Nu (althans volgens de kalender) het zomerseizoen volop aan de gang is, lijkt het ons leuk om een update te geven wat er zoals aan heel duur fraais ronddobbert in chique havens en zo nu en dan op zee.
Als je tijdens een vakantie, bij voorbeeld aan de Franse rivièra, langs de kade flaneert van een zonovergoten (daar is dat inderdaad nog mogelijk) haventje dan kijk je wellicht met gemengde gevoelens naar die glimmende zeilboten of motorjachten van 20 – 30 meter lengte.
Weet dan dat in de wereld van de luxejachten 20 – 30 meter piepklein is, want het is vanaf pakweg 100 meter dat je in die club meetelt als bootbezitter. De lengte vertaalt zich meestal in de prijs. Hoewel er uitzonderingen zijn op deze regel zoals u over enkele ogenblikken zult vernemen.
Daarom maakten we dit overzicht van de top-10 duurste jachten met wat details over de soms wel buitensporige uitrusting van die drijvende paleisjes.
Bovenstaande tabel geeft een overzicht van de top-10 duurste jachten anno 2012, te beginnen met het (alles is relatief zij Einstein terecht) goedkoopste.
U zult merken, dat de prijs van 163 miljoen euro (200 miljoen dollar) dikwijls voorkomt. Waarschijnlijk kijken de eigenaars niet op enkele miljoenen dollar en vinden het gemakkelijker om de prijs wat af te ronden. De volgorde van de 4 ‘jachten van 163 miljoen’ in de tabel hebben we dan maar volgens lengte gedaan.
Op plek 10 ontmoeten we de door het Nederlandse bedrijf Royal van Lent gebouwde Ecstasea, dat de Russische miljardair Roman Abramovich in 2004 liet bouwen. In juni 2009 verkocht hij de Ecstasea voor 200 miljoen dollar. Aan wie is niet helemaal zeker, naar alle waarschijnlijkheid gaat het om de Amerikaanse filantrope Sonja Zuckerman. Het jacht heeft 6 kajuiten, voldoende voor 12 passagiers. En natuurlijk een heleboel toeters en bellen zullen niet mankeren.
Bill Gates’ vriend en medeoprichter van Microsoft Paul Allen had altijd een zwak een zwak voor boten en zee en zodra hij het zich permitteren, liet hij zijn droomschip bouwen en zo kon hij in 2003 zijn nagelnieuwe Octopus in gebruik nemen.
Toen was dit het grootste jacht ter wereld, vandaag moet Allen tevreden zijn met de 12de plaats qua lengte van zijn boot. Allen vond dat aan een zwembad, een restaurant, fitnessfaciliteiten enzovoort toch nog iets moest worden toegevoegd. Daarom heeft de Octopus twee (!) landingsplatforms voor helikopters, twee (!!) duikboten en ettelijke jetski’s aan boord. De Octopus is het resultaat van de samenwerking van twee Duitse bedrijven, Lürssen uit Bremen en HDW uit Kiel.
Het zonet genoemde Duitse Lürssen bouwde in 2005 de Rising Sun. De oorspronkelijke eigenaar was CEO van Oracle Larry Ellison, die het jacht later verkocht aan film- en theaterproducer David Geffen. Het is het snelste jacht van de top-10 met zijn 28 knopen, waarvoor 4 dieselmotoren met een gezamenlijk vermogen van 50.000 pk instaan. Er zijn 82 kajuiten (zeg maar suites) verdeeld over 5 verdiepingen. Een jacuzzi, een wellnesscentrum, een bioscoopzaal kunnen niet ontbreken. Omdat de eigenaars en hun gasten (willen of niet) basketballiefhebbers zijn, is er op het bovenste dek een basketbalplein, dat in een handomdraai veranderd kan worden in een landingsplek voor een helikopter. De keukens worden gerund door bekende chefs en de sommelier serveert exquise wijnen uit een rijkelijk voorziene kelder of wat daarvoor doorgaat aan boord van een jacht.
Op de zevende plaats treffen we Al Salamah aan, tevens het laatste van het viertal van 163 miljoen euro. Het Duitse Lürssen bracht het jacht in 1999 in de vaart.
