
Is de consument de prijzenoorlog moe ?? … Deze opmerking las ik in een van de landelijke dagbladen naar aanleiding van de aankondiging van Ahold om de prijzen opnieuw te verlagen … Irma kijkt deze keer naar Ahold en zoekt naar een reden om het fonds al dan niet op te nemen … Eerst zal de koers nog wel moeten uitbreken .… Lees haar gedachte over Ahold .…
Is de consument de prijzenoorlog moe?
Door Irma van der Wijk voor US markets
Deze opmerking las ik in een van de landelijke dagbladen naar aanleiding van de aankondiging van Ahold om de prijzen opnieuw te verlagen.
Hoe kunnen wij als consumenten in deze dure tijden moe zijn van prijsverlagingen?
Uiteindelijk is Ahold wel het eerste bedrijf geweest dat de prijzen van heel veel producten begon te verlagen. De anderen konden niet anders dan volgen.
De consumenten hebben er geen enkel bezwaar tegen wanneer de prijzen weer verlaagd worden, maar zijn wij als beleggers eigenlijk wel zo “blij†met dit nieuwe prijzenoffensief van Ahold? Op 1 september a.s. worden in ieder geval de halfjaarcijfers van Ahold gepubliceerd
In februari 2003 raakte Ahold in opspraak door allerlei onrechtmatigheden. De koers was zoals zoveel fondsen al vanaf mei 2002 enorm gezakt van 22 euro naar 9 euro. Maar op de dag dat het nieuws naar buiten kwam opende de koers met een forse “gap†naar beneden van 9 euro naar 3,50 euro. Normaal gesproken wordt een “gap†op korte of lange termijn vaak weer gesloten, dit gebeurde dan ook in september 2003, dit kunt u zien op de eerste grafiek (5 jaars) van Ahold.
Op 19 mei 2005 hield de President en CEO Moberg een toespraak voor de Jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering. In zijn speech vertelde Moberg dat Ahold goede voortgang maakt met het bouwen van een sterk en gezond financieel fundament.
Ahold beweegt zich nu dichter richting de consument en er is meer verscheidenheid in aanbod waardoor er beter voldaan kan worden aan de behoeften van de klant. Dit is cruciaal voor succes op de lange termijn in een branche waar de concurrentie toeneemt.
De consumenten zijn tevreden over de prijzenpolitiek van Ahold.
Dit willen wij nu ook terug zien in de koers.
Ahold beweegt zich tussen mei 2003 en nu tussen pakweg de 5 en 7,50 euro. Zoals u op onderstaande grafiek kunt zien ligt er rond de koers van 7,50 euro een zeer zware weerstand. Als Ahold definitief uit de tradingrange naar boven breekt dan ligt de weg open tot het eerste koersdoel rond de 9 euro. Mocht de koers daarna nog verder stijgen dan is het weer interessant om dit fonds in uw portefeuille op te nemen.
Steun ligt er rond de 7 euro en later rond de 6,2 euro, maar dan blijft Ahold nog binnen zijn range bewegen.
Hieronder ziet u 2 grafieken van Ahold: