...

China verklaart jacht op olie open

8 maart 2006, 11:38 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

De oliedorst van de groot­ste natie ter wereld is op een peil gekomen, dat met gewoon­weg aan­schaf­fen op de markt van deze energiebron geen vrede meer wordt genomen. Chi­na blijkt nu echt van plan te zijn olievelden te kopen voor eigen gebruik. Maar of de VS zomaar lmat­en begaan, is zeer de vraag…
Chi­na verk­laart jacht op olie open
De gemid­delde Amerikaan ver­bruikt 25 vat­en (ca 3.975 liter, ruim dat maar eens op als je die plas hebt gemorst) olie per jaar. Een al even gemid­delde Chi­nees of Hin­doe zijn (nu nog) tevre­den met resp. 1,3 en 0,9 vaten.
Stel dat het ver­bruik van Chi­na zou sti­j­gen naar ¼ ofwel 6,25 vat­en olie per jaar. Dan moet de wereld­pro­duc­tie sti­j­gen met 44% om te kun­nen vol­doen aan de vraag. En als Chi­na ½ van het Amerikaanse ver­bruik zou benaderen, dan moet de wereld­pro­duc­tie toen­e­men met ca 90%, dit betekent zo goed als verdubbelen. 
Laat deze hal­lu­ci­nante cijfers even bezinken. Want het gaat over een vol­strekt onhaal­baar sce­nario, alle tri­omf­bericht­en àla Exxon (zie ons artikel Voor Exxon geen olieprob­le­men) ten spi­jt. De mon­di­ale oliere­serves zullen bin­nen zeer afzien­bare tijd (2010? 2015? 2020? 2025?…) over de top zijn. Ook de industriële wereld is zich hier­van ten zeer­ste bewust, want er wordt niet meer geïnvesteerd in het speuren naar nieuwe olievelden en even­min in de bouw van nieuwe raf­fi­nader­i­jen. Men is zich er al te zeer van bewust, dat het geïnvesteerde geld ver­loren is. Dit geldt voor ‘klassieke’ olievelden. De exploitatie van oliezand
is een andere geschiede­nis. Hier zijn nog wel mogelijkhe­den om op korte tot mid­del­lange ter­mi­jn olie te ont­gin­nen, maar de kosten zijn hoger dan voor klassieke ont­gin­ning en de impact op het milieu is niet te onderschatten.
Chi­na is zich zeer goed bewust van deze sit­u­atie. Verte­gen­wo­ordi­gers van dit land, met hun zakken vol Amerikaanse dol­lars, reizen de wereld rond op jacht naar olie. 
In som­mige gevallen kon een over­name nog net wor­den ver­i­jdeld, zoals in het geval dat het Chi­nese CNOOC de Cal­i­for­nische fir­ma Uno­cal wou ver­w­er­ven, zie Twee hon­den vocht­en voor een been…
Maar soms lukt het toch. Zo is er onlangs een overeenkomst ges­loten tussen Chi­na en Venezuela (een OPEC-land) voor de verkoop van olievelden. Dit moet in Wall Street hebben geleid tot onrust om het zacht uit te drukken. U moet weten dat de Vene­zo­laanse oliefir­ma PdVSA meer dan 10.000 ben­zines­ta­tions van het merk Cit­go bez­it in de VS. Wan­neer de Vene­zo­laanse oliere­serves in Chi­nese han­den zouden komen, is het zeer goed mogelijk dat Cit­go droog komt te staan en dat de VS de ben­zine nodig op hun markt naar Shangai ziet wegvloeien.
En enkele weken gele­den maak­te Chi­na tot tweemaal toe een bod om de oliezand­velden in het Canadese Alber­ta te kopen. De provin­cie Alber­ta is zeer geneigd om haar oliezand in Chi­nese han­den te zien over­gaan. Ten eerste zouden en mil­jar­den dol­lars bin­nen­stromen en ten tweede zou Chi­na gebruik mak­en van Canadese arbei­d­skracht­en en industriële uitrust­ing. Maar de Canadese regering wil absolu­ut niets weten van de Chi­nese over­name, tot onge­noe­gen van Alberta.
Het stand­punt van de Canadese regering, dat wij kun­nen bijtre­den, is de vrees voor een onher­stel­bare ver­woest­ing van het ecosys­teem, niet alleen in Alber­ta maar ook elders in Cana­da en de wereld.
Zie ook Oliewin­ning met de strand­schep, deel 2 .
Het is immers weinig waarschi­jn­lijk, dat het Chi­na ook maar een moer kan sche­len wat er gebeurt met het milieu. Denken we maar aan de steeds maar terugk­erende bericht­en over vergiftigde riv­ieren, gas­wolken en mijnrampen.
Er is eve­neens de druk van de VS op Cana­da om niet in te gaan op het Chi­nese aan­bod. Er is de vrees dat Uno­cal alsnog in Chi­nese han­den kan terechtkomen door een super­bod. Daar­bij is er het feit van de Vene­zo­laans-Chi­nese deal. En als nu het oliezand eigen­dom wordt van Peking, begint de Amerikaanse boord toch wel te spannen.
Chi­na zal de weiger­ing van Cana­da om het oliezand te verkopen niet zomaar over zijn kant lat­en gaan. Inte­gen­deel, het zal Peking aanzetten om de jacht op olie met nog meer door­tas­tend­heid voort te zetten…
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

8 maart 2006.
Onder­getek­ende is gepen­sioneerd, hij schri­jft voor US Mar­kets columns en financiële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken fond­sen of bedrijven .

Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.