...

Nieuwe Airline shakeout door dure olie ??

5 april 2005, 10:17 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

911 was al een dramatische gebeurtenis voor de gehele wereld en voor de luchtvaartindustrie in het bijzonder ... De klap was letterlijk enorm voor de sector ... De grote carriers kregen het zwaar te verduren en enkele grote namen zijn er zelfs aan onderdoor gegaan .... Toen de sector de eerste shakeout te boven raakte, was er het SARS virus dat de wereldwijde luchtvaartindustrie hard raakte .. Dit jaar zou het de exploderende olieprijs kunnen zijn die veel maatschappijen de kop gaat kosten ... Een blik op de mogelijke gevolgen voor deze sector ....<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />


Dure olie slecht voor luchtvaart:

De oplopende olieprijs is slecht voor de luchtvaartindustrie en voorlopig ziet het er niet naar uit dat een vat olie op lange termijn veel in prijs zal gaan dalen. De consequenties voor de sector kunnen daarom groot zijn. De meeste maatschappijen zijn de klap van 11 september met moeite te boven gekomen en het SARS virus was een volgende kwelgeest die de kwetsbaarheid van de sector nauwkeurig bloot legde. Kostenbesparingen werden in hoog tempo doorgevoerd en veel banen gingen verloren.

Maar ook enkele gerenommeerde maatschappijen verdwenen uit de lucht. Swiss Air en Sabena konden het niet meer redden en in Amerika was het United Airlines (UAL) die van het toneel verdween.


United Airlines, ooit de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld, is uiteindelijk op 9 december 2002 via de chapter 11 constructie verder gegaan als UAL Corporation (UALAQ.OB). Mede dankzij deelname aan de Star Alliance heeft het bedrijf zijn bestaanrecht nog maar net weten te behouden. Analisten zien het op het ogenblik zeker niet meer zitten met United Airlines, want het aantal “sell” adviezen is afgelopen maand opnieuw gestegen. Koop adviezen zijn er voor UALAQ niet te vinden.

Een andere topper in de luchtvaart die het niet gered heeft was Swiss Air. De maatschappij, opgericht op 26 maart 1931, gooide in 2002 de handdoek in de ring en ging verder als Swiss International Air Lines. Afgelopen maart lijkt nu het definitieve einde te komen aan de trots van Zwitserland, nu Lufthansa een bod heeft uitgebracht van €310 miljoen op de Zwitserse maatschappij. Na de KLM opnieuw een luchtvaartmaatschappij die zijn zelfstandigheid moet opofferen om te kunnen overleven.

Who’s next ?

Is er dan nog hoop voor de belegger?

Op korte termijn niet.echt, het jaar 2004 was nog een redelijk goed jaar en vele dachten dat de sector weer winst kon gaan maken. De aandelen van de luchtvaartmaatschappijen waren in 2004 eigenlijk sneller gestegen op sentiment en verwachting in plaats van de realiteit. En aangezien de koers van deze aandelen een contra-afspiegeling is van de olieprijs, kan het jaar 2005 een teleurstellend jaar worden voor de meeste luchtvaartmaatschappijen.

Is er dan nog hoop voor de luchtvaartmaatschappijen?

Er zijn sterke spelers die het uiteindelijk zullen overleven. Southwest Airlines (LUV) is op dit moment de grootste carrier op basis van market cap. ( 11 miljard dollar ) en het bedrijf heeft goede kansen een volgende shakeout te overleven. Maar wie dacht er enkele jaren geleden nog dat United Airlines ooit ten gronde zou gaan? De market cap van dat bedrijf lag toen vele malen hoger dan dat van Southwest Airlines heden ten dage.

Dirk Dortland
© US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.