De Saleen S7 Twin Turbo is niet meer de duurste auto ter wereld, het is de Bugatti Veyron 16.4 die met die eer en het meeste euro’s gaat lopen. En hiermee zit, nou ja staat een legendarisch Europees merk op de troon … Een kijk op de auto van 1,8 miljoen euro en die een topsnelheid kan halen van 406 km per uur …
Bugatti Veyron 16.4 onttroont Saleen S7
Toen Ettore Bugatti (1881−1947) in 1910 begon te werken in zijn eigen fabriek in het plaatsje Molsheim in de Elzas had hij zeker nooit kunnen of durven denken dat zijn naam bijna een eeuw later nog zou bekend zijn en gelinkt aan de duurste auto ter wereld.
Nochtans had hij van in den beginne een zwak voor snelle en mooie wagens. Mooie, omdat hij van huis uit in contact is gekomen met allerlei vormen van kunstuiting en dat gevoel voor esthetiek heeft hij overgebracht in zijn modellen.
Hierboven ziet u de Bugatti Tipo 13 uit, hoe kan het anders, 1913. Met een motor van
1496 cm³ bereikte deze sportwagen 121 km/uur, spectaculair in die tijd.
1496 cm³ bereikte deze sportwagen 121 km/uur, spectaculair in die tijd.
Het jarenlange werk van de Bugatti-fabriek is blijkbaar beloond, want met de Bugatti Veyron 16.4 verschijnt de snelste en duurste auto op de wereldmarkt.
Deze bolide, die ook wel Bugatti Veyron EB 16.4 of Bugatti 16.4 Veyron wordt genoemd, klopt qua prijs de Saleen S7 Twin Turbo met vele lengten voorsprong. Qua snelheid (406 km/uur) niet volledig, want Saleen heeft een tegenzet gedaan, zie verder.
In ons artikel De 10 duurste auto’s ter wereld was de Saleen S7 de absolute número uno met een prijs van 567.815 euro.
Intussen heeft Saleen, waarschijnlijk omdat het hete adem van Bugatti in de nek voelde, een Performance Upgrade model in de handel gebracht. Dit wagentje produceert 1000 pK en het zou 418 km/uur halen. Dit alles voor slechts 800.000 euro. Er rijden er al een paar van rond in Nederland…
Nu terug naar de Bugatti Veyron 16.4.
De motor heeft 16 cilinders en 64 kleppen, loopt op benzine. Over het verbruik geen woord, maar dit is wellicht irrelevant. Er is permanent aandrijving op de 4 wielen, er zijn 7 versnellingen en het remsysteem is krachtig genoeg om een kanonskogel tegen te houden.
Zoals we al zegden heeft Bugatti esthetiek altijd hoog in het vaandel gedragen en dat merk je als je de Bugatti Veyron 16.4 in detail bekijkt.
Het interieur is opzettelijk zo sober mogelijk gehouden om de chauffeur (of zeggen we beter piloot?) niet af te leiden.
Het optrekken is behoorlijk: vanuit stilstand naar 100 km/uur in nog geen 3 seconden en van 0 naar 160 km/uur in minder dan 6 seconden. Bij 300 km/uur heeft de motor nog voldoende reserve om bij het intrappen van het gaspedaal de indruk te geven dat je nog maar net vertrekt.
Wat kost deze wagen? We zegden al, dat hij de Saleen S7 Twin Turbo qua prijs overklast. De Bugatti Veyron 16.4 heb je voor 1,8 miljoen euro en daarmee is hij 1 miljoen euro duurder dan de Saleen.
Voor de productie, die volledig met de hand geschiedt, is een serie van 300 stuks gepland. De wagen komt op de markt in 2006, maar Bugatti zegt dat er al een tiental zijn verkocht. Als dat klopt, zijn de eerste 18 miljoen euro omzet al binnen.
En tenslotte nog dit: voor de prijs van 1,8 miljoen euro heb je een wagen waarmee je enkel mag rijden. Bij de aanschaf onderteken je een streng contract met de fabrikant. Je mag geen enkele wijziging doorvoeren aan je auto en voor het onderhoud is slechts één werkplaats aangeduid, ergens in Frankrijk. Dit betekent dat je voor elke onderhoudsbeurt of elke reparatie je auto meerdere dagen kwijt bent. Er bestaat wel een ‘vliegende brigade’, die op enkele uren tijd ter plekke is om bij pech je proberen te helpen.
Misschien toch maar beter om ineens twee Bugatti’s te kopen, zo heb je er altijd één in reserve…
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets
20 december 2005.
Ondergetekende is gepensioneerd, hij schrijft voor US Markets columns en financiële berichten. Hij heeft op het moment van schrijven geen materieel belang of bezit in de besproken fondsen of bedrijven .