We hebben het al vaker over de Transportation index gehad en steeds wordt deze index als voorloper gezien om de komende beweging aan te geven die de markt zal gaan maken ... Deze index breekt nu een stevige steunlijn en komt in de problemen, zal de Dow Jones gaan volgen?? ... De kans is zeer groot dat we daarvan uit kunnen gaan, zeker nu ook de Russel 2000 drukt op een zeer belangrijke steunzone ... We bekijken deze indices via deze analyse ....
De Transport Index verloor vrijdag (8 april) ruim 3%...
Wall Street verliest opnieuw een van de toonaangevende indices die zeer bullish was de afgelopen 15 maanden. De Transport Index wordt nu het slachtoffer, deze index kreeg afgelopen vrijdag een klap van ruim 3% te verwerken en stoot op die manier meteen tot onder de sterke steunlijn die we zien door de bodems vanaf begin 2004 met elkaar te verbinden. De Transport sector was vorige week de slechtst presterende op Wall Street ...
De index die de oplopende steunlijn doorbrak kwam dan ook nog onder het belangrijke 50-daags gemiddelde terecht. Het belang van de 3700 pnt was zoals u op de chart kunt zien zeer groot. Deze ontwikkeling betekent ook meteen dat de Transport index voor het eerst de markt zal helpen om de overall markt lager te sturen, gedurende de vorige daling van de Dow Jones zoals we ons nog goed herinneren op 25 oktober was het net deze index die de markt tegenhield. Toen liet deze index geen krimp en maakte zelfs nieuwe toppen. Nu is dit dus helemaal anders en ook voor een daling die ik verwacht van groot belang. We mogen deze Transport index dus niet negeren, iets wat ik in oktober wel heb gedaan en zoals we hebben gemerk de afgelopen maanden was dit geen goede keuze...
Binnen deze index verloren er afgelopen vrijdag veel fondsen met zeer hoog volume. We kijken hier naar de fondsen die betrekking hebben op het spoorvervoer (rail) en wegtransport (Trucking).
Chart 1 Dow Jones Transport Index ($TRAN)
Ook de toonaangevende SMALL CAP INDEX verliest terrein ...
Een andere index naast de Transport Index die vrij dicht bij de zone van de waarheid komt is de Russel 2000 Index. Deze zeer brede marktindex sloot de week af op 610 pnt en was meteen de enige index die ik in mijn wekelijkse overzichten gebruik die de week negatief uitging. Uiteraard sloot ook de Transport Index de week negatief af. De Russel 2000 index waar dus veel Small Caps in zitten mag hier zeker niet verder zakken, let u op de chart hieronder waar naast LIJN A en LIJN B ook het zeer belangrijke 200-daags gemiddelde uitkomt. Onderschat het belang van die 600 pnt steun dus zeker niet de komende dagen.
Een bekend gegeven is ook dat small caps in een stijgende markt sneller oplopen dan big caps maar natuurlijk ook veel sneller wegzakken dan de big caps bij een daling van de markt. Daarom hebben we deze index in tegenstelling tot de S&P 500 en de Dow Jones begin dit jaar wel een nieuwe All Time High zien maken.
Een zwak verloop bij de small caps beinvloed daarom natuurlijk ook het algemene beeld van de markt, dit kan ook niet anders omdat er meer small caps staan genotteerd dan big caps.
De Russel 2000 index die u hieronder ziet is een prima indicator voor die small caps omdat er zeer veel in deze index zitten uiteraard. Een prima MIX van de gehele markt dus. Deze index stevent zoals u kunt zien met verzwakkende indicatoren en een lagere top die u ziet door LIJN C af op de grens van 600 pnt. Die 600 pnt is dan ook meteen een niveau waar de index zeker niet onder mag sluiten. De gevolgen hiervan kunnen zeer groot zijn omdat er daaronder minimaal 100 pnt potentieel omlaag ligt. We houden dit dus zeker zeer goed in de gaten .... Negeer dit vooral niet ....
Chart 2 Russel 2000 Index ($RUT)
Sell in MAY kan wel eens goed uitkomen dit jaar...
We hebben er al een artikel over geschreven op deze website " Sell in may, zomerrally of toch een crash?
" wat u waarschijnlijk al hebt gelezen. Door de ontwikkelingen bij de small caps en de Transport index zou ik dit nu serieuzer nemen dan ooit. Als deze indices de rest van de markt mee kunnen sleepen naar beneden toe dan is de boodschap vrij duidelijk. Een grote daling van minimaal 7 a 10% ligt in het verschiet.
Ja, u leest het goed, een behoorlijke schuiver zou dus kunnen op korte termijn. Niet alleen de Transport en de small caps liggen er beroerd bij, ook de Nasdaq, de Nasdaq 100 en de SOX liggen er al enkele weken tot maanden zeer slecht bij.
Het herstel bij de S&P 500 en de Dow Jones vorige week zie ik niet anders dan een herstel door de oversold conditie die was opgetreden (zie RSI) Dow Jones. De indices staan nog ruim onder hun 50-daags gemiddelde wat een bevestiging is van de neerwaartse beweging die al enkele weken aan de gang is. Gezien deze ontwikkelingen kan de spreuk "Sell in may and go away, but remember, be back in september" wel eens op waarheid berusten ... De markt verzwakt dus meestal vanaf april en duurt dus van mei tot september. Wachten tot mei zou ik gezien de huidige situatie niet aanraden, vooral nu de Dow Jones op punt staat te breken ... Het ziet er naaruit dat de Dow Jones ook klaar is ....
Guy Boscart
© US Markets.nl