...

2005 was somber jaar voor General Motors

27 januari 2006, 10:32 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Een net­tover­lies van 8,6 mil­jard dol­lar was de pijn­lijke bood­schap die GM moest med­ede­len gis­teren don­derdag 26 jan­u­ari 2006. Dit geeft aan hoezeer de groot­ste auto­con­struc­teur ter wereld getrof­fen is door de cri­sis in de Amerikaanse automarkt en door de niet afla­tende Japanse con­cur­ren­tie. Intussen ver­hoogt Kirk Kerko­ri­an zijn aan­de­len­pakket in GM, maar dat is dan weer een andere geschiedenis… 

2005 was somber jaar voor Gen­er­al Motors
De CEO van GM, Rick Wag­oner, verk­laarde dat 2005 één van de moeil­ijk­ste jaren in de geschiede­nis van GM is geweest. In de VS heeft de terug­val van de 4×4 voer­tu­igen een zware weer­slag gehad op het resul­taat, omdat deze wagens de meest win­st­gevende zijn. Daaren­boven gaf Wag­oner aan, dat in 2005 buitenge­wone las­ten moesten geboekt wor­den. Zon­der deze extra kosten zou het ver­lies ‘maar’ 3,4 mil­jard dol­lar zijn.
De buitenge­wone las­ten waar­van sprake slaan op het fail­lisse­ment in okto­ber 2005 van de onderde­len­lever­anci­er Del­phi en de her­struc­turering aangekondigd in novem­ber 2005, die gepaard ging met het ver­loren gaan van 30.000 banen.
Van­wege de over­heid moet GM, even­min als de con­cur­rent Ford, die ook in slechte papieren zit, geen ste­un verwacht­en. George W. Bush is van oordeel, dat GM en Ford hun boon­t­jes maar zelf moeten doppen. ‘Ze moeten maar aangepaste pro­ducten ontwikke­len’, liet de pres­i­dent van de VS weten. Hij voegde er trouwens aan toe, dat de con­struc­teurs niet zijn komen aan­klop­pen voor ste­un. Nochtans heeft in 1979 de democraat Jim­my Carter wel hulp gebo­den aan het toen noodli­j­dende Chrysler.

Grafiek Gen­er­al Motors, laat­ste 3 maanden
Op boven­staande chart ziet u het effect van de resul­taten­bericht van gis­teren. Het aan­deel viel terug met 5,16% tot 22,62 dollar.
Over het aan­deel gespro­ken: de mil­jar­dair Kirk Kerko­ri­an, die op 21 decem­ber ll. zijn belang in GM ver­laagde van 9,9 tot 7,8%, heeft zijn porte­mon­nee weer opengedaan en heeft op 24 jan­u­ari ll. 5 miljoen aan­de­len GM gekocht, zodat hij weer voor 9,9% eige­naar is van het bedri­jf.
Gis­teren leed hij al meer dan 5% ver­lies op zijn invester­ing door de dal­ende aan­de­lenko­ers. Maar zoals we in ons artikel Ver­li­est Kerko­ri­an geloof in GM?
sug­gereer­den, vor­m­den belast­ingsre­de­nen waarschi­jn­lijk de dri­jfveer van zijn aan­de­len­verkoop in 2005. Het ver­lies dat hij in 2005 gele­den heeft op zijn invester­ing kan hij (in de VS) aftrekken van zijn belast­baar inkomen van dat jaar.Het belast­ingvo­ordeel zal de minus van 5,16% van gis­teren gemakke­lijk wegwerken…
Kerko­ri­an zegde in een inter­view dat hij opti­mistisch is en bli­jft over de toekomst van GM. Wat kan hij anders zeggen, denkt u?
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

27 jan­u­ari 2006.
Onder­getek­ende is gepen­sioneerd, hij schri­jft voor US Mar­kets columns en financiële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken fond­sen of bedrijven .


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.