
Verschroeiende IPO Chinese firma Baidu
Baidu (Nasdaq: BIDU) wordt wel eens de Chinese Google genoemd en als je de startpagina bekijkt, zie je dadelijk gelijkenissen:
Trouwens, onze site vind je gemakkelijk via Baidu. Misschien is het tijd om te denken aan een Chinese versie van US Markets ;-)
De beursintroductie (initial public offering, IPO) op Wall Street gisteren vrijdag 5 augustus 2005 van Baidu was verpulverend. De prijs van het aandeel was bij de IPO 27 dollar, maar zodra de handel van start ging, stond 66 dollar (+144%) al op het scorebord. Uiteindelijk klokte BIDU af op 122,54 dollar, dat is +354% t.o.v. de lanceerkoers!
We hebben hier te maken met een uitzonderlijk fenomeen. Google sloot de eerste dag als beursgenoteerd bedrijf af met +18% en het aandeel GOOG is eerst de weken en maanden ná de IPO aan zijn klim begonnen tot het huidige peil (slotkoers GOOG gisteren 292,35 dollar, dit is 244% hoger dan de IPO van 85 dollar).
We mogen in het geval van BIDU dus wel spreken over een start, te vergelijken met die van een Chinese Lange Mars-raket zoals hierboven afgebeeld…
Om IPO’s te vinden te vergelijken met deze van gisteren moeten we teruggaan naar de jaren 1998 – 2000, toen de volle Internethype woedde. Recordhouder in de VS was toen Linux Systems (LNUX) dat de eerste beursdag zijn koers met 627% zag stijgen.
Baidu bestaat 5 jaar en heeft als zetel de Chinese hoofdstad Beijing. De firma wordt geleid door de 37-jarige Robin Yanhong Li. Li verdiende zijn sporen bij Infoseek en hij heeft zich ontwikkeld tot een expert in de technologie van zoekmachines. Hij stelt vast dat zijn firma met de afgelopen kwartaalomzet van ca 8 miljoen dollar (ca 6,5 miljoen euro) opeens een marktkapitalisatie betekent van meer dan 4 miljard dollar (ca 3,3 miljard euro)!
Tijdens interviews en persconferenties benadrukt Li dat de Chinese overheid pro-Internet is en dat het aantal gebruikers van zoekmachines in China dit jaar 115 miljoen bedraagt. Dit aantal zal volgens Li en andere bronnen over 1 Ã 2 jaar aangroeien tot ca 190 miljoen.
Vorig jaar werd de omzet van online-marketing in China geraamd op 130 miljoen dollar (106 miljoen euro). Li voegt eraan toe, dat in de Aziatische Stille Oceaanregio (behalve Japan) betaalde online zoekactiviteiten het snelst groeiende segment van online-marketing uitmaken.
Er zijn geruchten dat Google overnameplannen heeft betreffende Baidu. Hierover wilde Li niets kwijt, behalve de Greenspan-achtige statement dat ‘alle opties open zijn’.
Baidu heeft het afgelopen kwartaal een omzet geboekt van 8,4 miljoen dollar (6,9 miljoen euro), dit is 53% hoger dan het kwartaal ervoor. Hierdoor heeft Baidu tegenover concurrenten Google en Yahoo! een resp. 2 en 3 x hogere groei gerealiseerd.
Tegenover al deze triomfantelijke berichten moeten we toch wat nuchtere vastellingen plaatsen, vinden we.
Van Baidu wordt verwacht dat ze dit jaar 30 miljoen dollar (24,5 miljoen euro) omzet zal realiseren met een cash flow van 12 miljoen dollar (9,8 miljoen euro). Toen Google vorig jaar in augustus op de beurs verscheen, had ze een marktwaarde van ca 30 miljard dollar (24,5 miljard euro), dat is 7,5 maal meer dan Baidu. Op dit moment had Google in de eerste helft van 2004 een omzet van 1,35 miljard dollar (1,10 miljard euro) die een cash flow van 143 miljoen dollar (117 miljoen euro) genereerde, ofwel 8,7% van de omzet. In dit licht lijkt ons bovenvermelde cash flow van Baidu (12 miljoen dollar ofwel 40% van de omzet) hypothetisch.
Maar feiten zijn feiten. De beursgang van een jonge Chinese firma die het eerste halfjaar 2005 ca 14 miljoen dollar omzet boekte heeft een schok doen ontstaan die Wall Street heeft doen daveren. De beleggers reageerden in de meest pure zeepbelstijl. Wat kunnen we verwachten als echt grote Chinese firma’s zich in beweging zetten?
Jan Van Besauw
US Markets