...

Analyse: Wal-Mart en Daimler Chrysler

23 april 2008, 22:24 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Op 10 april ll. schreef Jan van Besauw op deze site een artikel met als titel De wereld top-10 onderne­min­gen”. Een inter­es­sante analyse van Jan die zek­er het lezen waard is. Het was de bedoel­ing de aan­de­len van een aan­tal van deze onderne­min­gen ook eens te bek­ijken vanu­it oog­punt tech­nis­che analyse. Verleden week woens­dag 1604 behan­delde ik drie oliegi­gan­ten: RD, BP en Total. In deze analyse komen Wal-Mart en Daim­ler-Chrysler aan de beurt…

Analyse: Wal-Mart en Daim­ler Chrysler

Ik toon bij Wal-Mart (tick­er WMT) even de XO-grafiek…ook gek­end als point-and-fig­ure -) maar dan wel die op maandbasis.

Ik neem de maand­grafiek om, reken­ing houdende met de forse sti­jging die het aan­deel achter de rug heeft, duidelijk te lat­en zien op welk niveau ste­unen en weer­standen zich situeren. We zien in de grafiek duidelijk dat het huidi­ge niveau bij 58 een hor­i­zon­tale weer­stand geeft om reken­ing mee te houden. Ste­un vin­den we terug bij 55 en bij 52.

In de kwartaal­grafiek zien we een heel sterk koersver­loop. We zien een opwaartse uit­braak en een macd die op deze toch zeer lange time-frame op het punt staat een koopsig­naal te geven. Dat koopsig­naal zou heel sterk zijn omdat de macd het sig­naal zou geven ter­wi­jl hij nog boven de 0‑lijn ligt.

Op maand­ba­sis zien we in de koers­grafiek een uit­braak boven de weer­stand­sli­jn. In de macd werd er een koopsig­naal gegeven mid­dels de door­braak van de weer­stand­sli­jn en een tijd­je lat­er zagen we een cross met de 0‑lijn. Vergelijk hier even de belan­grijke zones van ste­un en weer­stand met die in de XO-grafiek. Wie in het aan­deel geïn­ter­esseerd is zal hier zek­er nut­tige info kun­nen uit betrekken.

In de week­grafiek zien we dat het vol­ume de afgelopen weken afneemt. Dit is een waarschuwing voor een mogelijk naderende cor­rec­tie in het aan­deel. 54 en 52 lijken me logis­che niveaus die de cor­rec­tie kun­nen stoppen.

Ook in de dag­grafiek zien we een afne­mend vol­ume. Sti­j­gende koersen moeten hand in gaan met in de regel sti­j­gende vol­umes en een diver­gen­tie zoals we ze hier in de week- en in de dag­grafiek zien wekt toch wel enige arg­waan. Ook de macd beves­tigt het momen­tum niet. Ik zal er dan ook niet ver­baasd bij opkijken wan­neer het aan­deel cor­rigeert. Korte ter­mi­jn is Wal-Mart dus wat mij betre­ft geen koop maar bodemvormin­gen mogen gezien het lange ter­mi­jn beeld (zie kwartaal­grafiek) toch aange­grepen wor­den om in te stap­pen vanu­it oog­punt lange termijn.

Ook bij Daim­ler (Beurs: Frank­furt) toon ik de point-and-fig­ure op maand­ba­sis. Het plaat­je ziet er hier heel wat min­der vrolijk uit. Komen we onder het ingetek­ende dubbele hor­i­zon­tale lijn­t­je, en die kans moet heel zek­er niet uit­ges­loten wor­den, dan moet er nog een heel pak van de koers af. Het aan­deel noteert nu op 49 euro en 40 is dan haalbaar.

In de kwartaal­grafiek is dit eve­neens duidelijk aan de hand van de ingetek­ende Fibonac­ci-niveaus. Daim­ler lijkt me ook vanu­it oog­punt van deze grafiek niet koop­waardig voor de lange ter­mi­jn. Dat zal pas op veel lagere niveaus het geval zijn.

In de maand­grafiek zien we dat de verwachte dal­ing nog een hele tijd in beslag kan nemen. De macd geeft een duidelijk verkoopsig­naal maar in de koers­grafiek zien we dat er een nog een paar tussen­liggende niveaus moeten door­bro­ken wor­den die aardig wat weer­w­erk zullen bieden. Komen we onder het laag­ste punt van de can­dle van jan­u­ari dan lijkt het pleit geslecht en dan lonkt het 40-niveau. Zolang de jan­u­ar­i­can­dle stand kan houden zou ik niet met een gerust hart shorts dur­ven in te nemen.

De week­grafiek maakt duidelijk waarom dat het geval is. De bodem van jan­u­ari is een heel degelijke ste­un. Daar staat tegen­over dat we vanaf de top aan het begin van de cor­rec­tie tot op heden een vierde golf kun­nen tellen. Een dal­ing onder het jan­u­ar­iniveau zal dus een vijfde en laat­ste dal­ings­golf lat­en zien. Reken­ing houdende met de zwak­te in de macd mogen we er van uit­gaan dat die vijfde golf er wel zal komen.

In de dagrafiek zien we eve­neens een weinig opbeurend koersver­loop en het dal­ende kanaal in de macd onder­s­te­unt het negatieve beeld. Daim­ler is wellicht een heel inter­es­sant aan­deel maar tech­nisch is het noch op lange ter­mi­jn, noch op korte ter­mi­jn een koop. De grafiek­jes nog eens ter hand nemen bij een koers van 40 zal wellicht inter­es­san­ter zijn.

Edwin Van­damme

US Mar­kets

Anal­ist heeft geen posi­ties in de bespro­ken aandelen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.