Volgens een recente enquête van een Nederlandse fondsenbeheerder blijkt er een relatie te zijn tussen het soort auto waarmee u rondrijdt en uw succes als belegger. Kijk dus goed uit vooraleer u uw volgende wagen gaat aanschaffen … Mercedes scoort zeer goed, terwijl een Citroën een slechte zaak zou blijken voor uw rendement op de beurs .. Jan zet eea voor u op een rijtje …
Zeg me met welke auto je rijdt…
…en ik zeg je hoe succesvol je bent als belegger. Zo ongeveer luidt de boodschap die de Nederlandse fondsenbeheerder SNS Fundcoach destilleert uit een enquête bij vele honderden (3.500 om juist te zijn) autobestuurders/beleggers. Het resultaat van deze rondvraag verscheen onlangs in de Belgische financiële krant De Tijd.
SNS relateerde zelfs de symboliek die autoconstructeurs verbinden met hun modellen met de beursprestaties van hun klanten.
Even wat resultaten in een tabelletje:
Helemaal op kop staat de auto met de driepuntige ster. Meer in detail zet de correlatie zich door met betrekking tot het type van Mercedes: hoe zwaarder, dus hoe duurder, hoe betere resultaten de eigenaars boekten op de beurs. Die resultaten kregen niet voor niets: ze spendeerden van alle ondervraagden het meeste tijd aan het opvolgen van hun posities en het consulteren van gespecialiseerde sites en tijdschriften.
Dezelfde correlatie geldt voor bezitters van Audi- en BMW-rijders. Deze laatsten zijn bovendien de kampioenen van het nemen van risico’s en van onvoorspelbare beslissingen. Ze interesseren zich het meeste van alle ondervraagden aan opties en aan Wall Street.
Rode lantaarn is Citroën. Een eigenaar van deze soort auto’s blijkt iemand te zijn, die weinig of geen tijd besteedt aan zijn/haar beleggingen, bij voorkeur geplaatst in aandelen en vastgoed.
Bij dit alles moeten ons toch enkele bedenkingen van het hart. Want we hopen, dat SNS de enquête deed bij personen die volledig uit eigen wil beslisten welke wagen ze zouden kopen. Anders is het resultaat van de rondvraag waardeloos. Als je een auto bestuurt die je kocht onder druk van je omgeving (echtgenote/echtgenoot, gezin, familie, vrienden) dan kloppen SNS’ conclusies niet meer. Hetzelfde geldt voor occasie-auto’s en zeker voor bedrijfswagens. Hier heb je in vele gevallen geen of weinig keuze en is de kans dat je auto correspondeert met je beleggerprofiel zo goed als onbestaande.
Zo ziet u maar, enquêtes doen is leuk. En we kunnen de besluiten van die van SNS toevoegen aan ons lijstje van merkwaardige correlaties, zoals daar zijn het verband tussen het verloop van de beurskoersen en de uitslag van paardenwedrennen, de keuze van muziek, kledij of films, roklengte of zonnevlekken.
Jan Van Besauw
US Markets