...

Amerikaan laat zijn auto staan

25 juli 2008, 16:14 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

In het land waar de auto onlos­make­lijk deel uit­maakt van het dagelijkse lev­en en dat zelfs tot op de maan auto’s heeft doen rij­den, is nu een trend­breuk aan de gang. Min­der en min­der Amerika­nen gebruiken hun wagen en het open­baar ver­vo­er wordt ont­dekt.

Amerikaan laat zijn auto staan

De reden van deze omme­keer laat zich gemakke­lijk raden. In tij­den dat men moet leren eraan gewend te ger­ak­en dat een vat klev­erig goud meer dan 125 dol­lar kost en in tij­den dat men ervan uit­gaat, dat 150, 175 of zelfs 200 dol­lar in het ver­schi­et liggen, wordt brand­stof voor de wagen een zware post in elk bud­get, ook en zek­er voor de gezinnen.

En daarom wordt de VS, net als bij ons, steen en been geklaagd over de sti­jging van de ben­zinepri­js. Hier­boven ziet u een offi­ciële grafiek vanaf het jaar 1978 tot nu en daar­bij een voor­spelling tot het jaar 2010. Hieruit blijkt, dat men in de nabi­je toekomst verwacht 
ca 7 USD te moeten neertellen voor een gal­lon ben­zine, dat is ongeveer 1,177 euro per liter, omgerek­end aan de huidi­ge dollarkoers. 

Nu, met die in de VS gevrees­de 1,177 euro per liter zouden wij hier nog heel blij zijn. Reg­u­lar’ ben­zine kost tegen­wo­ordig in de VS ca 4,1 USD/​gallon, dat is 0,69 euro per liter. In Ned­er­land en Bel­gië betal­en we er resp. 2,4 en 2,3 maal meer voor. Maar alles is relatief en voor een Amerikaan die in sep­tem­ber 2007 nog ca 2,8 dollar/​gallon betaalde, komt die 4,1 dol­lar (+46%) hard aan. 

Dat mist zijn impact niet op het aan­schaf­fen van en rij­den met de auto. Boven­staande grafiek toont, dat na echte pieken van autoverkoop in 2000, 2002 en 2005 het bergaf gaat. Daar waar in 2005 nog ca 18,6 miljoen voer­tu­igen de toon­za­al ver­li­eten, zijn dat er in maart nog maar 14,4 miljoen, een minus van bij­na 23%. En de trend bli­jft neer­waarts. De offi­ciële instantie Auto­da­ta meldt dat de oorza­ak van deze terug­gang in de eerste plaats te zoeken is bij de hoge brand­stof­pri­jzen en in toch wel min­dere mate aan de economis­che vertraging. 



Hier­boven ziet u hoe een dri­etal jaren gelden het auto­ge­bruik was in de VS, vergeleken met Groot-Brit­tan­nië (GB). In de VS gebruik­te bij voor­beeld bij­na iedereen de wagen om naar zijn werk te gaan, ter­wi­jl dit in GB iets meer dan 6 per­so­n­en op de 10 waren. Nog een voor­beeld: in GB had­den in 2005 meer dan 3 gezin­nen op 10 geen auto tegen­over slechts 0,8 op 10 in de VS. En tenslotte waren in meer dan 6 op de 10 Amerikaanse gezin­nen 2 of meer auto’s tegen­over amper 2,5 op de 10 Britse gezinnen.

De grafiek hier­boven geeft aan, dat het aan­tal miles dat per voer­tu­ig jaar­lijks wordt afgelegd aan het teruglopen is en dat in het jaar 2012 het peil van ca 1988 wordt verwacht. En dat de grafiek vanaf 2012 hor­i­zon­taal zal lopen, daar­voor dur­ven wij onze hand niet in het vuur steken…

De Amerika­nen doen niet alleen min­der kilo­me­ters, ze gebruiken er andere voer­tu­igen voor. Zo zien we nu al een fikse terugloop van de verkoop van zg. SUV’s, de pop­u­laire wagens die een kruis­ing zijn tussen een ter­rein- en een stadsvo­er­tu­ig. Tegelijk­er­ti­jd zijn kleinere en vooral min­der brand­stofver­slin­dende auto’s in opmars. Maar het voor­naam­ste fenomeen is, dat er min­der auto’s gekocht wor­den. Gang­bare verwachtin­gen zijn, dat over een vier­tal jaren er zek­er 10 miljoen auto’s min­der op de Amerikaanse wegen zullen zijn. Dat is een ver­min­der­ing met maar lief­st 18% tegen­over het aan­tal auto’s nu. Tegelijk­er­ti­jd stelt men vast, dat het open­bare ver­vo­er een ware revival kant.

De Amerikaan laat dus zijn auto meer en meer staan. Slecht nieuws voor de auto­mo­bielin­dus­trie en de per­ifere bedri­jven. Goed nieuws voor de milieuadepten. 

Tevens wordt hier­mee een trend gezet die wij ook nier zullen vol­gen. Hopelijk zullen onze over­he­den tijdig inspe­len op deze trend en zor­gen voor meer en effi­ciën­ter open­baar ver­vo­er. Want van­daag de dag is het helaas maar al te dik­wi­jls zo, dat u trein, tram of bus moet nemen op een plek en op een uur die u niet hele­maal (of hele­maal niet) passen om u te bren­gen naar de plek die u niet geheel (of geheel niet) past en dit aan een pri­js die niet alti­jd in ver­houd­ing staat tot de prestatie. 


Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.