De naam maakt duidelijk, dat we ons in het gezelschap bevinden van een Saoedische prins, namelijk Sultan bin Addul Aziz die met de glimlach 200 miljoen dollar (of daaromtrent) neertelde voor zijn varende droom.
De 96 bemanningsleden staan in voor de passagiers, die 82 kamers en zalen, verdeeld over 8 dekken, ter beschikking hebben. Een zwembad ontbreekt natuurlijk niet, maar het wel een heel speciaal met glazen dak, kwestie van niet te verbranden als de zon al te fel schijnt. Voor donkere dagen of wanneer die zon toch te veel wordt, is er aan boord een bibliotheek, een bioscoopzaal en een zakencentrum. Iemand zich wat ziekjes voelt, of wat aan haar of zijn lijn wil werken of opgeknapt wil worden vindt soelaas bij een compleet hospitaal, een gymnastiekzaal, een fitnesscentrum en een team van schoonheidsspecialistes.
Met nummer 6 in onze top-10 belanden we weer in het Midden-Oosten, en alweer in Saoedi-Arabië, evenwel niet bij een prins maar bij Nasser al-Rashid, een engineeringmagnaat die goed bevriend is met de koninklijke familie aldaar. Lady Moura werd in 1990 opgeleverd door het Duitse bedrijf Blohm + Voss voor de prijs van 210 miljoen dollar (171 miljoen euro aan de koers van 8 juli 2012).
De twee motoren van ieder 6.868 pk zorgen voor de topsnelheid van 20 knopen. Uiterlijk is niets te zien van alles wat dit 105 meter lange jacht aan boord heeft en dat is heel veel, helikopter inbegrepen. Een ingenieus systeem van schotten en afdekplaten onttrekt alles aan het oog wat de eigenaar onesthetisch vindt. Daarbij horen blijkbaar niet alleen helikopterplatform, maar ook een heus strand annex zwembad.
En we blijven in de Arabische wereld, want de eigenaar van de Al Mirqab komt ook uit die regio, meer bepaald Qatar. Hij heet voluit Sjeik Hamad bin Jassim bin Jaber Al-Thani en hij is de eerste minister van dat olieland. De Duitse scheepswerf Peters Schiffbau Wewelsfleth leverde het schip af in 2008.
De boot heeft 203 miljoen euro gekost en is dan ook in alle aspecten superluxueus uitgevoerd. Overal schittert kristal, er is zelfs een kristallen trap. Er zijn 5 apparte-menten die 10 gasten kunnen herbergen. Er is 60 man personeel aan boord, die het moeten stellen met (piep)kleine kajuiten. Er is een bioscoopzaal, een zwembad en er zijn diverse jacuzzi’s, zonneterrassen en bars (met enkel alcoholvrije dranken?) en natuurlijk kan een helikopterplatform niet ontbreken.
Met zijn prijs van 300 miljoen dollar ofwel 244 miljoen euro staat Al Said op de 4de plaats van de wereldrangorde en opent hiermee de rij van de echt dure exemplaren. Ook dit schip heeft een eigenaar uit het Midden-Oosten, nl. Qaboos bin Said al Said, sultan van Oman. Waar het jacht zijn naam vandaan heeft is meteen duidelijk. De sultan is zeer gesteld op zijn privacy en details over de uitrusting van zijn jacht mogen niet vrijgegeven worden. Het enige wat we weten is, dat er 150 bemannings-leden zijn en dat er concertzaal is, groot genoeg voor een symfonisch orkest van 50 man sterk.
Het kon niet mankeren, ook nummer drie hoort toe aan een Arabier en niet de minste, nl. Sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoem, de emir van Dubai en tevens eerste minister van de Verenigde Arabische Emiraten. Zijn Dubai is het tweede grootste jacht ter wereld, op ½ meter na geklopt door de nog te bespreken Eclipse.
Het jacht is gebouwd door de reeds eerder genoemd Duitse firma’s Blohm + Voss en Lürssen, die het opleverden in 2006. Vier motoren zorgen voor totaal 33.800 pk aandrijfkracht en een snelheid van 26 knopen.
Alles aan boord is super de luxe. Zo wonen de gasten aan boord in VIP-suites, onderling verbonden door glazen draaitrap. Er zijn verschillende restaurants, jacuzzi’s, zonneterrassen en faciliteiten voor watersporten.
