...

AEX: we hangen aan een zijden draadje

16 maart 2008, 12:47 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Ik noem voor de afgelopen week twee zak­en die ons toch ern­stig aan het nadenken moeten zetten: Go Cap­i­tal en Bear Stearns. Met dergelijke toe­s­tanden kun­nen we alleen maar hopen dat de bodems stand houden maar zoals we weten is hoop ook de vijand van de beleg­ger. De Vix staat wat mij betre­ft voor een opwaartse uit­braak en bijgevolg mag je aan­nemen dat er nog meer onheil op komst is. Daartegen­over staan die extreem oververkochte sen­ti­mentsindi­ca­toren. De cboe options total put/​call ratio staat op 1.4 en dat is extreem hoog. Gevaar­lijke markt dus. We kun­nen op een­der welk nieuws­feit zomaar naar boven sprin­gen om uitein­delijk dan toch onderuit te gaan. Maandag­mor­gen maar eens kijken hoe Azië het er vanaf brengt, dan eten we al iets meer…

AEX: we hangen aan een zij­den draadje

Ik toon zoals steeds de kwartaal­grafiek. Verder in de analyse toon ik ook de point-and-fig­ure. Geen wijzig­ing van belang in de kwartaal­grafiek ten opzichte van vorige week. We zien duidelijk het sti­j­gend kanaal en het belang van het 400-niveau. De macd buigt om en toont een negatief beeld.

De maand­grafiek is duidelijk negatief. Vol­gen we het dal­end kanaaalt­je dan moet de aex in de komende weken of maan­den richt­ing 376 waar het vol­gend Fibo-niveau ligt. 400 is in dit beeld een tussen­sta­tion dat niet zomaar zal door­bro­ken wor­den. De macd bli­jft negatief.

Het dal­ende kanaalt­je herneem ik in deze week­grafiek. Wan­neer we naar de Fibo-niveaus kijken dan zien we duidelijk dat bij een breuk van de 400 we naar het 390 en ver­vol­gens mogelijks naar het 376 niveau moeten. Dit 376-niveau stemt overeen met wat we in de maand­grafiek kon­den zien. De macd in de week­grafiek is nog steeds sterk oververkocht maar maakt geen aanstal­ten te keren. 

Kijken we naar de dmi in de week­grafiek dan zien een relatief grote afs­tand tussen bei­de lij­nen. De negatieve trend in de koers­grafiek is dus over­span­nen maar dit betekent niet dat de index daarom onmid­del­lijk zal sti­j­gen. De adx in de week­grafiek is boven de 40 komen te liggen en is dus nogal over­span­nen. Een ombuig­ing in de adx zou ons meer duidelijkheid moeten ver­schaf­fen maar het ziet er voor het ogen­blik niet naar uit dat we die ombuig­ing zullen krijgen.

In de dag­grafiek geef ik met de Fibo-niveaus aan dat een door­braak van 425 niet onmid­del­lijk een rit naar 400 hoeft te beteke­nen. 415 is een tussen­stap die niet zomaar zal door­bro­ken wor­den. Wie dit duidelijk­er in beeld wil moet naar de uur- en de 4uurgrafiek kijken. Het 415 niveau is in die grafieken duidelijk te zien. De macd waar­van ik in vorige analy­ses had aangegeven dat die zijn weer­stand­sli­jn had gebro­ken buigt opnieuw om. Het ziet er dus naar uit dat we meest kans mogen geven aan dal­ende koersen. Kri­j­gen we opnieuw zeer volatiele beweg­in­gen dan is 440 duidelijk weer­stand. Zoals we onder­hand weten is 430 eve­neens een niveau van belang. 435438 zijn dat ook. Naar bene­den toe is 428 een steunniveau.

In de xo-grafiek zien we duidelijk de belan­grijkheid van de ste­un op 425. Wan­neer deze wordt door­bro­ken dan zal de xo-grafiek een verkoopsig­naal geven. In deze grafiek zien we tussen 425 en 400 geen enkele ste­un van belang.

Con­clusie: De kans op dal­ende koersen is meest logisch. Zoals steeds moeten we reken­ing houden met andere ele­menten die die aan­name in de war kun­nen sturen. Wat Azë doet maandag­mor­gen lijkt me van belang en dan is er natu­urlijk dins­dag nog het Fed-rentebesluit. Ook de ontwik­kel­ing in de dol­lar-yen ver­houd­ing is van belang.

Edwin Van­damme

US Mar­kets

Anal­ist heeft optiecon­struc­ties op de index.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.