...

Kijk hier naar de 4 Dow Jones Indices die een zeer vreemd verloop laten zien

27 oktober 2004, 10:10 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

De Dow theory klopt op dit moment niet omdat de 3 Dow Jones indices stuurloos alle kanten op bewegen, de Dow Jones Industrials naar beneden. De Dow Jones Transport Index en de Utility index explosief omhoog. Een situatie die moeilijk te begrijpen is, vooral de Dow Jones Transport index laat geheel tegen de wetten in een stijging zien.


De kracht van de Dow Jones Utility en de Dow Jones Transport tov de Dow Jones Indu neemt grote vormen aan:

De Dow Jones Utility index sprong de afgelopen 2 sessie met 5% boven zijn 52 wk high terwijl de Dow Jones Transport de toppen van vorige week weer opzoekt. Dit in tegenstelling tot wat we bij de Dow Jones Industrials zien, deze index bereikte vorige vrijdag zelfs zijn 52 wks low. Dit is een zeer vreemde divergentie die we de afgelopen 30 jaar niet meer hebben gezien.

In een normale markt zou de divergentie van de transport index moeten plaatsvinden na een daling, ofwel aan het eind van een bear market. Dan zouden we kunnen zeggen dat de Dow Jones deze in kan halen na het maken van dieptepunten. Een andere divergentie is dat de Dow Jones toppen zou maken en de Transport met de Utilities naar omlaag ombuigen. Ook dan zouden we ervan uit kunnen gaan dat de Dow Jones volgt. Ook deze situatie hebben we op dit moment niet op de charts staan. Dus we moeten het nu op een andere manier bekijken.

Dat de Utilities oplopen kan ik nog begrijpen, dit door de oplopende commodities en de dure energie prijs omdat de olie torenhoog staat en trouwens weer een nieuwe top maakte boven de 55 dollar per vat. Maar dat de transport waarvan er een groot deel van zijn bedrijfskosten uit energie bestaat het presteert om nieuwe multi jaar toppen te maken is een raadsel. We hebben de afgelopen maanden gezien dat er veel vliegmaatschappijen op de fles kunnen gaan of aan het herstructureren zijn terwijl er gisteren nabeurs nog een bankroet werd aangevraagd voor ATA Airlines. De nummer 10 uit de VS qua grote.

Hieronder ziet u de 4 charts van de Dow Jones indices, naast de 3 hierboven besproken ziet u ook de Dow Jones Composite Average die alle 65 fondsen bevat. Dit zijn de 30 van de Industrials, de 20 van de Transport index en de 10 van de Utility index. Ook de DJA probeert de toppen aan te vallen rond de 3100~3125 pnt. toch lijkt het me technisch zeer moeilijk deze 3100 pnt te behouden, een daling daaronder kan in ieder geval voor een versnelling omlaag gaan zorgen.

De technische conditie van de Utility index is uiteraard gevaarlijk, de 5% boven de weerstand kan voor een soort blow off top zorgen waarna er een stevige correctie op gang kan komen. Als dit het geval is dan kan de transport ook in de problemen komen zodat er in ieder geval al werk wordt gemaakt de divergentie te verkleinen tov de Dow Jones Industrials. Wat deze index daarop zal doen is moelijk te zeggen, als we de S&P 500 index (een marktbrede index) erbij nemen dan zien we meteen dat de algemene marktconditie zwak blijft en daarom zie ik weinig redenen om aan te nemen dat de Dow Jones Industrials nu een rally in zal zetten richting de 10.300 pnt waar de zware weerstand uitkomt.

Samengevat, ik blijf bij mijn mening dat de markt ook ondersteund door wat hierboven is uitgelegd bezig is een zeer gevaarlijk spelletje te spelen. Als we de factoren die u in vorige updates en nieuwsbrieven hebt kunnen leze erbij nemen dan begrijpt u ook dat er iets groots kan plaatsvinden om alles weer op zijn normale plaats te zetten. We wachten rustig af en bekijken de zaken dag voor dag. Hopelijk heb ik de uitleg simpel kunnen houden zodat alle lezer het begrijpen.

Guy Boscart


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.