...

Crazy torens

14 april 2008, 20:58 | US Markets Redactie | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Toen we enkele maan­den gele­den schreven over een torenge­bouw van meer dan 700 meter, dacht­en we dat het ging om een record, dat lang op zich zou lat­en wacht­en vooraleer te sneu­ve­len. Niets is min­der waar. Nu lijkt 1000 meter en meer de norm te wor­den…

Crazy torens


In ons artikel Torens van Babel nu en straks van 30 sep­tem­ber 2007 had­den we het over de top-10 hoog­ste bestaande en gep­lande gebouwen ter wereld. Sinds­di­en zijn we alweer meer dan een half jaar verder en is er toch wel een en ander veranderd. 

Voor alle duidelijk her­halen we, dat we het hebben over echte gebouwen, bruik­baar om in te wonen en ook voor kan­toren, hotels enz. Con­struc­ties zoals telecom­mu­ni­catiemas­ten lat­en we buiten beschouwing. Op dit vlak gaat (of ging, zoals dadelijk zal blijken) het record naar de 628,8 meter hoge KVLY-TV-mast in North Dako­ta, VS. Al in 1963 stond dit stal­en gevaarte rustig heen en weer te wuiv­en in de wind, tot er in het jaar 1974 con­cur­ren­tie opdaagde in de vorm van de Poolse Warsza­wa Radio Mast. Met zijn 647 meter klopte deze zijn Amerikaanse rivaal met ca 18 meter, maar niet voor lang. In 1991 ging de Poolse klep­per tegen de vlak­te en omdat ineen­puzze­len niet zo goed luk­te, werd het puin geruimd en zwi­j­gen ze er verder over in Polen. 

En nu begin­nen we aan onze update van de bestaande en de gep­lande bouwkundi­ge kolossen. We tonen enkel foto’s van nieuwelin­gen in ons overzicht, voor de overige ver­wi­jzen we naar geciteerd artikel.


Dit jaar heeft de Taipei 101 zijn meerdere gevon­den in de Dubai Tow­er. In het begin van deze maand april 2008 kon­den de bouwheren van de Dubai Tow­er, ook bek­end als Burj Dubai, trots aankondi­gen dat hun toren­t­je de 629 meter had bereikt en daarmee de hoog­ste menselijke con­struc­tie op aarde is. De KVLY-TV-mast is dus gek­lopt met 20 cen­time­ter, meet gerust na, maar neem genoeg touw mee. 

Door het ver­schi­j­nen van de Burj Dubai in het selecte club­je van s werelds groot­ste gebouwen, is de Bank of Chi­na Tow­er (369 meter, zie geciteerd artikel) uit de top-10 gewipt.

En hoewel de Dubai Tow­er nog min­stens een der­tig­tal meter hoger zou moeten wor­den, liggen er al con­cur­renten op de loer… 

Als het project, waarmee we onze tabel van de 10 hoog­ste gep­lande gebouwen ter wereld begin­nen, het etiket crazy’ niet ver­di­ent, dan weten we het ook niet meer. Het idee komt van de Saoe­di-Ara­bis­che prins Al-Waleed, voluit Zijne Konin­klijke Hoogheid Prins Al-Waleed bin Talal bin Abdul Aziz Al-Saud, om prak­tis­che rede­nen meestal afgeko­rt tot prins Al-Waleed. Hij was in 2007 de 13de rijk­ste mens op aarde met een for­tu­in van 20 mil­jard USD (12,6 mil­jard euro), bijeenge­harkt door diverse investerin­gen. Een soort van Ara­bis­che War­ren Buf­fett, zeg maar. 



Deze prins droomt al jaren van een leuk optrek­je en nu wor­den de plan­nen con­creet. Hij wil in de Saoe­di-Ara­bis­che haven­stad Jed­dah een torenge­bouw lat­en optrekken met een hoogte van een inter­na­tionale mijl, zijnde 1.609 meter. We zijn het gaan check­en en de mijl in kwest­ie is 1.609,344 meter. Dus moet onze prins op het dak van zijn toren­t­je nog een grote bloem­pot plaat­sen voor het geval er iemand (met heel veel touw en een goede ongeval­len­verzek­er­ing) een en ander wil komen nameten.

