...

De 10 duurste auto's ter wereld

8 november 2005, 13:22 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Onlangs pub­liceerde Forbes (www​.forbes​.com) een artikel over de duurste auto’s ter wereld. Leuke info die we u niet wilden onthouden. Er is zelfs een Ned­er­landse cre­atie bij. Kijk en geni­et, al dan niet met gefron­ste wenkbrauwen…

Eerst stellen we u het tien­tal voor met hun foto’s en onder­aan vin­dt u enkele tech­nis­che gegevens en de pri­jzen in een tabel. U zult merken dat bij deze top 10 er geen enkel mod­el is van GM, Ford, Jaguar, BMW (of toch wel, zie verder), Fer­rari, Bent­ley, Lam­borgi­ni. Alle­maal te goedkoop… 
De top 2 komen resp. uit de VS en uit Ital­ië. De Saleen, die zelfs over een fan­club beschikt; lei­dt het klasse­ment wegens een bij­zon­dere reden. De auto in zijn oor­spronke­lijke vorm mag niet zo op de Europese wegen ver­schi­j­nen en de nodi­ge wet­telijke aan­passin­gen mak­en hem 115.000 dol­lar duur­der. Strikt genomen bevin­dt de Saleen zich met zijn pri­js in de VS net onder het pri­js­niveau van de Koenigsegg CCR. Maar we wonen in Europa en daarom lat­en we het klasse­ment zoals het is. 
Grote reek­sen ken­nen deze tech­nis­che juweelt­jes niet. Zo kun­nen we op de web­site van deze con­struc­teur lezen, dat van de Pagani slechts 25 stuks per jaar wor­den geproduceerd.
Twee Zweedse bolides bek­le­den plaat­sen 3 en 4. De Koenigsegg (http://​www​.koenigsegg​.se/)
wordt geassem­bleerd in een fab­riek van gevechtsvlieg­tu­igen in het zuiden van Zweden. 
Op 5 vin­den we met Posche een meer bek­end klink­end merk. En eigen­lijk ook num­mer 6, de May­bach 62, want deze auto komt uit de stal van Daim­ler­Chrysler. En het is meteen de eerste auto in het rijt­je, die geen sportal­lures heeft. Het interieur is in alle opzicht­en lux­ueus, met koelka­st, houd­ers voor cham­pag­neglazen, zetels zoals in busi­ness-class enz.
Nog een oude bek­ende als merk vin­den we terug op plaats 7 met Mer­cedes Ben­z’ vlaggeschip, ontwikkeld in samen­werk­ing met de bek­ende Britse ontwer­p­er van sport­wa­gens, McLaren.
Op 8 alweer een May­bach, dit­maal de 57. Lijkt in vele opzicht­en op broer 62, behalve dat de wagen 5 cen­time­ter kor­ter is. Trouwens, die getallen 62 en 57 slaan op de lengte in decime­ter, ’t Is maar dat u het weet. Nog iets over deze auto’s: ze zijn de enige waar­van geen top­snel­heid ver­meld wordt, ze zijn gelim­i­teerd tot ‘slechts’ 250 km/​uur…
En dan, op de voor­laat­ste plaats doemt Rolls-Royce op. Omdat BMW deze fab­riek heeft overgenomen, is het Duitse merk uit Bay­ern toch verte­gen­wo­ordigd in de top 10.
En op de 10de plaats vin­den we een Ned­er­landse wagen, een prod­uct van de Spyk­er-fab­riek in Zee­wolde.
Top­man Muller is waarschi­jn­lijk fier met zijn nom­i­natie bij de top 10. Het bedri­jf is inmid­dels beursgeno­teerd (Spyk­er Cars, Euronext Ams­ter­dam, 9,8 euro op 8 novem­ber 2005, 13:25).
In boven­staande tabel vin­dt u zoals gezegd enkele gegevens en ook de pri­jzen voor deze toch niet zo goed­kope voertuigen.
Dan rijd ik liev­er rond in een wagen die pak­weg 26 tot 13 maal goed­kop­er is dan resp. een Saleen of een Spyk­er. Par­keert wat rustiger en je valt min­der op in de file…
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

Onder­getek­ende is gepen­sioneerd mar­ket­ing man­ag­er beeldvormingssystemen.
Hij heeft in geen enkel van de eventueel geciteerde aan­de­len of gelijk welk andere vorm van beleg­gingsin­stru­menten een eigen positie.

8 novem­ber 2005.

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.