...

TA Unilever: zijwaarts met grote uitslagen

8 augustus 2006, 10:39 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Mar­cel Bron­ner kijkt van­daag met u naar Unilever … Hij bek­ijkt samen met u de drie time­frames … In eerste instantie kri­jgt u hieron­der de maand- en week­grafiek te zien … Met tekst uit­er­aard … Ver­vol­gens kunt u doork­likken naar de dag­grafiek van Unilever .…

TA Unilever: zijwaarts met grote uitslagen

Klikt u hier direct door naar de analyse van de dag­grafiek van Unilever…

Vanaf 1997 noteert Unilever boven euro 15,25. Vanaf de top­pen uit 1998 op euro 24+ moest het aan­deel even flink terug naar bij­na 15 euro. De sti­jging die daarop vol­gde lei­d­de Unilever over de peri­ode 2000 t/​m 2002 tot driemaal toe naar het niveau rond euro 24, een driedubbele top. Tij­dens het vor­men van die driedubbele top gebruik­te Unilever het niveau 19,60 twee- tot driemaal (als we niet te nauw kijken) als ste­un voor­dat de koers daar doorheen zakt.
Het is dan grap­pig om te zien dat in 2003 en 2004 de oude ste­un uit 1999 rond 15,25 weer werd opge­zocht. Zek­er zo mooi is het twee keer aan­tikken — in 2004 en 2005 — van euro 19,60: de ste­un uit 2001 en 2002 die ver­vol­gens dienst doet als weerstand! 
Op de week­grafiek begin ik aan de onderz­i­jde. In 2000 begin ik met het teke­nen van een trendli­jn die over de bodem uit 2004 loopt. Vanaf diezelfde bodem uit 2004 trek ik ver­vol­gens de licht­groene trendli­jn over de bodem uit 2006. Dit zijn de twee ste­unen waar Unilever meer te mak­en heeft.
Aan de boven­z­i­jde heb ik een rode hor­i­zon­tale lijn getrokken en deze doet dienst als weer­stand. In de grafiek kunt u zien dat die lijn net boven euro 20 ligt. In 2005 en 2006 werd dat niveau opge­zocht en door de markt ver­wor­pen, want in bei­de gevallen moest het aan­deel terug. Het twee keer aan­tikken van euro 20 en het daar­na wegza­kken door de daar­tussen gevor­mde ste­un mag wor­den gezien als een dubbele top.
Unil­ver zet vrij wilde uit­sla­gen neer en zet de laat­ste jaren geen duidelijke trend neer. Het aan­deel beweegt per sal­do zijwaarts tussen grofweg euro 15 en 20
Klikt u hier direct door naar de analyse van de dag­grafiek van Unilever…
Mar­cel Bronner
© US Markets
Vraag voor Mar­cel? Mail: marcel@​usmarkets.​nl

8 augus­tus 2006.
Onder­getek­ende is tech­nisch anal­ist bij US Mar­kets en schri­jft daar­naast columns, analy­ses en finan­ciële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken fond­sen of bedri­jven in dit artikel.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.