorkeur tegenover (al dan niet luxueuze) terreinwagens.
Wij presenteren u het resultaat van de enquêtes per onderwerp.
Internet/technologie
Hierboven ziet u welke websites als de belangrijkste voor 2006 worden beschouwd, met Google op kop. Hiermee consolideert Google zijn marktpositie, als de geënquêteerden het bij het rechte eind hadden…
Bij de handelsmerken is iPod de absolute winnaar. Dit succesproduct van Apple verovert stormenderhand de MP3-markt dankzij zijn flexibiliteit (stockeren van zowat alle soorten data, niet alleen muziek en beelden) en zijn enorme geheugencapaciteit, van 512 kilobyte tot 60 gigabyte! Ook de digital video recorder rukt op met in zijn kielzog de spelconsole XBox 360 en de (in principe) overal te ontvangen Sirius Satellite Radio.
Tv-programma’s
De afgelopen jaren is er in de States (en ook bij ons) een oerwoud gegroeid van reality-tv-programma’s. Geboortes, ruzies, echtscheidingen, mislukte reizen en klusjes, het omturnen van ruwe bonken in balletdansers en vice versa, noem maar op, alles werd via de onbescheiden camera’s naar het voyeuristische kijkerspubliek doorgesluisd.
Voor dit jaar zou er een hele ommezwaai moeten komen. Weg met ‘Survivor’, weg met ‘The Apprentice’ (zie hoger). Leve series à la ‘Desperate housewives’ of ‘Lost’ zullen het doen, althans volgens de enquête. Niet dat teruggefloten figuren zoals Donald Trump nu met hun hoed tussen de knieën deuntjes moeten gaan neuriën in de gangen van de New Yorkse Subway, ze zullen nog wel wat reserves hebben…
Merken verbonden met personen
Zoals we hierboven al zegden, blijkt Britney Spears niet meer ‘in’ te zijn. Ze zal wellicht heel even bedrukt kijken, maar dan zal een blik op haar bankrekening veel goedmaken. Trouwens, op die bankrekening blijven de dollars zich opstapelen, alleen maar door de verkoop van cosmetica en parfum onder haar naam.
Wie na vele jaren nog altijd geweldig goed in de markt ligt, is diva Oprah Winfrey. Deze 52-jarige dame was eerst actrice, maar brak door met de naar haar genoemde talkshow. Deze show loopt al sinds 1986 en er komt maar geen sleet op, integendeel. Ook in Nederland is ze elke werkdag te zien, via RTL4. Ze heeft een drukbezochte website, doet aan liefdadigheid en is raadsvrouw voor vele politici, ze heeft een boekenclub en een magazine en ga zo maar voort. Voor 2006 zou ze de belangrijkste tv-figuur moeten worden. Hierdoor kan ze (nog) winnen aan populariteit en politieke invloed.
Voor de centen moet ze het zeker niet doen, want met haar 1,3 miljard dollar persoonlijk kapitaal is ze nummer 215 in de lijst van 400 rijkste Amerikanen…
Personenwagens
De benzineslikker Hummer lijdt onder de dalende belangstelling van het publiek, vooral wegens de nog altijd hoge brandstofprijzen. Dat zullen ze niet graag horen bij het toch al zo
geteisterde General Motors. Het is geen troost voor GM, maar het publiek wijst in het algemeen de suv’s af (suv’s zijn sports utilities vehicles, zeg maar veredelde terreinwagens).
Wie volgens het publiek wel op succes mag rekenen in 2006, zijn wagens uitgerust met een hybride motor. Deze loopt op benzine of op elektriciteit en is daardoor veel zuiniger en milieuvriendelijker dan een klassieke benzine- of dieselmotor.
Wie volgens het publiek wel op succes mag rekenen in 2006, zijn wagens uitgerust met een hybride motor. Deze loopt op benzine of op elektriciteit en is daardoor veel zuiniger en milieuvriendelijker dan een klassieke benzine- of dieselmotor.
Door de ondervraagden wordt met name de Ford Escape genoemd, weliswaar een suv, maar dan wel één met een hybride motor. Treurnis bij GM, brede smiles bij Ford, zo gaat dat…
En daarmee weten we hoe de consument in de VS en waarschijnlijk ook bij ons aankijkt tegen het commerciële aanbod voor 2006. Over 12 maanden komen we terug op dit artikel. Dan weten we hoe hoog of laag het Google-aandeel staat, hoeveel iPods er zijn verkocht, of de soaps het hebben gewonnen tegen de reality programma’s, of Oprah nog altijd zo’n kijkcijferkanon is en zien we misschien op alle wegen hybride suv’s voorbij suizen…
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
5 januari 2006.
Ondergetekende is gepensioneerd, hij schrijft voor US Markets columns en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken fondsen of bedrijven .