...

AEX worstelt met weerstanden

13 maart 2007, 09:27 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Het was dat Akzo Nobel en Unilever maandag de lente in hun bol kre­gen, anders was de AEX-index niet zo goed ges­loten. Hoewel, goed is een eufemisme want de index ging de han­dels­dag vri­jwel onveran­derd uit op 489,54 pun­ten. Daarmee ver­speelde zij de aan­vanke­lijke winst van ruim 4 pun­ten. Nog steeds kun­nen we het recente, krachtige her­s­tel ken­merken als een cor­rec­tieve beweg­ing bin­nen de dal­ende korte ter­mi­jn trend vanaf de top op 512 pun­ten naar de bodem op 469,85 pun­ten. Opval­lend is dat de index momenteel tegen het 50%-Fibonacci weer­stand­sniveau even boven 490 pun­ten vecht. Bij het eventueel door­breken van deze grens zal zij op veel weer­stand stu­iten tussen 496 en 500 punten. 
Akzo Nobel stal de show met een koer­swinst van ruim 15%. Het chemiecon­cern maak­te bek­end de 38-jarige dochter Organon Bio­Sciences te hebben uit­ge­huwelijkt aan Scher­ing-Plough. Voor € 11 mil­jard in con­tan­ten heeft de Duits-Amerikaanse far­ma­ceut de hand gevraagd aan Akzo. Daarmee is de gep­lande beurs­gang van Organon, dat vooral bek­end staat als pro­du­cent van anti­con­cep­tiemid­de­len, van de baan. Daar­naast kondigde Akzo aan om na afrond­ing van deze verkoop te starten met een aan­de­leninkoop­pro­gram­ma tot 10% van het uit­staande aan­de­lenkap­i­taal. Het inkoop­pro­gram­ma heeft naar ver­lu­idt een waarde van cir­ca € 1,3 miljard.

Aan de andere kant van de Atlantis­che oceaan wierp New Cen­tu­ry Finan­cial (NCF) een donkere schaduw over het prille lentegevoel. De ver­strekker van zoge­noemde sub­prime-hypotheken (lenin­gen aan klanten die een hoger risi­co­profiel hebben) ver­loor nog eens 50% van de beur­swaarde na vorige week reeds ruim driek­wart te zijn ver­loren. NCF liet weten te stop­pen met het accepteren van kredi­etaan­vra­gen, nu veel van zijn financiers zijn weggevallen. De malaise op de Amerikaanse huizen­markt lijkt hier­mee de op een na groot­ste hypotheekver­strekker in de Verenigde Stat­en weg te vagen. Dins­dag kan de Duitse ZEW-index de kracht van de Europese economie bewi­jzen mid­dels de pub­li­catie van het onderne­mersvertrouwen in maart. In de Verenigde Stat­en zullen de detail­han­delsverkopen over feb­ru­ari en de bedri­jfsvoor­raden over jan­u­ari uitkomen.



Na de suc­cesvolle test van het ste­un­niveau op 473 pun­ten is de AEX-index ges­tu­it op een weer­stand rond 490 pun­ten. Op dit niveau fungeert de oude ste­un van de bodems uit decem­ber en jan­u­ari nu als weer­stand. Boven­di­en ligt even boven dit niveau ook het 50%-Fibonacci weer­stand­sniveau. Mocht de index hier­boven sti­j­gen, dan ligt er ver­vol­gens bij de 500-pun­ten­grens zow­el een psy­chol­o­gis­che weer­stand (van een rond getal) als een koer­shi­aat tussen 496 en 500 punten.

Mocht het huidi­ge her­s­tel onvol­doende over­tu­igend blijken te zijn, dan kan de index in eerste instantie terug naar 483,5 pun­ten. Hier vin­den we namelijk een koer­shi­aat dat voor ste­un kan zor­gen. Mocht de koers verder dalen, dan kan de index terug­vallen naar de zone tussen 470 en 475 pun­ten. Wan­neer dit ste­un­niveau alsnog wordt door­bro­ken, dan ligt de eerstvol­gende ste­un pas op 463 pun­ten, het­geen de onderkant is van het oplopende trend­kanaal uit 2003. Nog steeds lijkt het opwaartse poten­tieel voor de AEX beperkt. Een door­braak van de zware weer­stand­sniveaus is noodza­ke­lijk om het posi­tieve sen­ti­ment terug te lat­en keren. Tot die tijd is de kou nog niet uit de lucht en is voorzichtigheid geboden.
Met vrien­delijke groet, 
www​.beurs​bul​letin​.nl
Harm van Wijk
Wilt u dit dag­com­men­taar per e‑mail ont­van­gen? Klik dan op onder­staande link.

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.