...

Big Mac: België in top-5!

2 mei 2013, 14:22 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Ter­wi­jl in Ned­er­land de pri­js voor een Big Mac in één jaar tijd niet is veran­derd, zien we dat in Bel­gië de op 4 lan­den na duurste Big Mac ter wereld geserveerd wordt.


In april 2012 von­den we, dat de Big Mac goed­kop­er maar toch nog te duur was.

Uit onze huidi­ge update blijkt, dat de pri­js van een Big Mac in Ned­er­land dicht in de buurt komt van deze in de VS, maar dat Bel­gië onder­tussen een niet beni­j­denswaardi­ge plaats veroverd heeft bij de top‑5 duurste ter wereld. 

alt

Op één jaar tijd is de gemid­delde pri­js van een Big Mac in de VS amper veran­derd, nl. van 4,20 $ in 2012 naar 4,19 $ in 2013. Ook in euro zien we amper een ver­schil, want op 11 april 2012 was de koers 0,76068 EUR/USD en op 30 april 2013 0,758254 EUR/USD, een zo goed als ver­waar­loos­baar ver­schil van ‑0,3%.

Uit boven­staande grafiek blijkt, dat Noor­we­gen en Zwe­den Zwit­ser­land voor­bi­jgesto­ken zijn in het kop­pelo­ton van aller­du­urste Big Macs ter wereld. Brazil­ië bli­jft op num­mer 4, maar dan komt de ver­rass­ing, want Bel­gië ver­dringt Den­e­marken van de 5de plaats, wegens een pri­jssti­jging van 3.80 euro in 2012 naar 3,95 euro in 2013 (+4% ).

Kroat­ië prijkt nu op de ere­plaats van goed­koop­ste Big Mac ter wereld en laat op deze manier de vorige kam­pi­oen Oekraïne achter zich. Nieuwkomer Kroat­ië heeft Zuid-Afri­ka uit de top‑5 goed­koop­ste Big Mac-lan­den geduwd. 

Vergelijk­ing van de extremen: in Noor­we­gen kost een Big Mac 323% (4,2 x) duur­der dan in Kroatië.

alt

Bel­gië bevin­dt zich zoals eerder gezegd bij de top‑5 van duurste Big Mac lan­den met een pri­js die 24% hoger is dan deze in de VS. In Ned­er­land bedraagt dit ver­schil amper 2%, zodat de Big Mac voor een Ned­er­lan­der nage­noeg even­veel kost als voor een Amerikaan.

De laag­ste pri­jzen in onze grafiek zijn 46 tot 59% bene­den deze in de VS, de hoog­ste (zon­der reken­ing te houden met Bel­gië en Ned­er­land) zijn tussen 17 en 72% hoger dan in de VS.

alt

Als we gaan kijken hoe de sit­u­atie de afgelopen jaren is geëvolueerd, dan merken we dat Ned­er­land van 2006 tot 2007 geen beweg­ing in de pri­js laat noteren, maar dat het van dan af bergop gaat. Tegen­over april 2007 was de Big Mac in feb­ru­ari 2010 al 13,6% duur­der. Op 10 sep­tem­ber 2010, iets meer dan 6 maan­den lat­er, kostte het­zelfde prod­uct bij­na 27% meer, ofwel een toe­name t.o.v. april 2007 met 44%. Maar in ongeveer ander­half jaar tijd zak­te de pri­js in Ned­er­land van 4,25 naar 3,25 euro (-23,5%) en in Bel­gië ging de pri­js van 4,69 naar 3,80 euro (-19%). Maar nu merken, we dat in 2013 ver­sus 2012 de pri­js in Ned­er­land (3,25 euro) dezelfde gebleven is, ter een Big Mac in Bel­gië steeg van 3,80 naar 3,95 euro, een plus van bij­na 4%. 

Hoe lang moet je werken om 1 Big Mac te kun­nen kopen?

Een opval­lend resul­taat kri­jgt men als men gaat bek­ijken, hoe lang gew­erkt moet wor­den om één Big Mac te kun­nen betal­en. De lanceerder van de Big Mac Index, The Econ­o­mist, heeft uit­gerek­end dat anno 2013 iemand in Tokyo na 10 minuten arbeid zijn tanden in deze reuzen­ham­burg­er kan zetten. In Amerikaanse ste­den zoals Los Ange­les, Chica­go of New York duurt het iets langer, nl. 11 tot 13 minuten. In Aus­tral­ië en Cana­da is dat 14 minuten en in ste­den zoals Dublin en Zürich 15 minuten.

Als je vin­dt dat een kwarti­er werken voor een Big Mac lang is, moet je de cijfers voor andere ste­den eens zien :
- Boedapest : 1 uur
- Manil­la : 1 ½ uur
- Mex­i­co City : 2 uur en 9 minuten
- Nairo­bi : 2 uur 38 minuten.

Een Keni­aan in Nairo­bi moet dus 13 maal langer werken voor zijn Big Mac dan een Japan­ner in Tokyo.

Denk hier eens aan bij een vol­gend bezoek aan een restau­rant met de grote M.

Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.