...

Autonieuws: De duurste auto ter wereld!

19 april 2011, 22:42 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

De AutoRAI 2011 is momenteel volop aan de gang. Voor ons een reden om eens te kijken naar de duurste seriewa­gen ter wereld. En dat is na gedurende een jaar vrede te moeten nemen met de num­mer 2 posi­tie, de Bugatti! 


In juni 2010 kon­den we u lat­en weten dat na vijf jaar op rij er een einde gekomen was aan Bugatti’s dom­i­nantie in het klasse­ment van de duurste seriewa­gens ter wereld, dit ten gun­ste van een wagen uit de Koenigsegg-fam­i­lie.

Een jaar lat­er doen bei­de merken haas­je-over en staat er een gloed­nieuwe Bugat­ti op de ere­plaats te pronken en moet con­cur­rent Koenigsegg, eve­neens met een nieuw type, vrede nemen met de tweede plaats. De Bugat­ti kost zo’n 1,8 miljoen euro, voor de Koenigsegg moet u een cheque van bij­na 1,04 miljoen euro uitschri­jven, wat maakt dat het pri­jsver­schil een indruk­wekkende 762.000 euro (73%) is. Dit pri­jsver­schil alleen is genoeg om een behoor­lijk wagen­park aan te kopen.

Lat­en we al dat glim­mende en grom­mende schoons van wat nader­bij bekijken.

alt


Boven­staande tabel toont aan, dat sinds 2010 de kaarten flink geschud zijn gewor­den. Over de machtswis­sel­ing aan de top had­den we het al. Verder zien we, dat de Duitse May­bach Lan­daulet de Zweedse Koenigsegg op de hie­len zit qua pri­js, gevol­gd door de Ital­i­aanse Pagani Zon­da C9.
Op een afs­tand van ongeveer 280.000 euro vol­gt nieuwkomer in de lijst Hen­nessey Ven­om uit de USA. Op de 6de en 7de plaat­sen vin­den we oude bek­enden terug, resp. de SSC Ulti­mate Aero die eve­neens van Amerikaanse orig­ine is en de Zwit­serse Leblanc Mirabeau.
Fer­rari en Rolls Royce verover­den de 8ste en de 9de posi­ties en hekkensluiter is Lam­borgh­i­ni die van plaats 4 in 2010 tuimelde naar 10 in 2011. Leuk detail is, dat u voor de pri­js van één Bugat­ti Vey­ron Super Sport bij­na 5 van deze Lamborghini’s kunt aanschaffen.

alt
Bugat­ti Vey­ron Super Sport

Hier­boven ziet u een foto van de duurste serieau­to ter wereld. Deze bolide is een opge­dreven ver­sie van de bek­ende 16.4. Fab­rikant is het Franse Bugat­ti, nu deel uit­mak­end van de Volk­swa­gen Group. Een Franse auto onder Duitse aus­pi­ciën, zeg maar.

De motor is van een orig­i­neel con­cept en is eigen­lijk opge­bouwd uit twee V8-motoren in W‑configuratie. Omdat zulke machine 1200 pk en dus nogal wat hitte pro­duceert, zijn er niet min­der dan 10 radi­a­toren aan boord.

De offi­ciële top­snel­heid van de Super Sport ver­sie is 431 km/​uur. Om de lev­ens­du­ur van de ban­den te bescher­men zal bij de seriemod­ellen de top­snel­heid beperkt’ wor­den tot 415 km/​uur.

alt

Over de top­snel­heid van de Koenigsegg Agera doet de Zweedse fab­rikant geheimzin­nig, maar er doen gerucht­en de ronde dat 420 km/​uur tot de mogelijkhe­den behoort.

Klasse en luxe, gepaard aan excep­tionele presta­ties is wat de Duitse pro­du­cent van May­bach Lan­daulet belooft. In de pri­js van bij­na 1 miljoen euro is uw per­soon­lijke assis­tent inbe­grepen, die u zal advis­eren en helpen bij de keuze van de opties en de mate­ri­alen voor het interieur. Een wagen op maat als het ware.

Van de Pagani Zon­da C9 is op tech­nisch vlak nog niet zoveel gek­end, zek­er als het op de presta­ties aankomt. Voor het koetswerk zouden lichtere en tevens sterkere grond­stof­fen wor­den gebruikt zodat de auto 800 kilo­gram min­der weegt dan zijn voorgangers.

alt

De Hen­nessey Ven­om GT is in feite een Amerikaans-Brits prod­uct, gebaseerd op Lotus Exige. De motor is afgeleid van Gen­er­al Motors’ Chevro­let Corvette en zou vol­gens de fab­rikant een top­snel­heid van 445 km/​uur mogelijk maken.

SSC Ulti­mate Aero en Leblanc Mirabeau zijn oude bek­enden, waar­voor we nog­maals ver­wi­jzen naar ons artikel van juni 2010.

alt


Fer­rari doet met zijn SA Aper­ta ook een duit in het zak­je en meldt, dat al gedurende de offi­ciële pre­sen­tatie op het herf­st­sa­lon in Par­i­js alle 80 te pro­duc­eren wagens al verkocht werden.

Na enkel jaren afwezigheid in het lijst­je je van de duurste auto’s is Rolls Royce er met de Phan­tom Drop­head Coupé in ges­laagd zich een posi­tie toe te ken­nen in de top-10 dank zij een solide brok tech­niek gecom­bi­neerd met alle mogelijk comfort.

Lam­borgh­i­ni Mur­ciela­go maakt gebruik van mod­erne mate­ri­alen zoals kool­stofvezel om een zo licht en ste­vig mogelijke auto te pre­sen­teren, die een respectabele 340 km/​uur neerzet.

alt

Hier­boven ziet u de basiskarak­ter­istieken van de top-10 net­jes samengevat. U zult merken, dat er nog enkele vraagtekens zijn. Hopelijk wor­den deze ver­van­gen door pre­cieze cijfers zodra de grote autos­a­lons van 2011 zullen plaatsvinden.

De vraag bli­jft, of we met deze top-10 het nog hebben over echte seriewa­gens. Dit niet alleen wat de pri­js betre­ft, maar ook op het vlak van de top­snel­he­den, die ver, heel ver uit­steken boven het­geen op onze wegen veroor­loofd is. Of is het zo dat iemand die zich zulke auto kan veroorloven zich niet zal bekom­meren om een boete­bon­net­je meer of minder?

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.