Twee jaar na onze vorige update merken we, dat zowel in België als in Nederland een Big Mac goedkoper geworden is. Maar toch betalen we hier nog te veel voor deze reuzenhap.
De vorige keer dat we het over de wel merkwaardige Big Mac Index hadden, was in september 2010.
Toen behoorden België en Nederland tot de landen waar je het meeste moest betalen voor een Big Mac. het duurste is en enkel, maar dan wel met stip, werden voorafgegaan door Zwitserland en Noorwegen.
In januari 2012 kostte een Big Mac in de VS 4,20 dollar, dat is meer dan 17% duurder dan in september 2010. Verderop zullen we zien, dat bij voorbeeld in België en Nederland de prijzen voor dezelfde periode daarentegen een heel stuk gedaald zijn.
In bovenstaande grafiek staat Zwitserland nu op kop met de allerduurste Big Mac ter werld en heeft daarbij Noorwegen en Zweden mooi achter zich gelaten. Verder is aan de top‑5 duurste niets veranderd, behalve de prijzen zelf natuurlijk.
In Oekraïne moet je nog altijd minste dollars te voorschijn toveren voor een Big Mac. In de top‑5 landen met de goedkoopste Big Macs hebben sinds 2010 Maleisië en Zuid-Afrika de plaats ingenomen van resp. Thailand en Sri Lanka.
Vergelijking van de extremen: in Zwitserland kost een Big Mac 223% (3,23 x) duurder dan in Oekraïne.
België en Nederland bevinden zich zoals eerder gezegd in de kopgroep van duurste Big Mac landen met prijzen die resp. 19 en 28% hoger zijn dan in de VS (omgerekend aan de euro-dollarkoers van 11 april 2012). De laagste prijzen zijn 42 tot 50% beneden deze in de VS, de hoogste (zonder rekening te houden met België en Nederland) situeren zich tussen 28 en 62% duurder dan in de VS.
De dollarprijs in Nederland is slechts 2% boven die in ede VS, België steekt er een respectabele 19% bovenuit.
Big Mac pariteit
De Big Mac Index gaat ervan uit, dat een Big Mac in dollars eigenlijk overal dezelfde prijs zou moeten hebben. Het feit dat dit niet zo is, kan slechts ten dele verklaard worden door de wisselkoersen tussen de USD en de lokale munt.
Als we dat voor België en Nederland van naderbij bekijken, dan komen we tot de volgende berekening van de ‘Big Mac pariteit’.
Om de Big Mac pariteit te berekenen, delen we eerst de prijs in de VS (4,20 USD) door de lokale prijs in België en in Nederland.
Dit geeft voor België 4,20÷5,00 = 0,8400 en voor Nederland 4,20÷4,27 = 0,9836 EUR/USD.
Omdat op 11 april 2012, de dag van de omrekeningen, een USD 0,76068 EUR waard was hadden de uitkomsten van bovenstaande delingen eigenlijk 0 moeten zijn, maar de realiteit is heel anders. De pariteiten voor België en Nederland zijn resp. 10,43 en 29,31% hoger dan de koers van 0,76068 EUR/USD. Dat netekent dat de prijzen van een Big Mac in België en in Nederland resp. 10,4 en 29,3% te hoog zijn!
Als we gaan kijken hoe de situatie de afgelopen jaren is geëvolueerd, dan merken we dat Nederland van 2006 tot 2007 geen beweging in de prijs laat noteren, maar dat het van dan af bergop gaat. Tegenover april 2007 was de Big Mac in februari 2010 al 13,6% duurder. Op 10 september 2010, iets meer dan 6 maanden later, kostte hetzelfde product bijna 27% meer, ofwel een toename t.o.v. april 2007 met 44%. Maar ongeveer anderhalf jaar later is in Nederland een Big Mac bijna 24% goedkoper geworden!
Voor België is het plaatje analoog. Tussen 2006 en april 2007 een matige stijging met 3%, tussen april 2007 en februari een spurtje van bijna 9% en van februari tot juli 2010 een dreun van bijna 27%, net als in Nederland. Tegenover 2006 een klim met 42%. Tussen september 2010 en april 2012 wordt er de Big Mac bijna 19% goedkoper.
Is dit nu een geïsoleerd gegeven? Laten we eens kijken wat er wereldwijd is gebeurd met de prijs.
Voor deze vergelijking keren we terug naar de prijzen in USD. Voor België en Nederland zien we dat de dollarprijzen sinds september 2010 resp. 16 en 21% gedaald zijn, van de grootteorde van de europrijzen. Prijsdalingen zien we ook in Noorwegen (-5,7%), Zweden (-10%) mar dat is alles. In alle andere landen is de Big Mac van 10 (Zwitserland) tot 25% (China) duurder geworden.
De achterliggende mechanismes van deze prijsevolutie zijn (nog) niet helemaal duidelijk, we zoeken hiervan een verklaring tegen de volgende update.
Intussen wensen we alle Big Mac liefhebbers een smakelijk bezoek aan het restaurant met de grote M.
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets