...

Voortzetting daling?

27 september 2009, 20:14 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Een scherpe terug­val’, dat was de voor­naam­ste con­clusie uit mijn col­umn van vorige week. Met een weekver­lies van 2.24% voor de S&P 500 en 2,55% voor de AEX heeft men het nog alle­maal bin­nen de perken kun­nen houden. Toch verwacht ik deze week een voortzetting van de dal­ing. In tegen­stelling tot de vorige weken, zal ik eerst het lan­gere ter­mi­jn­beeld schet­sen, om daar­na de korte ter­mi­jn­grafieken te analy­seren.
Onder­staande grafiek geeft de Baltic Dry Index weer. Deze index is samengesteld op basis van de pri­jzen die wor­den betaald om grond­stof­fen te ver­vo­eren over de belan­grijk­ste scheep­vaartroutes. De BDI wordt vaak gebruikt omwille van zijn func­tie als voor­lopende indi­ca­tor op de beurs. Zo is op de grafiek te zien dat de index zijn dieptepunt in decem­ber zette, ter­wi­jl de beurs slechts enkele maan­den lat­er (in maart) uit­bodemde. Begin juni zette de indi­ca­tor een top neer om ver­vol­gens 48% van zijn waarde te ver­liezen. Reken­ing­houdend met de voor­spel­lende kracht van de index, wil dit zeggen dat de top gezet is, ofwel eerst­daags zo zal gebeuren.




Een andere voor­spel­lende indi­ca­tor van de beurs is de Dow Jones Trans­porta­tion Index. In tegen­stelling tot de BDI die door­gaans reeds enkele maan­den voorop loopt, voor­spelt de Trans­porta­tion Index de trend iets lat­er. Op de grafiek zien we dat de sti­j­gende wig gebro­ken is en dat de RSI het belan­grijke ste­un­niveau van 50 aan het testen is. Een door­braak onder de 50 zou een bear­ish sig­naal zijn.




De sti­j­gende wig in de Trans­porta­tion, is ook zicht­baar in andere indices. Hieron­der staat de S&P500 afge­beeld. Het ver­schilpunt met de trans­porta­tion index is dat de wig hier nog niet gebro­ken is, wat vooral te wijten aan het feit dat de boven­staande index wat voorop loopt. De indi­ca­toren afge­beeld op de grafiek geven alle­maal verkoopsig­nalen af (MACD onder 0, CCI onder +100, Sto­chas­tics onder 80), zodat een voortzetting van de dal­ing het meest voor de hand liggend is. Belan­grijk hier­voor is even­wel dat de top van eind augus­tus samen met de sti­j­gende wig wordt gebro­ken. Eerstvol­gende punt daar­na is het 38.2% fibonac­ciniveau rond de 1000 punten.




Als we iets dichter bij huis kijken, dan zien we dat de Ned­er­landse AEX zijn sti­j­gende wig reeds heeft gebro­ken. Ook de Duitse DAX en de Franse CAC 40 (bei­den niet afge­beeld) hebben hun wig reeds ver­lat­en. Samen met de verkoopsig­nalen van de belan­grijk­ste indi­ca­toren lijken er genoeg argu­menten te zijn om van een verdere dal­ing uit te gaan.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.