...

Wie is bang van de olieprijs?

7 juni 2004, 22:39 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Op korte tijd is de oliepri­js gek­lom­men naar een niveau van 40$/vat.
Is dit een veron­trustende sit­u­atie? In de col­umn vin­dt u wellicht een antwo­ord op die vraag.


Wie is bang van de olieprijs?
De afgelopen weken beuken op de inter­na­tionale beurs­bas­tions twee storm­ram­men in, nl. de rentevrees en de oliepri­js. Keer op keer komen de mark­ten de klap te boven, maar voor hoe­lang nog? 
In deze col­umn wijdt US Mar­kets aan­dacht aan de hoge oliepri­js van deze dagen en vraagt zich af of de impact ervan op de economie niet wat over­dreven wordt ingeschat.
Het is zon­der meer duidelijk dat we met het huidi­ge niveau een his­torische hoogte hebben bereikt. (zie figu­ur 2)
Het is ook de moeite waard even te zien hoe de afgelopen decen­nia de oliepri­js is geëvolueerd. De tabel hieron­der schetst in grove lij­nen wat deze pri­js heeft gedaan sinds 1985 U ziet het op de figu­ur 1 onder­aan dit artikel:
- tussen 1985 en 1997 een langzame klim, in 1998 een afname met 50%, dan een ver­dubbel­ing, in 2000 nog­maals 50% erbij, goed gemaakt door een­zelfde dal­ing in 2001, dan komt er in 2002 23 bij, het jaar erop nog eens +20%
en dan in het voor­jaar 2004: +33%.
Bekeken als per­cent­age is de klim tot het 40$-niveau niet spec­tac­u­lair te noe­men, als men weet wat er in het recente verleden is gebeurd. Trouwens, in okto­ber 1990 werd even een record van ca 41USD per vat geno­teerd, maar al even vlug smolt die pri­js weg en kraaide er geen haan meer naar. Dat is de eerste con­clusie: als het 40$-peil de top wordt voor 2004, dan is er in wezen niet veel gebeurd in vergelijk­ing met het pri­js­niveau van 2003, waar nauwelijks op gereageerd werd.
Een ander aspect: de impact van de oliepri­js op het BNP (bru­to nation­aal prod­uct, het geheel van alle goed­eren en dien­sten die een staat voort­brengt). Amerikaanse econ­o­mis­ten hanteren de vuistregel dat een pri­jssti­jging van 
10 USD per vat lei­dt tot 0,5% dal­ing van het BNP op jaar­ba­sis. Zon­der de sti­jging met 5 USD in 2003 zou het BNP in dat jaar 3,3 i.p.v. 3,1% geweest zijn. Voor dit jaar heeft de Fed­er­al Reserve bij monde van Alan Greenspan een economis­che groei van 4,5 à5% voor­speld. Aan­vang 2004 bedroeg de oliepri­js ca 30 USD. Als het huidige 
40 USD-niveau zich hand­haaft, zou de VS-economie in 2004 groeien met maar’ 4 Ã 4,5%. Is dit drama­tisch min­der dan oor­spronke­lijk vooropgesteld? 
Iedereen zucht en kre­unt bij het kijken naar de ben­zinepri­jzen aan de pomp. Inder­daad, een goede maand gele­den zagen we tussen 0,999 en 1,12 euro. Nu is dat 1,15 tot 1,21 euro, geen reken­ing houdend met lokale uitsch­i­eters zow­el in de hoogte als in de laagte. Hoe belan­grijk is de ben­zinepri­js eigen­lijk? Lat­en we even de Amerikaanse sit­u­atie bek­ijken en meer bepaald de CPI (con­sumer price index, te vergelijken met de index van klein­han­del­spri­jzen). In de CPI is het gewicht van de ben­zinepri­js 3,2%. Dit betekent dus dat de gemid­delde Amerikaanse ver­bruik­er 3,2% van zijn of haar inkomen spendeert voor de aankoop van brand­stof voor de wagen. Stel dat de ben­zinepri­js 20% sti­jgt, dan heeft dat op de CPI een invloed van +0,6%. Sti­jgt de ben­zinepri­js 50%, wat niet min is, stel je voor, dan neemt het belang ervan in het BNP toe met 1,6%. Niet om het zweet op uw voorhoofd te doen parelen.
We denken dat de huidi­ge hoge oliepri­js meer van psy­chol­o­gisch belang is dan reëel economisch. Natu­urlijk, als je meer moet betal­en voor je ben­zine en voor je stookolie, dan heeft dat invloed op je bud­get. Maar in die mate dat je je jaar­lijkse vakantie zult annuleren? De verwachtin­gen voor het komende zomer­to­erisme wijzen in de andere richting. 
Hoge brand­stof­pri­jzen zijn wel een welkom excu­us voor fir­ma’s met man­age­ment­prob­le­men. Slechte omzetci­jfers wor­den toegeschreven aan de geste­gen oliepri­js, zo gaat dat.
Intussen hebben de OPEC-lan­den besloten wat te doen aan het aan­tal opge­pompte vat­en ruwe olie. Dat is een slimme zet, want zo kun­nen ze meer verkopen aan hogere pri­jzen. Boven­di­en wor­den ze bedankt voor hun inspan­nin­gen. Zal de oliepri­js terug begin­nen te dalen? Wellicht niet dadelijk. Vergeet niet dat de Chi­nese en Indi­ase economieën nu goed en wel uit hun start­blokken zijn geschoten. Hun oliecon­sump­tie sti­jgt iedere dag en op die wijze zal het huidi­ge hoge pri­js­niveau nog wel een tijd­je stand houden. Wat heeft de OPEC dan bereikt met de hogere pro­duc­tiequo­ta? Een psy­chol­o­gisch effect, het gevoel van oef, er is nog olie’ en oef, als het erop aankomt kun­nen we er iets aan doen’.
We dur­ven con­clud­eren dat een pri­js­niveau van rond de 40 USD per vat niet zal lei­den tot dra­ma’s in de economie en per exten­sie niet tot per­soon­lijke dra­ma’s. We mogen dus al tevre­den zijn met die 40 dol­lar. Want terug dalen naar 30 USD is voor­lop­ig een vrome wens. En zo vroom zijn we ook weer niet.
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.