...

Waarheen met financiën EU?

8 april 2010, 15:24 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)


De com­motie rond het bud­get­taire slop waarin Grieken­land is verzeild ger­aakt, haalt nage­noeg elke dag de media. Intussen weten we, dat het hier alles­be­halve gaat om een geï­soleerd geval. Een rondblik.


Medio feb­ru­ari 2010 had­den we het over de bud­get­taire deficits van diverse EU-lan­den en we vroe­gen ons of, of er een Griekse tragedie voor Europa dreigde. Van­wege lez­ers kwa­men vra­gen om buiten cijfers voor Grieken­land er ook te geven voor andere EU-lan­den.

Daarom onder­staande tabel met de lan­den die niet vol­doen aan de Maas­tricht­norm, die o.a. stip­uleert dat het begrot­ing­steko­rt niet grot­er mag zijn dan 3% van het bnp.

alt

Het eerste wat opvalt, is dat Ier­land het op het gebied van bud­get­taire afwijk­ing tegen­over de Maas­tricht­norm het nog slechter doet dan Grieken­land. En hier­mee bedoe­len we: veel slechter, kijk maar eens naar het ver­schil tussen minus 12,2 en minus 14,7%. Maar Ier­land is Grieken­land niet. Zo is de over­hei­dss­chuld (83% van het bnp) alhoewel nog hoog, toch gevoelig lager dan in het land van de Akropo­lis. Boven­di­en heeft de Ierse regering de inkom­sten­be­last­ing ver­hoogd en de lonen in de pub­lieke sec­tor met meer dan 7% ver­laagd. Verder heeft de Ierse over­heid, voor zover bek­end, niet gel­o­gen over s lands finan­ciën, iets wat Grieken­land op grote schaal wel heeft gedaan, zie hogervemeld artikel.

Daarom staan all spots nu gericht op Grieken­land, dat de druk vanu­it het cen­trale Europese gezag dag na dag voelt. Het vertrouwen van beleg­gers in Grieks waarde­pa­pi­er zijn er niet gerust in en op 8 april 2010 werd bek­end, dat ze een recor­drente van 7,3% eisen. Anders dumpen ze hun oblig­aties, wat de finan­ciële vooruitzicht­en er niet rooskleuriger op mak­en. En als Grieken­land zelf geld wil lenen, moet het land analoge rentes betal­en.
Eerste min­is­ter Papan­dreou is gaan aan­klop­pen bij het IMF, zoals het eerste het beste ontwik­kel­ings­land zou doen. Dat lijkt ons meer een poli­tieke zet met psy­chol­o­gis­che onder­toon. Want naar het IMF stap­pen is vol­gens de gang­bare opinie onwaardig voor een EU-land. Vooral de Duitse bond­skanse­li­er Angela Merkel had het daar moeil­ijk mee, maar besloot dan toch niets te onderne­men tegen het dreige­ment van Papan­dreou. Immers, ze zou bakken vol kri­tiek over zich heen kri­j­gen als Duit­s­land zich zou engageren om Grieken­land uiit het finan­ciële slop te helpen. Want hier­voor zijn (vele, heel vele) euro’s nodig en die zijn enkel op te halen bij de Duitse belast­ing­be­taler. Die zal nu al een inspan­ning moeten doen om Duit­s­land toe te lat­en, zoals opgelegd door Europa, tegen 2013 terug te vol­doen aan de norm van Maas­tricht. Wat er ook van zij, met akko­ord van de voorzit­ter van de ECB, Jean-Claude Trichet, is op 25 maart 2010 een red­dings­plan opge­maakt, gebaseerd op inspan­nin­gen van­wege de EU én het IMF. Tot nad­er order is het stand­punt van de Griekse regering dat dit plan nog niet nodig is. Wordt zek­er vervolgd… 

In boven­staande tabel vin­den we o.m. Ned­er­land en Bel­gië terug. Tegen 2013 moet Ned­er­land zijn begrot­ing­steko­rt hebben terugge­bracht tot de opgelegde 3%, ter­wi­jl Bel­gië daar­voor één jaar min­der de tijd kri­jgt, nl. tot 2012. Waarom dit ver­schil, wan­neer het begrot­ing­steko­rt van bei­de lan­den van dezelfde groot­te­orde is?
Het antwo­ord is te vin­den in de tweede kolom van de tabel, deze van de overheidsschuld.

Toen in Maas­tricht de 3%-norm werd afge­spro­ken, namen de lan­den nog een andere ver­plicht­ing op zich: de over­hei­dss­chuld mocht niet hoger zijn dan 60% van het bnp. Op dat vlak vallen heel wat lan­den uit de boot. In ver­band met Ned­er­land en Bel­gië komt nu een belan­grijk onder­scheid naar voren. In Ned­er­land stemt deze schuld, op amper 6% na, overeen met de norm, ter­wi­jl Bel­gië een blok van 101% aan zijn tri­col­ore been meesleurt. Dat is de reden, waarom Bel­gië strenger wordt beje­gend dan zijn noorderbuur. 

En de over­hei­dss­chuld is in Grieken­land met zijn 125% het hoog­ste van alle de EU-lan­den en speelt een hoof­drol in het strenge toezicht dat er nu wordt uit­geoe­fend door de Unie.

Wan­neer een land zoals Grieken­land ermee dreigt naar het IMF te stap­pen, is dat niet zo ver­won­der­lijk. Toen de nor­men voor het begrot­ing­steko­rt en de over­hei­dss­chuld wer­den vast­gelegd, werd ook de afspraak gemaakt dat een land, dat op dit gebied in de prob­le­men zou ger­ak­en, geen hulp van de lid­stat­en mocht verwacht­en. Iets in de trant van Wie zijn achter­ste ver­brandt, moet op de blaren zitten’.

Om de EU te situeren in de rest van de wereld, hebben we aan onze tabel cijfers van de VS en Japan toegevoegd. Ook hier zien we dat er een en ander schort.
Vooral wat het begrot­ing­steko­rt betre­ft scoren de VS slecht maar de over­hei­dss­chuld is niet te vers­maden.
Japan situeert zich qua begrot­ing­steko­rt in de buurt van Frankrijk, maar klopt alle records wat over­hei­dss­chuld betre­ft: bij­na het dubbele van het bnp.

Om terug te keren naar Europa moeten we het nog even hebben over het Ver­drag van Liss­abon, dat tot stand kwam op 13 decem­ber 2007, dat is 15 jaar na Maas­tricht. Dit ver­drag geeft de EU meer macht om de lid­stat­en te dwin­gen hun begrot­ing in orde te bren­gen. Verder staan er regels in om aan te geven op welke manier de lid­stat­en hun economisch beleid op elka­ar kunnen/​moeten afstemmen.

Wellicht zal het Ver­drag van Liss­abon meer en meer gesprek­son­der­w­erp zijn de komende maan­den. Onder­tussen wacht de Euro­peaan-met-de-pet ongerust af, wat hem/​haar de saner­ing van de over­hei­ds­fi­nan­ciën zal kosten

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onder­w­er­pen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.