Vandaag 17 maart 2005 is het exact 5 jaar geleden dat de eerste Nederlandse internetaanbieder zich presenteerde op de beurs. World Online zou de firma heten, ze zou een Europese AOL worden, de cijfers zouden hoger groeien dan de bomen in de hemel en noem maar op. De kurken knalden, CEO Nina Brink (46) was het centrum van de belangstelling, zie maar hoe verheugd ze haar glas heft, gevuld met een moeilijk te definiëren drankje:
Topmensen van verschillende Nederlandse grote bedrijven kochten vrolijk fluitend aandelen voor vele duizenden euro’s. Enkele namen:
- Cees van Luijk, Getronics, 500.000 euro
- Karel Vuursteen , Heineken, 300.000 euro
- Cees van den Hoeven, Ahold, 250.000 euro
- Jaap Blokker, Blokker Concern, 1 miljoen euro
Het moment was wel goed gekozen. De technologie/internethype was op haar hoogtepunt, de zeepbel stond op springen:
Kort na de beursgang van World Online zou de Nasdaq van zijn 5.000 puntenniveau in de diepte tuimelen, door een diepe put gaan om 5 jaar later wat heen en weer te krabbelen op het 2000 puntenniveau.
Intussen, en dan spreken we over de eerste maanden na de beursintroductie van World Online, begon zich een kwalijk riekende wolk van schandaal te ontwikkelen rond het bedrijf. Vriendjespolitiek, handel met voorkennis, favoritisme tot op politiek niveau, zakkenvullerij, het hield niet op met negatieve berichten. De ene rechtszaak tegen World Online volgde de andere op, niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland Zo diende de financiële website Globalnet Financial bij een Londense rechtbank een schadeclaim in van 10 miljoen pond (ca 16 miljoen euro) wegens het voorspiegelen van vervalste verkoopsprognoses, onjuiste abonneecijfers en het niet nakomen van diverse overeenkomsten.
Het heeft allemaal iets meer dan een jaar geduurd. In april 2001 was het uit. Mensen raakten hun baan kwijt, duizenden beleggers werden gedupeerd, Nina Brink werd nog geen maand na de beursgang van haar bedrijf aan de kant gezet. Dat was de wraak van haar entourage voor het feit dat ze maanden voor de beursgang haar eigen aandelen van het bedrijf van de hand had gedaan voor 6 euro, terwijl de koers bij de beursgang 43 euro was. Trouwens, die eerste dag klom de koers even naar 50 om te sluiten op 43,20 euro, niet zo bepaald een succes. En nadien ging het almaar slechter met de koers en met de honderdduizenden die hun centen hadden gespendeerd in een zeepbel, een hersenschim, een leugen. Waarom meestal nuchtere Nederlanders zich zo om de tuin hebben kunnen laten leiden? De tijd was er rijp voor. De tech-zeepbel glom in alle kleuren van de regenboog, the sky was the limit. Handige financiële haaien sloegen hun slag.
Het World Online debacle heeft geen goed gedaan aan de naam van de AEX, evenmin als die van ABN Amro, die allebei wellicht onvoldoende kritisch waren in die tijd. Duizenden beleggers, relaties, vrienden en personeelsleden van WOL hebben financiële klappen opgelopen. Voor sommigen betekende het niet meer dan een pintje minder, anderen dragen er tot vandaag nog de gevolgen van.
Een droevige verjaardag dus, 17 maart 2005. Laat het voor ons allen een les zijn in bescheidenheid en in kritisch leren denken.
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets