...

TA: Crashgevoeligheid AEX?

11 september 2006, 08:12 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Maandag. Maandag 11 sep­tem­ber 2006 … Het is alweer 5 jaar gele­den dat de gekaapte vlieg­tu­igen de Twin Tow­ers bin­nen­vlo­gen … Met twee andere vlieg­tu­igen liep het ook niet goed af … Terug naar de dag van van­daag … Hoe zou het staan met de crashgevoe­ligheid van de AEX? .…

TA: Crashgevoe­ligheid AEX?

Ik pak voor de tweede maal de andere maand­grafiek erbij, zie mijn eerdere artikel. Deze grafiek neemt per maand de hoog­ste en laag­ste koers en verbindt deze twee pun­ten met een hor­i­zon­tale lijn. De ene keer resul­teert dat in een kort streep­je, de andere keer juist in een lange. 

In deze grafiek ziet u ook de Fibonac­ci-niveaus. U kunt heel sim­pel con­stateren dat de koers van de AEX deze maand boven het 50%-retracementniveau staat. Immers, het meest rechtse streep­je staat in zijn geheel boven de mid­del­ste stip­pel­li­jn. Op moment van schri­jven valt het wat mij betre­ft dus wel mee met de crashgevoe­ligheid van de AEX, ter­wi­jl er de laat­ste tijd toch veel schri­jvers in die richt­ing waarschuwen. Zie daar­voor ook mijn artikel van enige tijd geleden.

Let wel: het is. m.i. ALTI­JD ver­standig uw per­soon­lijke crash­sce­nario gereed te hebben! 

Op de week­grafiek beweegt de AEX nog immer bin­nen de twee donker­groene lij­nen per sal­do omhoog. Bin­nen dat sti­j­gend trend­kanaal noteert de index en boven de licht­groene ste­un­li­jn op 450 en boven het paarse sti­j­gende trendli­jn­t­je. Mocht de AEX al bij de rode lijn weten te komen, dan zal het daar rond 480 best wat weer­stand tegenkomen.

Gezien het patroon­t­je dat de twee laat­ste can­dles vor­men (bear­ish engulf­ing pat­tern) zal de AEX deze week (37) hoogst­waarschi­jn­lijk die paarse trendli­jn gaan testen.

Op de dag­grafiek vallen wat mij betre­ft de vol­gende twee zak­en op:

1. de RSI die door de rode sti­j­gende trendli­jn is gevallen en
2. de AEX zelf die door de dubbele ste­un is gezakt.

De dubbele ste­un werd gevor­md door de boven­ste van de twee licht­groene lij­nen en de oran­je lijn. De boven­ste licht­groene lijn is de trend­kanaal­li­jn van het trend­kanaal. De oran­je lijn is een sti­j­gende trendli­jn die ander­halve maand als ste­un diende. Net als de week­grafiek ziet deze dag­grafiek er voor de korte ter­mi­jn niet bepaald opbeurend uit, een dal­ing van 10 pun­ten sluit ik niet uit. De eerste ste­unen liggen rond 455 en 450.




Mar­cel Bronner
© US Markets
Vraag voor Mar­cel? Mail: marcel@​usmarkets.​nl

11 sep­tem­ber 2006.
Onder­getek­ende is tech­nisch anal­ist bij US Mar­kets en schri­jft daar­naast columns, analy­ses en finan­ciële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken fond­sen of bedri­jven in dit artikel.



Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.