...

AEX: dalen blijft de verwachting

4 mei 2008, 18:07 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Afgelopen week werd geken­merkt door een posi­tieve stem­ming. Ik haal hier reeds voor de derde week aan dat een nakende dal­ing veel meer kans maakt dan een verder­gaande sti­jging en de sig­nalen bijven daar op wijzen. De sti­jging van de afgelopen weken bli­jf ik daarom kwal­i­fi­ceren als topvorm­ing. Wat sen­ti­mentsindi­ca­toren betre­ft zien we bv. een negatieve diver­gen­tie in de macd bij de record high index van de SPX. Ook bij de New Highs van de NYSE een negatieve diver­gen­tie in de rsi. Wat de Dow betre­ft die mag dan wel fors geste­gen zijn maar dat gebeurt met afne­mende vol­umes (te zien op week­grafiek) Een sti­jging die geen kop­ersin­ter­esse kent is nooit gezond…

AEX: dalen bli­jft de verwachting

We starten naar gewoonte met de XO-grafiek. Een aan­dacht­spunt is dat het kanaal (wat ik met de dubbele trendli­jn­t­jes heb ingetek­end) nog steeds niet uit­sluit dat we met een enorme beren­vlag te mak­en hebben. Dit is uiterst negatief natu­urlijk en die komt aan de orde in geval de ste­un­li­jn wordt door­bro­ken. Meer als een aan­dacht­spunt is het voor­lop­ig niet.

In deze grafiek bli­jft de mogelijkheid voor weer­stand bij 486, een niveau wat ik ook in voor­gaande analy­ses heb aange­haald als mogelijkheid. In een dal­ing kri­j­gen we een eerste ste­un bij 476, ver­vol­gens 474÷470÷466÷464÷460. Daaron­der kun­nen we in één keer doordalen tot nt boven 450. Onder 460 is er een bijkomend negatief sig­naal mid­dels de door­braak van de sti­j­gende steunlijn.

De kwartaal­grafiek ter info (zie voor de com­men­taar bij deze grafiek de voor­gaande analyses)

In de maand­grafiek duidelijke weer­stand bij de lows van aug en nov 2007 waar tevens een dal­end gemid­delde te zien valt.

In de week­grafiek zien we een dal­ende ste­un­li­jn waar de koers doorheen is gebro­ken maar we zien tevens een sti­j­gende ste­un­li­jn met een hellings­graad die veel te scherp is en waar­van we dus mogen veron­der­stellen dat deze niet kan aange­houden wor­den. De koers duwt ook tegen de dal­ende gemid­delden, ook al een vast­stelling om te mogen aan­nemen dat de index terug moet. Derde vast­stelling: de hor­i­zon­tale zone bij 480 waar we in het verleden meerdere can­dles zagen op afket­sen. En tenslotte een aan­dacht­spunt: de macd bereikt zijn weerstandslijn.

Vwb betre­ft de week­grafiek is de con­clusie dan ook: een terug­val maakt heel veel kans en wan­neer de door­bro­ken weer­stand­sli­jn wordt teruggetest als ste­un dan is zelfs een index van 440 niet uit te sluiten.

In de dag­grafiek zien we de sti­j­gende wig in de macd en we zien die wig ook in de koers­grafiek. De weer­stand­sli­jn van de wig en de koers van de index bereiken het 200daags dal­end gemid­delde. Dit is een gemid­delde waar­van we allen weten dat het uiter­mate effi­ciënt is. Gezien de sig­nalen uit maand- en week­grafiek in com­bi­natie met de sig­nalen in deze dag­grafiek ga ik er van uit dat we met een end­ing diag­o­nal te mak­en hebben. Een terugtest van de door­bro­ken weer­stand­sli­jn in de koers­grafiek ligt dus zek­er in de verwachtin­gen en dan hebben we het over een terug­val naar de zone 460

Con­clusie: de sig­nalen (ook vanu­it andere index­en en vanu­it de sen­ti­mentsindi­ca­toren) bli­jven aangeven dat we met topvorm­ing te mak­en hebben. Mogelijks halen we 486 maar daarop moet een terug­val vol­gen die in eerste instantie de index zal terug­bren­gen naar 476470. Komen we daaron­der dan vallen we terug naar het vroegere uit­braakniveau 466 maar lagere koersen richt­ing 450 en zelfs 440 zijn niet uit te sluiten.

Edwin Van­damme

US Mar­kets

Anal­ist heeft optiecon­struc­ties op de index.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.