...

Big Mac (bijna) overal duurder

7 april 2007, 10:20 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Nu de eerste kwartaal van dit jaar er weer­al opz­it, kijken we even naar de sit­u­atie van de Big Mac Index en stellen daar­bij vast, dat in bij­na alle lan­den van de EU de pri­js van een Big Mac ham­burg­er geste­gen is. Als nieuwigheid geven we u een overzicht van het aan­tal minuten, dat in diverse lan­den moet gew­erkt wor­den om zulke reuzen­ham­burg­er te ver­w­er­ven.



Big Mac (bij­na) over­al duurder

De tabel hieron­der toont de evo­lu­tie van de pri­js van een Big Mac in de 27 EU-lan­den. Daar waar in het eerste trimester van dit jaar de pri­js geste­gen is tegen­over het gemid­delde van vorig jaar, hebben we het per­cent­age in het rood aangegeven. 

U ziet dat bij­na over de ganse lijn deze index een sti­jging aangeeft. De Big Mac is het meeste in pri­js geste­gen in Tsjechië, gevol­gd door Ier­land en Oost­en­rijk. Er zijn slechts drie lan­den met een dal­ing: Mal­ta, Cyprus en Bul­gar­i­je. In vier lan­den bleef de pri­js gelijk: Frankrijk, Ned­er­land, Ital­ië en Portugal.

Qua pri­js­niveau ligt Fin­land op kop, ter­wi­jl Bel­gië en Ned­er­land resp. de 6de en de 12de plaats innemen. Tussen Fin­land en Bul­gar­i­je, het goed­koop­ste land, gaapt een kloof van 2,23 euro ofwel 59,5%.

De math­e­ma­tisch gemid­delde pri­js in de EU is 2,73 euro, dit is meer van 2,6% duur­der dan het gemid­delde van 2006.



Een andere benader­ing van deze index is na te gaan, hoe­lang iemand moet werken om zich een Big Mac te kun­nen aan­schaf­fen. We hebben dit overzicht uit­ge­breid tot de ganse wereld, zon­der daarom alle lan­den in één grafiek bijeen te persen.

In de Colom­bi­aanse hoofd­stad Bogotá moet je 1 uur en 37 minuten werken voor 1 Big Mac, ter­wi­jl je het­zelfde hap­je (of zeg maar hap) in Tokyo toegeschoven kri­jgt na slechts 10 minuten werk. Dat zijn meteen de twee uiter­ste waar­den: een tijdsver­schil van 87 minuten ofwel ca 90%.

In de Bul­gaarse hoofd­stad Sofia kost de Big Mac het min­ste, maar je moet er 69 minuten voor werken. Ams­ter­dam en Brus­sel zijn aan elka­ar gewaagd, met 2 minuten min­der te werken in de Europese hoofd­stad dan in de stad van de AEX. Het ver­schil tussen New York en Tokyo is hier­mee te vergelijken, hoewel die 3 minuten langer van The Big Apple toch al 30% sche­len met de werk­ti­jd in de Japanse hoofdstad.

Hoe je het bek­ijkt, de Big Mac Index blijkt een orig­inele inval­shoek te bieden van de han­del­swaarde van een gek­end en over­al gelijk prod­uct. Boven­di­en is het een neu­trale indi­ca­tor van de koopkracht. 
Met dank aan het Britse week­blad The Econ­o­mist, grond­leg­ger van deze index.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
7 april 2007.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.