
Onlangs publiceerde Forbes (www.forbes.com) een artikel over de duurste auto’s ter wereld. Leuke info die we u niet wilden onthouden. Er is zelfs een Nederlandse creatie bij. Kijk en geniet, al dan niet met gefronste wenkbrauwen…
Eerst stellen we u het tiental voor met hun foto’s en onderaan vindt u enkele technische gegevens en de prijzen in een tabel. U zult merken dat bij deze top 10 er geen enkel model is van GM, Ford, Jaguar, BMW (of toch wel, zie verder), Ferrari, Bentley, Lamborgini. Allemaal te goedkoop…
De top 2 komen resp. uit de VS en uit Italië. De Saleen, die zelfs over een fanclub beschikt; leidt het klassement wegens een bijzondere reden. De auto in zijn oorspronkelijke vorm mag niet zo op de Europese wegen verschijnen en de nodige wettelijke aanpassingen maken hem 115.000 dollar duurder. Strikt genomen bevindt de Saleen zich met zijn prijs in de VS net onder het prijsniveau van de Koenigsegg CCR. Maar we wonen in Europa en daarom laten we het klassement zoals het is.
Grote reeksen kennen deze technische juweeltjes niet. Zo kunnen we op de website van deze constructeur lezen, dat van de Pagani slechts 25 stuks per jaar worden geproduceerd.
wordt geassembleerd in een fabriek van gevechtsvliegtuigen in het zuiden van Zweden.
Op 5 vinden we met Posche een meer bekend klinkend merk. En eigenlijk ook nummer 6, de Maybach 62, want deze auto komt uit de stal van DaimlerChrysler. En het is meteen de eerste auto in het rijtje, die geen sportallures heeft. Het interieur is in alle opzichten luxueus, met koelkast, houders voor champagneglazen, zetels zoals in business-class enz.
Nog een oude bekende als merk vinden we terug op plaats 7 met Mercedes Benz’ vlaggeschip, ontwikkeld in samenwerking met de bekende Britse ontwerper van sportwagens, McLaren.
Op 8 alweer een Maybach, ditmaal de 57. Lijkt in vele opzichten op broer 62, behalve dat de wagen 5 centimeter korter is. Trouwens, die getallen 62 en 57 slaan op de lengte in decimeter, ’t Is maar dat u het weet. Nog iets over deze auto’s: ze zijn de enige waarvan geen topsnelheid vermeld wordt, ze zijn gelimiteerd tot ‘slechts’ 250 km/uur…
En dan, op de voorlaatste plaats doemt Rolls-Royce op. Omdat BMW deze fabriek heeft overgenomen, is het Duitse merk uit Bayern toch vertegenwoordigd in de top 10.
En op de 10de plaats vinden we een Nederlandse wagen, een product van de Spyker-fabriek in Zeewolde.
Topman Muller is waarschijnlijk fier met zijn nominatie bij de top 10. Het bedrijf is inmiddels beursgenoteerd (Spyker Cars, Euronext Amsterdam, 9,8 euro op 8 november 2005, 13:25).
Topman Muller is waarschijnlijk fier met zijn nominatie bij de top 10. Het bedrijf is inmiddels beursgenoteerd (Spyker Cars, Euronext Amsterdam, 9,8 euro op 8 november 2005, 13:25).
In bovenstaande tabel vindt u zoals gezegd enkele gegevens en ook de prijzen voor deze toch niet zo goedkope voertuigen.
Dan rijd ik liever rond in een wagen die pakweg 26 tot 13 maal goedkoper is dan resp. een Saleen of een Spyker. Parkeert wat rustiger en je valt minder op in de file…
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
Ondergetekende is gepensioneerd marketing manager beeldvormingssystemen.
Hij heeft in geen enkel van de eventueel geciteerde aandelen of gelijk welk andere vorm van beleggingsinstrumenten een eigen positie.
8 november 2005.