Een standaard helikopterplatform was niet groot genoeg, op dit van de Dubai kan een Blackhawk (ca 11 ton) landen. En o ja, een dok voor een duikboot mocht ook niet ontbreken.
Met zijn 162,5 meter is de Eclipse het grootste jacht ter wereld. Eigenaar is de Rus Roman Abramovich, dezelfde die zijn Ecstasea in 2009 voor 200 miljoen dollar verkocht (zie hierboven). Voor de Eclipse betaalde Abramovich waarschijnlijk 486 miljoen dollar. Hij deed hiermee een zaak aan, want de Eclipse zou in plaats van de voorziene 475 miljoen dollar uiteindelijk 800 miljoen dollar hebben gekost.
Het Duitse Blohm + Voss liet het schip te water in 2009 maar het duurde nog tot december 2010 voordat Abramovich de sleutel (of wat dan ook) officieel overhandigd kreeg. De Eclipse heeft twee landingsplaatsen voor helikopters, twee zwembaden en een discotheek. Er zijn 24 gastencabines en een staf van 70 personen staat dag en nacht klaar.
We zegden al eerder, dat de eigenaars van deze luxejachten staan op hun privacy en dus geen pottenkijkers kunnen uitstaan. De Eclipse is daarom voorzien van een high tech detectiesysteem voor digitale camera’s. Als zulke camera (met erachter meestal een paparazzi) aangetroffen wordt, volgt onmiddellijk een laserflash die de opname uitwist. Bovendien zijn alle ramen kogelvrij en is de romp gepantserd.
Voor wie het mocht interesseren: de Eclipse is ter beschikking voor gecharterde cruises.
En nummer 1 van de wereld is meteen een speciaal geval. De History Supreme is een dwerg, vergeleken met de andere superjachten. Met zijn 30,5 meter (100 feet) lengte zou hij de fabelachtige waarde van om en rond 4,8 miljard dollar ofwel 3,9 miljard euro hebben. De eigenaar wil onbekend blijven, maar in de wandelgangen valt de naam van de Maleisische zakenman Robert Kuok. Voor de decoratie zou zo maar eventjes 100 ton (!) edelmetaal zijn verwerkt, zoals goud en platina. Een echt extravagant decoratief element is beeldje, gemaakt van een tyrannosaurus rex-fossiel en in de slaapkamer van de eigenaar bestaat een muur uit platen, geslepen uit meteoorstenen.
De History Supreme is een product van de firma Stuart Hughes uit Liverpool. Deze onderneming is gespecialiseerd in het (super)luxueus uitvoeren van standaardvoorwerpen, zoals gouden telefoontoestellen en iPhones met ingelegde diamanten. Maar als scheepsbouwer is de firma niet bekend.
Natuurlijk is het jacht beveiligd. Er zou een antiraketsysteem voorhanden zijn, evenals een duikboot. Gezien de lengte (30,5 meter) van het schuitje kan dat enkel gaan om een miniduikboot. Voor een helikopterplatform was blijkbaar geen ruimte.
U zult gemerkt hebben dat we bij de rangorde van de History Supreme een vraagteken hebben geplaatst, evenals bij de prijs. Inderdaad, wij hebben sterke twijfels of de gegevens over dit jacht kloppen met de werkelijkheid, zelfs zijn we er niet zeker van dat het gaat om een echte boot, we bedoelen een die kan varen.
Wij sluiten niet uit dat er weel degelijk een jacht zoals History Supreme bestaat, maar dan enkel als peperdure blikvanger. Want ermee varen lijkt ons zeer onwaarschijnlijk. Een jacht van een goede 30 meter lengte zal ongeveer 80 à 100 ton wegen. Doe daar nog eens 100 ton edelmetaal bij en je krijgt een regelrechte duikboot die maar één richting kent eens te water gelaten, jawel.
In alle geval, we houden het voor u in het oog.
En nu maar hopen dat u tijdens uw vakantie oog in oog komt te staan met zo’n drijvend luxepaard. Alhoewel, oog in oog is wat te veel gezegd. Onder de bemanningen van deze onwaarschijnlijk dure scheepjes zullen wel de nodige bodyguards zijn die kijklustigen met al dan niet harde hand op veilige afstand houden.
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets