De AutoRAI 2011 is momenteel volop aan de gang. Voor ons een reden om eens te kijken naar de duurste seriewagen ter wereld. En dat is na gedurende een jaar vrede te moeten nemen met de nummer 2 positie, de Bugatti!
In juni 2010 konden we u laten weten dat na vijf jaar op rij er een einde gekomen was aan Bugatti’s dominantie in het klassement van de duurste seriewagens ter wereld, dit ten gunste van een wagen uit de Koenigsegg-familie.
Een jaar later doen beide merken haasje-over en staat er een gloednieuwe Bugatti op de ereplaats te pronken en moet concurrent Koenigsegg, eveneens met een nieuw type, vrede nemen met de tweede plaats. De Bugatti kost zo’n 1,8 miljoen euro, voor de Koenigsegg moet u een cheque van bijna 1,04 miljoen euro uitschrijven, wat maakt dat het prijsverschil een indrukwekkende 762.000 euro (73%) is. Dit prijsverschil alleen is genoeg om een behoorlijk wagenpark aan te kopen.
Laten we al dat glimmende en grommende schoons van wat naderbij bekijken.
Bovenstaande tabel toont aan, dat sinds 2010 de kaarten flink geschud zijn geworden. Over de machtswisseling aan de top hadden we het al. Verder zien we, dat de Duitse Maybach Landaulet de Zweedse Koenigsegg op de hielen zit qua prijs, gevolgd door de Italiaanse Pagani Zonda C9.
Op een afstand van ongeveer 280.000 euro volgt nieuwkomer in de lijst Hennessey Venom uit de USA. Op de 6de en 7de plaatsen vinden we oude bekenden terug, resp. de SSC Ultimate Aero die eveneens van Amerikaanse origine is en de Zwitserse Leblanc Mirabeau.
Ferrari en Rolls Royce veroverden de 8ste en de 9de posities en hekkensluiter is Lamborghini die van plaats 4 in 2010 tuimelde naar 10 in 2011. Leuk detail is, dat u voor de prijs van één Bugatti Veyron Super Sport bijna 5 van deze Lamborghini’s kunt aanschaffen.
Hierboven ziet u een foto van de duurste serieauto ter wereld. Deze bolide is een opgedreven versie van de bekende 16.4. Fabrikant is het Franse Bugatti, nu deel uitmakend van de Volkswagen Group. Een Franse auto onder Duitse auspiciën, zeg maar.
De motor is van een origineel concept en is eigenlijk opgebouwd uit twee V8-motoren in W‑configuratie. Omdat zulke machine 1200 pk en dus nogal wat hitte produceert, zijn er niet minder dan 10 radiatoren aan boord.
De officiële topsnelheid van de Super Sport versie is 431 km/uur. Om de levensduur van de banden te beschermen zal bij de seriemodellen de topsnelheid ‘beperkt’ worden tot 415 km/uur.
Over de topsnelheid van de Koenigsegg Agera doet de Zweedse fabrikant geheimzinnig, maar er doen geruchten de ronde dat 420 km/uur tot de mogelijkheden behoort.
Klasse en luxe, gepaard aan exceptionele prestaties is wat de Duitse producent van Maybach Landaulet belooft. In de prijs van bijna 1 miljoen euro is uw persoonlijke assistent inbegrepen, die u zal adviseren en helpen bij de keuze van de opties en de materialen voor het interieur. Een wagen op maat als het ware.
Van de Pagani Zonda C9 is op technisch vlak nog niet zoveel gekend, zeker als het op de prestaties aankomt. Voor het koetswerk zouden lichtere en tevens sterkere grondstoffen worden gebruikt zodat de auto 800 kilogram minder weegt dan zijn voorgangers.
De Hennessey Venom GT is in feite een Amerikaans-Brits product, gebaseerd op Lotus Exige. De motor is afgeleid van General Motors’ Chevrolet Corvette en zou volgens de fabrikant een topsnelheid van 445 km/uur mogelijk maken.
SSC Ultimate Aero en Leblanc Mirabeau zijn oude bekenden, waarvoor we nogmaals verwijzen naar ons artikel van juni 2010.
Ferrari doet met zijn SA Aperta ook een duit in het zakje en meldt, dat al gedurende de officiële presentatie op het herfstsalon in Parijs alle 80 te produceren wagens al verkocht werden.
Na enkel jaren afwezigheid in het lijstje je van de duurste auto’s is Rolls Royce er met de Phantom Drophead Coupé in geslaagd zich een positie toe te kennen in de top-10 dank zij een solide brok techniek gecombineerd met alle mogelijk comfort.
Lamborghini Murcielago maakt gebruik van moderne materialen zoals koolstofvezel om een zo licht en stevig mogelijke auto te presenteren, die een respectabele 340 km/uur neerzet.
Hierboven ziet u de basiskarakteristieken van de top-10 netjes samengevat. U zult merken, dat er nog enkele vraagtekens zijn. Hopelijk worden deze vervangen door precieze cijfers zodra de grote autosalons van 2011 zullen plaatsvinden.
De vraag blijft, of we met deze top-10 het nog hebben over echte seriewagens. Dit niet alleen wat de prijs betreft, maar ook op het vlak van de topsnelheden, die ver, heel ver uitsteken boven hetgeen op onze wegen veroorloofd is. Of is het zo dat iemand die zich zulke auto kan veroorloven zich niet zal bekommeren om een boetebonnetje meer of minder?
Jan Van Besauw
Publicist voor US Markets
________________________________________
Ondergetekende is een gepensioneerde marketing manager. Hij schrijft voor US Markets o.m. columns, nieuwsberichten en artikels over uiteenlopende onderwerpen.