...

Wat vertelt de Dow Theory ons nu ??

2 januari 2007, 21:42 | Guy Boscart | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

De Dow Jones Trans­port Index en de Dow Jones Indus­tri­als vor­men samen een duo wat in het verleden telkens duidelijk aan­gaf dat als de ene ten opzichte van de andere divergeert de Dow Jones Indus­tri­als alti­jd de Trans­port Index zal vol­gen en ander­som. Dat is zo omhoog maar net zo goed omlaag. Een belan­grijke vuistregel voorgeschreven door de ook al meer dan 100 jaar geldende Dow Theory.


De Dow The­o­ry voor­spelt een dal­ing van de Dow Jones

Er werd al veel over gepraat de afgelopen tijd maar nog­maals is de gedachte dat elke lan­gere beweg­ing van de Dow Jones zow­el omhoog of omlaag moet wor­den beves­tigd door de Dow Jones Trans­port Index in dezelfde richt­ing. Zo moeten sti­jgin­gen of dalin­gen bij de Trans­port Index wor­den gevol­gd door dezelfde beweg­ing bij de Dow Jones na een tijdje.

Het is al een geruime tijd zo dat de Trans­port index verzwakking toont maar tot nog toe kon de Dow Jones de kar bli­jven trekken. Zelfs met een economis­che terug­val die nu aan de gang is en met gelijk­bli­jvende rente, schi­jn­baar wil de FED nog van geen ver­lag­ing weten waar­door de economie toch min­der goed zal her­stellen dan wat men ervan verwacht, nog heel veel sig­nalen wijzen richt­ing een recessie. Het maakt blijk­baar weinig uit, alle mark­ten spe­len met vuur en het lijkt erop dat de ene de andere aansteekt om er nog een paar pro­cent bovenop te gooien. Ook wordt er gegooit met geld wereld­wi­jd, in Chi­na breekt de totale gek­te los en haalt men er moeit­eloos vele mil­jar­den dol­lars op aan nieuwe imissies zodat die gek­te net als de tech­bubbel eind jaren 90 tot een uit­barst­ing moet komen. Dat zal natu­urlijk niet van harte gaan, als men van de aan­de­len af wil dat ontstaat er snel een soor dump waar­door de indices zeer snel lee­glopen. Met deze stelling wil ik u er nog­maals op wijzen dat het mon­di­ale risi­co Wall Street zal doen dav­eren op zijn grond­vesten. Rede­nen genoeg om te ont­dekken dat er ook enkele ver­houdin­gen wijzen op de komende prob­le­men waar­van die Dow The­o­rie er 1 is.

De vraag is nu natu­urlijk, zal de sti­jging van de Dow Jones Indus­tri­als de Dow Jones Trans­port Index naar zich toe trekken? Dat zou deze the­o­rie natu­urlijk tegen spreken. 
Of is vol­gens de Dow The­o­ry de Trans­port Index al met de dal­ing bezig en moet de Dow Jones Indus­tri­als uitein­delijk die richt­ing gaan vol­gen de komende weken waar­door er wel eens een behoor­lijke terug­val kan komen? Die 2e stelling lijkt me de meest logis­che, de Dow The­o­ry zegt nu een­maal dat de Trans­port Index meestal de bepal­ende Index is die vroegti­jd­ing aan­toont welke richt­ing bei­den de komende maan­den (een lan­gere ter­mi­jn) zullen opgaan. Het­geen we nu voorhan­den hebben zou dat omlaag moeten zijn. Zek­er als de Dow Jones Trans­port de lange oplopende ste­un­li­jn zal door­breken de komende dagen, weken. Op de 2e grafiek kunt u dit duidelijk zien.

Bij de Dow Jones zelf heb ik een mogelijk ver­loop ingetek­end dat op zijn minst uit moet komen rond de oude top waar de index begin okto­ber uit kon breken. We kun­nen dus vrij snel naar de 11.700~11.750 pnt.

DJ Indus­tri­als

DJ Trans­port

Guy Boscart
US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.