...

VS-economie: onweer op komst?

21 juli 2006, 17:39 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Aan de hand van een reeks grafieken over uiteen­lopende activiteits­sec­toren pogen we voor u een beeld te schet­sen van de huidi­ge toe­s­tand van de VS-economie. Want als het in de VS onweert, doe­men ook donkere wolken op bij ons…Zonder te willen door­gaan voor onheil­spro­feten, willen we u toch waarschuwen voor de onmisken- bare tekens dat er heel wat mis kan gaan aan de andere kant van de Grote Plas…


VS-economie: onweer op komst?

Het idee voor dit overzicht is ontstaan bij het bek­ijken van onder­staande chart van de Nas­daq 100

wit

wit

In de loop van juni ll. slaagde deze index er nog in, op 13 juni ll. terug te kaat­sen op de belan­grijke ste­un rond 37,25 dol­lar. Dit luk­te niet meer deze maand, de koers knalde door de bodem en zak­te op 14 juli ll. tot 35,94 dol­lar om dan wat op te krabbe­len. Maar wetende dat sinds de 1990’er jaren het wel en wee van de tech­nolo­gie als een de barom­e­ter geldt, zijn we gaan rond­kijken in de markten. 

Een terug­val in aan­de­len reflecteert zich bij­na onver­mi­jdelijk in een vlucht naar oblig­aties en goud. Eerst de obligatiemarkt:

wit

wit

Boven­staande grafiek (T‑Bond 7 – 10 Year is, IEF) toont de waarde van oblig­aties en is, zek­er voor de laat­ste maan­den, bij­na het spiegel­beeld van het ver­loop van deze van Nas­daq 100. Dat klopt dus met de verwachtingen. 

wit

it

We haalden er ook de chart eens bij van de zg. 10-jarige Trea­sury Note ($TNX). Over een peri­ode van 1 jaar lijkt er niets aan de hand, maar als u het ver­loop van de opbrengst van oblig­aties over een lan­gere tijd bek­ijkt, zoals hier­boven vanaf 1991 tot nu, dan merkt u dat er steeds lagere top­pen wor­den gemaakt. Het com­bineren van wat blijkt uit de grafieken van IEF en $TNX lei­dt tot de con­clusie, dat in de nabi­je toekomst de pri­jzen van de oblig­aties waarschi­jn­lijk nog gaan sti­j­gen, ter­wi­jl de opbreng­sten zullen dalen. Vol­gens de ervar­ings­deskundi­gen wijst dit ver­schi­jnsel op een economis­che activiteit die zijn top bereikt. Onthoud deze laat­ste zin, we komen er nog op terug. 

w

w

De Street Tracks Gold Index (GLD) toont de mas­sale vlucht naar het gele metaal van de beleg­gers, die in mei de Nas­daq 100 zuid­waarts stu­ur­den. Net als bij de olie lijkt ons de terug­val van de laat­ste dagen een aan­loop voor een serieuze sprong…

Verder gras­duinend in het mark­t­land­schap stoot­ten we natu­urlijk op de olieprijs. 

w

w

Na op 14 juli te hebben gepiekt rond 78,6 dol­lar blaast de EOD Index ($WTIC) wat stoom af de laat­ste week. In het kad­er van de oliedorst van de VS, de EU, India en zek­er ook Chi­na en boven­di­en met het oog op de algemene geopoli­tieke toe­s­tand is die terug­val als tijdelijk te beschouwen en eerder een aan­loop naar (nog) hogere niveaus. 

w

w

Als er in het beleg­ger­s­land­schap één markt is, die zeer gevoelig is aan de richt­ing die de pri­jzen van olie en/​of gas kiezen, dan is het zek­er de klein­han­del. Boven­staande grafiek van de Retail Hold­ers (RTH) illus­treert drama­tisch deze zienswi­jze. Het gegeven is sim­pel: het geld dat je (ged­won­gen) besteedt aan duur­dere ben­zine, aardgas of stookolie vloeit niet meer naar de aankoop van kleren, wagens, meube­len, huishoudar­tike­len en zo meer. Het naar boven knallen van de $WTIC begin deze maand is per­fect weer­spiegeld in de duik van RTH. Let er hier­bij op, dat RTH zelfs heel even een tot dan ste­vige ste­un rond 88 dol­lar heeft doen sneuvelen. 

We moeten reken­ing houden met het feit, dat de ver­buik­er­suit­gaven goed zijn voor 23 van de ganse economie (zow­el in de States als hier). Toen we het eerder had­den over de 10-jarige Trea­sury Note ($TNX) wezen we op tekens van een verzwakkende economie. Wel, die dal­ende RTH is een ver­wit­tig­ing in die richt­ing.

w

w

Een ander sig­naal voor een ver­slap­pende economie is het afs­toten door de beleg­gers van zg. cyclis­che aan­de­len. Dit vin­dt men terug in de $CYC index, hier­boven afge­beeld. Net als de RTH test deze index een lang bestaande ste­un. Als het niveau van ca 775 pun­ten het begeeft, dan ligt de weg naar veel dieper open. 

w

w

w

De trans­port sec­tor, weergegeven door de Dow Trans­ports Index ($TRAN) is tot op heden een ste­vig gefun­deerd gegeven geweest in de VS-economie. U ziet hier­boven het ongeschon­den sti­jgingskanaal vanaf de herf­st 2005 tot half mei van dit jaar. Van dit ogen­blik af, en kijk hier­bij even naar de grafiek van de Nas­daq 100, begint ook deze rots te kraken.

w

w

Min­der solide als indi­ca­tor dan de $TRAN is het ver­loop van de $XAL, de index van het luchtver­keer. Hier­boven ziet u hoe deze index, na een gun­stige trimester eind 2005, ver­twi­jfeld poogt de weer­stand rond 57,5 pun­ten te doorbreken. 

Als we alle geciteerde feit­en op een rijt­je zetten, kun­nen we niet ontsnap­pen aan de gedachte, dat er onweer dreigt voor de Amerikaanse economie. De laat­ste weken en dagen worste­len de basisindices Dow Jones Indus­tri­al Aver­age, S&P 500 en Nas­daq 100 tegen rode cijfers. Erbij komt, dat Ben Bernanke in voorzichtige bewo­ordin­gen aankondigt, dat de Amerikaanse economis­che motor nog niet sput­tert, maar wel wat trager begint te lopen. Tegelijk­er­ti­jd ver­wit­tigt hij ervoor, dat het bin­nenko­rt gedaan kan zijn met die opeen­vol­gende rentesti­jgin­gen. Tel hier­bij onze con­clusies uit het ver­loop van de hier­boven ver­melde indices en track­ers en u zult met ons ervan over­tu­igd zijn, dat grote voorzichtigheid gebo­den is…

Jan Van Besauw 
Colum­nist voor US Markets


21 juli 2006.

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets columns en finan­ciële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten .


Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.