...

Bankautomaat geeft namaakgeld

3 december 2004, 11:05 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Een biljettenautomaat, opgesteld bij een filiaal van een grote bank levert namaakgeld. Hoe verzinnen ze het, kunt u denken. Niks verzonnen, bittere realiteit. Lees maar verder ...

Bankautomaat geeft namaakgeld

Stel je voor: je steekt je kaart in een biljettenautomaat, doet het nodige met knoppen induwen en code ingeven en dan debiteert de machine namaak- dollar biljetten, reclame voor een producent van autobanden. Oho, denk je, nu gaan ze toch wat ver met hun stunts. En je wacht tot de machine je het gewenste bedrag van je duurverdiende centen toestopt. Intussen staan er twee mensen achter jou en kijken wat nerveus mee over je schouder. Er komt niets meer, finished, finito. Daar sta je dan, in de ene hand het reclamegeld, in de andere je bankkaart. De man achter jou wringt zich naar voren en doet op zijn beurt beroep op de goedheid van de geldmachine. Hij kan het niet nalaten wat nonchalant, quasi-minachtend te doen als reactie op jouw stuntelige houding. Nieuwsgierig wacht je af wat er gaat gebeuren. En ja hoor, ook onze betweter krijgt zijn dosis fake money. Op slag vormen de man, jezelf en het viertal dat zich inmiddels rond de machine heeft verzameld een belangengroep. Onmiddellijk contact nemen met de bank, is het unanieme besluit. Even later wordt het clubje ontvangen bij een bedremmelde kantoordirecteur, die maar niet kan begrijpen hoe een pak namaakgeld is kunnen glippen tussen de doodernstige, keiharde dollars in zijn automaat.

Fictie denk je? Neen hoor. Echt gebeurd, vorige woensdag in Toronto bij een filiaal van de Canadian Imperial Bank of Commerce. In plaats van biljetten van 20 C$ gaf de machine kleurrijke bankbriefjes die deel uitmaakten van een marketingcampagne van Canadian Tire Corp. Een ongeluk komt zelden alleen, en dat gold ook voor genoemde bank, die onlangs nog in het nieuws kwam omdat ze financiële gegevens van haar klanten per ongeluk aan het faxen was naar een slopersbedrijf in de VS.

Zo zie je maar, niemand blijft bespaard van stommiteiten. Toch maar goed uitkijken, de volgend keer dat je je kaart in de gleuf van de geldautomaat laat glijden.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.