![](/images/legacy-userimages/userimages/guy_okt_4.jpg)
Wall Street toont geen echte power
De Intermarket Analyse zegt het al langer, de Big Caps zijn de laatste fondsen die de rally maken binnen een 4 jaars cyclus. Sinds de start van de rally vanaf oktober 2002 waar op Wall Street de bodem werd gemaakt duurt het nu exact 4 jaar en die 4e verjaardag vieren we zoals het boekje aangeeft met nieuwe records bij de Big Caps ofwel de grote en bekende fondsen. Gisteren bereikte de Dow Jones zijn All Time High en kon daar zelfs 5 puntjes boven intraday, naarmate het einde van de sessie naderde viel de index terug zodat we daar nu zo‘n 25 pnt onder staan.
Wat gaat er nu gebeuren?
De kans is en blijft zeer groot dat een daling “legs” krijgt zoals de Amerikaan dat uitdrukt, na maanden vrijwel geen dalingen te krijgen van meer dan 100 pnt laat staan 200 pnt met hoog volume lijkt het me van alle kanten welkom daarmee eens van start te gaan. De Dow Jones staat nu zo hoog puur door enkele redenen die er in feite weinig tot niets toe doen, hetgeen wat men nu aangrijpt deze te verklaren is de daling van de Olieprijs. De Olie viel terug vanaf bijna 80 dollar tot nu 58 dollar, dat is 22 dollar ofwel bijna 30%. Daar hebben we denk ik de schade nog niet van gezien bij de Hedge Funds, daar kom ik later wel op terug in een Olieanalyse. Dus de dalende Olieprijs maakt velen helemaal Bullish. Aan de andere kant zien we de andere commodities veel inleveren, let op de metalen. Ook daar gaat men uit van de inflatie, eerst nog een dreiging, nu lijkt het een vriend in de hoop naar een verdere rally op de beurzen.
Er zijn nog tal van andere niet te onderschatten signalen dat de VS in een recessie terecht zal komen, telkens weer worden die signalen aan de kant geschoven en kijkt men enkel naar de enkele feiten die er zo positief uitzien. Het glas blijft nog even halfvol.
De Dow Jones mag echter technisch (voor wat het nog waard is) niet onder de eerste blauwe oplopende steunlijn zakken en die lijn staat vrij dicht onder de huidige koers. Een daling van 100 pnt is al fataal voor de korte trend omhoog. Zakt de index onder die lijn dan kan deze makkelijk naar de 11.400 en 11.300 pnt, genoeg potentieel omlaag dus, en dat samen met de teleurstelling van het niet halen van de toppen kan dat proces alleen maar versnellen. We blijven dus beter waakzaam.
De Transport Index daarentegen heeft de grootste moeite om door te stoten, na een stevige daling beweegt de index nu zijwaarts en er komt een zware weerstand te liggen rond de 4500 pnt door eerst het 200-daags gemiddelde en de toppen van de afgelopen dagen, weken. Als de index weer zakt dan staan we snel opnieuw rond de 4100 pnt en daaronder ziet het er zoals bekend zeer slecht uit. Waarom ik deze index weer erbij pak is om nogmaals duidelijk te maken dat de Transport Index de richting aangeeft voor welke kant de Dow Jones zal opgaan de komende weken/maanden. Als we daarop afgaan dan lijkt het me duidelijk.
De SOX Index:
Deze index zet een dag neer met een GAP onder de steunlijn, zeer slecht voorteken waardoor de index de komende dagen waarschijnlijk verder zal zakken. Let eerst op de 440 pnt en later de 430 pnt. Onder de 430 pnt hebben we een mooie sell te pakken met targets tot onder de 400 pnt. De index lag er even sterk bij maar toen de zware weerstand werd bereikt was het snel over en uit. Ook deze index is meestal een voorloper voor wat er de komende weken zal gebeuren, als we daar rekening mee houden is onze gedachte van een daling kansrijk. Wall Street staat dus op een zeer kritisch punt.
Guy Boscart
US Markets