Het project zou neerkomen op 6,26 mil­jard euro. Er zijn twee Britse con­sul­tan­cy-bedri­jven aange­spro­ken, die nu met de nodi­ge berekenin­gen bezig zijn. Een­voudig wordt het alles­be­halve. Wan­neer de werken aan­van­gen is nog niet gek­end, even­min als het exacte aan­tal verdiepin­gen en zo meer. Als je zon­der duizelig te wor­den van daar­boven een blik wer­pen op het Mid­den-Oost­en, de Indis­che Oceaan en Noord-Afrika. 



Een ander ontwerp zit eve­neens in Ara­bis­che steigers. Het is de Mur­jan Tow­er, die moet komen in de oli­es­taat Bahrein. Met zijn 1.022 meter overk­last ook hij de Dubai Tow­er, maar wan­neer er met de werken begonnen wordt, weet nog nie­mand (offi­cieel). Er zijn een Zweedse bouw­fir­ma en een Deense archi­tect in betrokken. De uitein­delijke bestem­ming is nog in dis­cussie, maar zek­er is dat s werelds groot­ste winkel­cen­trum er zal wor­den in ondergebracht.

Over een vier­tal jaren zou een torenge­bouw van 1001 meter de blik­vanger van Koeweit moeten wor­den. Als alles goed gaat, kan de Burj Mubar­al al-Kabir in 2012 in gebruik genomen wor­den. In de loop van 2008 wordt in alle geval de eerste spade- of bull­doz­er­steek gegeven.

En nu vin­den we op plaats 4 de Dubai Tow­er terug. Vorig jaar was hij de kam­pi­oen van gep­lande torenge­bouwen, dit jaar is hij gevorderd tot een werel­drecord­niveau, maar intussen zijn er 3 con­cur­renten die hem naar de kroon steken. We merken ook, dat qua vooruitzicht­en de oor­spronke­lijke 950 meter als max­i­mumhoogte niet meer ver­meld wordt, eerder een beschei­den’ 701 meter. Waarschi­jn­lijk ondervin­den de heden­daagse bouw­ers van Torens van Babel, dat het alle­maal niet zo een­voudig is. Laat dat een vinger­wi­jz­ing zijn voor de concurrentie…



En dan is er nog Al Burj, wat De Toren’ betekent in zoverre ons Ara­bisch ons niet in de steek laat. Dit zou de locale con­cur­rent kun­nen wor­den van Dubai Tow­er. Zou, want er is al heel wat over en weer geschoven met dit project. De eerste plan­nen gin­gen over een toren van 1.600 meter, enkele meter min­der hoog dan prins Al-Waleeds Mile High. Lat­er was men al tevre­den met 1.200 meter en dan leek 700 meter al vol­doende. Toch mikt men eerder op 1.000 meter vol­gens de aller­laat­ste bericht­en. Intussen is er nog niets gedaan dat lijkt op een aan­vang van de werken. Het zou ons niet ver­won­deren, als Al Burj verd­we­nen zou zijn uit ons lijst­je van vol­gend jaar.

Door dit alles zakt de Rus­sia Tow­er van een tweede plaats in sep­tem­ber 2007 naar een zes­de posi­tie nu. De real­isatie is onder­tussen een jaar uit­gesteld en de toren zou 36 meter min­der hoog wor­den, 612 i.p.v. 648 meter. 

Het IBC in Seoul zit sti­laan in een finale fase en moet tegen de komende zomer of herf­st opgeleverd worden.

De Free­dom Tow­er, ver­vanger van het op 911 verd­we­nen World Trade Cen­ter is nog lang niet klaar en zou eerst in 2012 of 2013 in gebruik komen i.p.v. in 2011.

De werken aan Shangai WFC ver­lopen vol­gens schema en in de tweede helft van dit jaar kun­nen de bewon­ers en gebruik­ers er hun intrek in nemen.

Het ICC in Hong Kong zou vol­gens plan in 2010 in gebruik zijn. 

Toen vol­gens de Bij­belse over­lev­er­ing de toren van Babel instortte vlucht­ten de bouw­ers naar de vier wind­streken en sprak­en ze plot­sel­ing aller­lei nieuwe tal­en door elka­ar. Als we kijken naar de heden­daagse torens van Babel, zijn we geneigd te denken, dat deze nieuwe tal­en vooral in de Ara­bis­che richt­ing te zoeken zijn.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.