...

Bugatti Veyron 16.4 onttroont Saleen S7

21 december 2005, 09:24 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 5 / 12 | (0)

De Saleen S7 Twin Tur­bo is niet meer de duurste auto ter wereld, het is de Bugat­ti Vey­ron 16.4 die met die eer en het meeste euro’s gaat lopen. En hier­mee zit, nou ja staat een leg­en­darisch Europees merk op de troon … Een kijk op de auto van 1,8 miljoen euro en die een top­snel­heid kan halen van 406 km per uur …

Bugat­ti Vey­ron 16.4 ont­troont Saleen S7
Toen Ettore Bugat­ti (18811947) in 1910 begon te werken in zijn eigen fab­riek in het plaat­sje Mol­sheim in de Elzas had hij zek­er nooit kun­nen of dur­ven denken dat zijn naam bij­na een eeuw lat­er nog zou bek­end zijn en gelinkt aan de duurste auto ter wereld.

E. Bugat­ti
Nochtans had hij van in den beginne een zwak voor snelle en mooie wagens. Mooie, omdat hij van huis uit in con­tact is gekomen met aller­lei vor­men van kun­s­tu­it­ing en dat gevoel voor esthetiek heeft hij overge­bracht in zijn modellen.
Hier­boven ziet u de Bugat­ti Tipo 13 uit, hoe kan het anders, 1913. Met een motor van
1496 cm³ bereik­te deze sport­wa­gen 121 km/​uur, spec­tac­u­lair in die tijd.
Het jaren­lange werk van de Bugat­ti-fab­riek is blijk­baar beloond, want met de Bugat­ti Vey­ron 16.4 ver­schi­jnt de snel­ste en duurste auto op de wereldmarkt. 
Deze bolide, die ook wel Bugat­ti Vey­ron EB 16.4 of Bugat­ti 16.4 Vey­ron wordt genoemd, klopt qua pri­js de Saleen S7 Twin Tur­bo met vele lengten voor­sprong. Qua snel­heid (406 km/​uur) niet volledig, want Saleen heeft een tegen­zet gedaan, zie verder.
In ons artikel De 10 duurste auto’s ter wereld was de Saleen S7 de absolute número uno met een pri­js van 567.815 euro. 

Intussen heeft Saleen, waarschi­jn­lijk omdat het hete adem van Bugat­ti in de nek voelde, een Per­for­mance Upgrade mod­el in de han­del gebracht. Dit wagen­t­je pro­duceert 1000 pK en het zou 418 km/​uur halen. Dit alles voor slechts 800.000 euro. Er rij­den er al een paar van rond in Nederland…
Nu terug naar de Bugat­ti Vey­ron 16.4.
De motor heeft 16 cilin­ders en 64 klep­pen, loopt op ben­zine. Over het ver­bruik geen woord, maar dit is wellicht irrel­e­vant. Er is per­ma­nent aan­dri­jv­ing op de 4 wie­len, er zijn 7 ver­snellin­gen en het rem­sys­teem is krachtig genoeg om een kanon­sko­gel tegen te houden.
Zoals we al zeg­den heeft Bugat­ti esthetiek alti­jd hoog in het vaan­del gedra­gen en dat merk je als je de Bugat­ti Vey­ron 16.4 in detail bekijkt. 
Het interieur is opzettelijk zo sober mogelijk gehouden om de chauf­feur (of zeggen we beter piloot?) niet af te leiden.
Het optrekken is behoor­lijk: vanu­it stil­stand naar 100 km/​uur in nog geen 3 sec­on­den en van 0 naar 160 km/​uur in min­der dan 6 sec­on­den. Bij 300 km/​uur heeft de motor nog vol­doende reserve om bij het intrap­pen van het gaspedaal de indruk te geven dat je nog maar net vertrekt.
Wat kost deze wagen? We zeg­den al, dat hij de Saleen S7 Twin Tur­bo qua pri­js overk­last. De Bugat­ti Vey­ron 16.4 heb je voor 1,8 miljoen euro en daarmee is hij 1 miljoen euro duur­der dan de Saleen.
Voor de pro­duc­tie, die volledig met de hand geschiedt, is een serie van 300 stuks gep­land. De wagen komt op de markt in 2006, maar Bugat­ti zegt dat er al een tien­tal zijn verkocht. Als dat klopt, zijn de eerste 18 miljoen euro omzet al binnen.
En tenslotte nog dit: voor de pri­js van 1,8 miljoen euro heb je een wagen waarmee je enkel mag rij­den. Bij de aan­schaf onderteken je een streng con­tract met de fab­rikant. Je mag geen enkele wijzig­ing door­vo­eren aan je auto en voor het onder­houd is slechts één werk­plaats aange­duid, ergens in Frankrijk. Dit betekent dat je voor elke onder­houds­beurt of elke reparatie je auto meerdere dagen kwi­jt bent. Er bestaat wel een ‘vliegende brigade’, die op enkele uren tijd ter plekke is om bij pech je proberen te helpen. 
Miss­chien toch maar beter om ineens twee Bugatti’s te kopen, zo heb je er alti­jd één in reserve…
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

20 decem­ber 2005.
Onder­getek­ende is gepen­sioneerd, hij schri­jft voor US Mar­kets columns en financiële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken fond­sen of bedrijven .


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.