De Dow Jones Transport Index en de Dow Jones Industrials vormen samen een duo wat in het verleden telkens duidelijk aangaf dat als de ene ten opzichte van de andere divergeert de Dow Jones Industrials altijd de Transport Index zal volgen en andersom. Dat is zo omhoog maar net zo goed omlaag. Een belangrijke vuistregel voorgeschreven door de ook al meer dan 100 jaar geldende Dow Theory.
De Dow Theory voorspelt een daling van de Dow Jones
Er werd al veel over gepraat de afgelopen tijd maar nogmaals is de gedachte dat elke langere beweging van de Dow Jones zowel omhoog of omlaag moet worden bevestigd door de Dow Jones Transport Index in dezelfde richting. Zo moeten stijgingen of dalingen bij de Transport Index worden gevolgd door dezelfde beweging bij de Dow Jones na een tijdje.
Het is al een geruime tijd zo dat de Transport index verzwakking toont maar tot nog toe kon de Dow Jones de kar blijven trekken. Zelfs met een economische terugval die nu aan de gang is en met gelijkblijvende rente, schijnbaar wil de FED nog van geen verlaging weten waardoor de economie toch minder goed zal herstellen dan wat men ervan verwacht, nog heel veel signalen wijzen richting een recessie. Het maakt blijkbaar weinig uit, alle markten spelen met vuur en het lijkt erop dat de ene de andere aansteekt om er nog een paar procent bovenop te gooien. Ook wordt er gegooit met geld wereldwijd, in China breekt de totale gekte los en haalt men er moeiteloos vele miljarden dollars op aan nieuwe imissies zodat die gekte net als de techbubbel eind jaren 90 tot een uitbarsting moet komen. Dat zal natuurlijk niet van harte gaan, als men van de aandelen af wil dat ontstaat er snel een soor dump waardoor de indices zeer snel leeglopen. Met deze stelling wil ik u er nogmaals op wijzen dat het mondiale risico Wall Street zal doen daveren op zijn grondvesten. Redenen genoeg om te ontdekken dat er ook enkele verhoudingen wijzen op de komende problemen waarvan die Dow Theorie er 1 is.
De vraag is nu natuurlijk, zal de stijging van de Dow Jones Industrials de Dow Jones Transport Index naar zich toe trekken? Dat zou deze theorie natuurlijk tegen spreken.
Of is volgens de Dow Theory de Transport Index al met de daling bezig en moet de Dow Jones Industrials uiteindelijk die richting gaan volgen de komende weken waardoor er wel eens een behoorlijke terugval kan komen? Die 2e stelling lijkt me de meest logische, de Dow Theory zegt nu eenmaal dat de Transport Index meestal de bepalende Index is die vroegtijding aantoont welke richting beiden de komende maanden (een langere termijn) zullen opgaan. Hetgeen we nu voorhanden hebben zou dat omlaag moeten zijn. Zeker als de Dow Jones Transport de lange oplopende steunlijn zal doorbreken de komende dagen, weken. Op de 2e grafiek kunt u dit duidelijk zien.
Bij de Dow Jones zelf heb ik een mogelijk verloop ingetekend dat op zijn minst uit moet komen rond de oude top waar de index begin oktober uit kon breken. We kunnen dus vrij snel naar de 11.700~11.750 pnt.
Guy Boscart
US Markets