...

Is de consument de prijzenoorlog moe ??

26 augustus 2005, 22:16 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Is de con­sument de pri­jzenoor­log moe ?? … Deze opmerk­ing las ik in een van de lan­delijke dag­bladen naar aan­lei­d­ing van de aankondig­ing van Ahold om de pri­jzen opnieuw te ver­la­gen … Irma kijkt deze keer naar Ahold en zoekt naar een reden om het fonds al dan niet op te nemen … Eerst zal de koers nog wel moeten uit­breken .… Lees haar gedachte over Ahold .…


Is de con­sument de pri­jzenoor­log moe?

Door Irma van der Wijk voor US markets

Deze opmerk­ing las ik in een van de lan­delijke dag­bladen naar aan­lei­d­ing van de aankondig­ing van Ahold om de pri­jzen opnieuw te verlagen.
Hoe kun­nen wij als con­sumenten in deze dure tij­den moe zijn van prijsverlagingen?
Uitein­delijk is Ahold wel het eerste bedri­jf geweest dat de pri­jzen van heel veel pro­ducten begon te ver­la­gen. De anderen kon­den niet anders dan volgen. 
De con­sumenten hebben er geen enkel bezwaar tegen wan­neer de pri­jzen weer ver­laagd wor­den, maar zijn wij als beleg­gers eigen­lijk wel zo “blij” met dit nieuwe pri­jzenof­fen­sief van Ahold? Op 1 sep­tem­ber a.s. wor­den in ieder geval de half­jaar­ci­jfers van Ahold gepubliceerd
In feb­ru­ari 2003 raak­te Ahold in opspraak door aller­lei onrecht­matighe­den. De koers was zoals zoveel fond­sen al vanaf mei 2002 enorm geza­kt van 22 euro naar 9 euro. Maar op de dag dat het nieuws naar buiten kwam opende de koers met een forse “gap” naar bene­den van 9 euro naar 3,50 euro. Nor­maal gespro­ken wordt een “gap” op korte of lange ter­mi­jn vaak weer ges­loten, dit gebeurde dan ook in sep­tem­ber 2003, dit kunt u zien op de eerste grafiek (5 jaars) van Ahold.
Op 19 mei 2005 hield de Pres­i­dent en CEO Moberg een toe­spraak voor de Jaar­lijkse Algemene Aan­deel­houd­er­sver­gader­ing. In zijn speech vertelde Moberg dat Ahold goede voort­gang maakt met het bouwen van een sterk en gezond finan­cieel fundament. 
Ahold beweegt zich nu dichter richt­ing de con­sument en er is meer ver­schei­den­heid in aan­bod waar­door er beter voldaan kan wor­den aan de behoeften van de klant. Dit is cru­ci­aal voor suc­ces op de lange ter­mi­jn in een branche waar de con­cur­ren­tie toeneemt.
De con­sumenten zijn tevre­den over de pri­jzen­poli­tiek van Ahold.
Dit willen wij nu ook terug zien in de koers. 
Ahold beweegt zich tussen mei 2003 en nu tussen pak­weg de 5 en 7,50 euro. Zoals u op onder­staande grafiek kunt zien ligt er rond de koers van 7,50 euro een zeer zware weer­stand. Als Ahold defin­i­tief uit de trad­in­grange naar boven breekt dan ligt de weg open tot het eerste koers­doel rond de 9 euro. Mocht de koers daar­na nog verder sti­j­gen dan is het weer inter­es­sant om dit fonds in uw porte­feuille op te nemen.
Ste­un ligt er rond de 7 euro en lat­er rond de 6,2 euro, maar dan bli­jft Ahold nog bin­nen zijn range bewegen.
Hieron­der ziet u 2 grafieken van Ahold:
Chart Ahold 5 jaar:


Dagchart Ahold:

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.