...

De beste beleggers rijden met Mercedes !

7 augustus 2005, 15:24 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Vol­gens een recente enquête van een Ned­er­landse fond­sen­be­heerder blijkt er een relatie te zijn tussen het soort auto waarmee u ron­dri­jdt en uw suc­ces als beleg­ger. Kijk dus goed uit vooraleer u uw vol­gende wagen gaat aan­schaf­fen … Mer­cedes scoort zeer goed, ter­wi­jl een Cit­roën een slechte zaak zou blijken voor uw ren­de­ment op de beurs .. Jan zet eea voor u op een rijtje …


Zeg me met welke auto je rijdt…
…en ik zeg je hoe suc­cesvol je bent als beleg­ger. Zo ongeveer luidt de bood­schap die de Ned­er­landse fond­sen­be­heerder SNS Fund­coach des­tilleert uit een enquête bij vele hon­der­den (3.500 om juist te zijn) autobestuurders/​beleggers. Het resul­taat van deze rond­vraag ver­scheen onlangs in de Bel­gis­che finan­ciële krant De Tijd.
SNS rela­teerde zelfs de sym­bol­iek die auto­con­struc­teurs verbinden met hun mod­ellen met de beur­spresta­ties van hun klanten. 
Even wat resul­tat­en in een tabelletje:

Hele­maal op kop staat de auto met de driepuntige ster. Meer in detail zet de cor­re­latie zich door met betrekking tot het type van Mer­cedes: hoe zwaarder, dus hoe duur­der, hoe betere resul­tat­en de eige­naars boek­ten op de beurs. Die resul­tat­en kre­gen niet voor niets: ze spendeer­den van alle ondervraag­den het meeste tijd aan het opvol­gen van hun posi­ties en het con­sul­teren van gespe­cialiseerde sites en tijdschriften. 
Dezelfde cor­re­latie geldt voor bezit­ters van Audi- en BMW-rijders. Deze laat­sten zijn boven­di­en de kam­pi­oe­nen van het nemen van risi­co’s en van onvoor­spel­bare beslissin­gen. Ze inter­esseren zich het meeste van alle ondervraag­den aan opties en aan Wall Street. 
Rode lan­taarn is Cit­roën. Een eige­naar van deze soort auto’s blijkt iemand te zijn, die weinig of geen tijd besteedt aan zijn/​haar beleg­gin­gen, bij voorkeur geplaatst in aan­de­len en vastgoed.
Bij dit alles moeten ons toch enkele bedenkin­gen van het hart. Want we hopen, dat SNS de enquête deed bij per­so­n­en die volledig uit eigen wil beslis­ten welke wagen ze zouden kopen. Anders is het resul­taat van de rond­vraag waarde­loos. Als je een auto bestu­urt die je kocht onder druk van je omgev­ing (echtgenote/​echtgenoot, gezin, fam­i­lie, vrien­den) dan klop­pen SNS’ con­clusies niet meer. Het­zelfde geldt voor occasie-auto’s en zek­er voor bedri­jf­swa­gens. Hier heb je in vele gevallen geen of weinig keuze en is de kans dat je auto cor­re­spon­deert met je beleg­ger­profiel zo goed als onbestaande.
Zo ziet u maar, enquêtes doen is leuk. En we kun­nen de besluiten van die van SNS toevoe­gen aan ons lijst­je van merk­waardi­ge cor­re­laties, zoals daar zijn het ver­band tussen het ver­loop van de beursko­ersen en de uit­slag van paar­den­we­dren­nen, de keuze van muziek, kledij of films, roklengte of zon­nevlekken.
Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.