...

OLIE 40 USD - KOPEN??

10 december 2008, 10:49 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

We stellen u voor aan onze nieuwe anal­ist / colum­nist Cees Quir­i­jns … Cees is iemand met heel wat ervar­ing en ken­nis betr­e­f­fende de finan­ciële mark­ten … Cees zal Inter­na­tion­aal naar de mark­ten kijken zow­el tech­nisch, fun­da­menteel en naar het sen­ti­ment … We denken dat Cees een juiste aan­vulling is voor het US Mar­kets Team …

OLIE 40$. KOPEN??

Op 11 juli 2008 bereik­te de oliepri­js een hoogtepunt van $146.30. Afgelopen vri­jdag sloot een vat ruwe olie $40.81. Dat is een dal­ing van ruim 72% in pak­weg vijf maan­den. Angst voor een economis­che ineen­stort­ing en forse verkopen van gefi­nancierde par­ti­jen zijn de pop­u­laire verk­larin­gen voor de zwak­te. Maar is olie rond de $40 geen koopje?

World Ener­gy Outlook

Lat­en we om te begin­nen eens even kijken naar de lan­gere ter­mi­jn­vooruitzicht­en voor energie. Half novem­ber pub­liceerde de Inter­na­tion­al Ener­gy Agency haar energievooruitzicht­en voor de wereld (orig­inele rap­port hier) en trok zoals gewoon­lijk weer een aan­tal inter­es­sante con­clusies. Een aan­tal van die con­clusies op een rijtje:

Wereld­vraag naar olie 2007 – 2030

  • De vraag sti­jgt van 85 miljoen vat­en per dag (mvpd) in 2007 tot 106 mpvd in 2030
  • De volledi­ge verwachte vraagsti­jging komt uit niet-OECD lan­den, vooral uit Chi­na, India en het Mid­den Oosten; 
  • Driek­wart van de verwachte vraagsti­jging komt uit de trans­port­sec­tor, ondanks de sub­stan­tiële groei van de pen­e­tratie van hybride wagens. 

Werel­daan­bod van olie 2007 – 2030

  • Het aan­bod sti­jgt naar verwacht­ing van 82 mvpd in 2007 tot 106 mvpd in 2030
  • De con­ven­tionele oliepro­duc­tie sti­jgt slechts met 5 mvpd over deze gehele peri­ode omdat de addi­tionele capaciteit van nieuwe olievelden teni­et wordt gedaan door de afname van pro­duc­tie van bestaande olievelden; 
  • Het meren­deel van de verwachte toe­name van de pro­duc­tie komt uit gas; 
  • De OPEC voorzi­et in het groot­ste gedeelte van de pro­duc­ti­etoe­name, en haar col­lec­tief mark­taan­deel sti­jgt van 44% in 2007 tot 51% in 2030
  • Zelfs al zou de vraag naar olie tot 2030 op het­zelfde niveau bli­jven, dan nog moet er een bru­to capaciteit van 45 mvpd (zo’n vier keer de huidi­ge capaciteit van Sau­di Ara­bië) bijge­bouwd wor­den. Dit alleen om de verwachte afname van de pro­duc­tie van bestaande velden op te van­gen. Dit zal zeer grote investerin­gen vergen. 
  • Ongeveer 7 mvpd aan addi­tionele capaciteit is nodig, bovenop de 23 mvpd die zal moeten komen van pro­jecten die momenteel onder­weg zijn, om een afname van de reserve­ca­paciteit richt­ing 2015 te voorkomen. In het licht van de huidi­ge finan­ciële cri­sis lijkt het niet waarschi­jn­lijk dat al deze capaciteit daad­w­erke­lijk gere­aliseerd zal worden. 

De Inter­na­tion­al Ener­gy Agency con­cludeert dan ook dat hoewel mark­t­fac­toren tijdelijk kun­nen lei­den tot lagere pri­jzen, het steeds duidelijk­er wordt dat het tijd­perk van goed­kope olie achter ons ligt.

Dalin­gen in het verleden

Hoe uit­zon­der­lijk is die 72% dal­ing die we de afgelopen maan­den in olie hebben gezien eigen­lijk? Vrij uit­zon­der­lijk als we deze vergelijken met dalin­gen in de oliepri­js sinds 2000. Onder­staande grafiek laat zien dat de spot pri­js van WTI crude gedurende de bull mar­ket van de afgelopen jaren dalin­gen heeft lat­en zien van tussen de 28 en 53%. We kwa­men echter niet in de buurt van de dal­ing die we nu al achter de rug hebben. Lange ter­mi­jn ste­un lijkt overi­gens net onder $40 te liggen, wat overeenkomt met de top­pen die we 1999 en 2002 voor het laatst zagen.


We moeten nog verder in het verleden graven om iets te vin­den dat vergelijk­baar is met de huidi­ge sit­u­atie. Gebruik mak­end van Nymex oliefu­tures (con­tin­ue, ratio-adjust­ed) zien we twee soort­gelijke ineen­stortin­gen. Een dal­ing van 68% tussen 1990 en 1993 en een van 73% tussen 1997 en 1998. Merk op dat bei­de dalin­gen het begin mar­keer­den van een gigan­tis­che ral­ly die volgde.

Dus?

De fun­da­mentele vooruitzicht­en bli­jven sterk voor olie maar op de markt gaat een vat toch weg voor afbraakpri­jzen die ‑naar his­torische stan­daar­den- zeer aantrekke­lijk lijken. Ik ben daarom strate­gisch aan de koop­kant rond deze niveaus. Tac­tisch gezien kan het instap­mo­ment miss­chien nog wat beter getimed wor­den, maar tussen de $38 en $40 is naar mijn mening de tijd rijp om in te laden’.

Cees Quir­i­jns
voor US Markets

Cees Quir­i­jns is sinds 1997 actief in de finan­ciële sec­tor en heeft voor ver­schil­lende Ned­er­landse banken gew­erkt. Hij heeft ruime ervar­ing opgedaan in de kap­i­taal­mark­ten op het gebied van research, sales en trad­ing. Cees com­bi­neert graag fun­da­mentele, tech­nis­che en kwan­ti­tatieve analy­ses met een gezonde dosis ver­stand en fungeert als een onafhanke­lijk adviseur en spar­ring part­ner voor beleg­gers. Voor meer infor­matie zie: www​.quir​i​jns​.com


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.